Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen
Posted: 01 Oct 2022 10:53
Det håller jag inte helt med om.
1) Det har inte, hvad jag har sett utanför forum som detta, fört till negativ publicitet.
2) Det är i så fall snarare ett problem för TTLine. Unity Line går i tid, om SKÅNE och MECKLENBURG-VORPOMMERN avgår en timme för sent spelar ju ingen roll, så länge de inte är försenade vid ankomst, och det är de inte.
3) Hamnen kunde inte gjort mycket annat (bortsett från för landgångspassagerarna, kommer tillbaka till det). Rederierna får det antal tugmasters de ber om, där är tillräckligt med färjelägen, än så länge, och logistiken i land fungerar någorlunda. Enda problemet är inselingsrännan, som bara kan användas i en riktning åt gången, men det är svårt att göra något åt utan att antingen fylla yttre hamnen med sand eller få vågor lika höga som i Östersjön inne i hamnen, i hvarje fall om man skulle utvidga själva hamninloppet. Trelleborgs hamn är utgrävd från en långgrund sandstrand.
4) Hur stor guldgruva är hamnarna för deras städer? Får de ens lov att vara det i Sverige? I Norge får de inte det, där skall hamnar drivas som självständiga självkostnadsenheter; alla inkomster skall investeras till nytta för skeppsfarten. Förre kommunalrådet i Trelleborg hotade ju till och med att stänga hamnen helt, när han såg förslag till nationell transportplan. Det lönar sig mycket bättre att bygga bostäder och få nya skattebetalande invånare.
Men när det gäller landgångspassagerare är det emellertid hopplöst, åtminstone på TT-Line (och Unity Line tar inte sådana i Trelleborg). Jag förstår inte hvarför man inte bygger landgångshus i den nya hamnens lägen - det är det bara i färjeläge 2. Det betyder att när man kommer med en TT-färja måste man vänta tills bildäcket man skall gå av från är tömt, minst 30 minuter, innan man blir hämtad av bussen, och är då det då MARCO POLO, NILS DACKE eller ROBIN HOOD så kör den inte ens ombord, och då måste man gå över bilrampen, med räfflor som är svåra för rullande resväskor. Annat är det när man åker med HUCKLEBERRY FINN eller TOM SAWYER mellan Trelleborg och Rostock, då kan man i bägge hamnar gå av landgången och ta bussen med en gång (har i Rostock även börjat användas för ROBIN HOOD). Men här har TT-Line också stor skuld. Man kunde ju, som Corsica Ferries och de grekiska öfärjorna, haft "trottoar" på luckorna och rulltrappa rakt upp till receptionen. Problemet är att det förutsätter akterlucka, och sex av åtta TT-färjor har boganlopp i Trelleborg.
Men alla skiter ju i landgångspassagerarna, inte bara I Trelleborg.