Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen
Posted: 28 Sep 2022 15:58
Hon seglar med endast 10,6 knop och på Global Ship Tracking har hon ändrat ankomsttid Świnoujście till 23.00.
Sjöfartsforumet
https://www.fartygssidan.se/
Tack för den informationen! Nu ligger hon i alla fall i läge 12, så får vi se om hon avgår kl 22. (Själv var jag på väg till, i eller från Malmö 16.40-21.22.)Marre wrote: ↑29 Sep 2022 18:27 Peter Pan har tekniska problem på en av huvudmaskinerna. Ombord finns 176 passagerare plus en massa fordon.
Hon ska ha avgått från Polen kl 01.40 i natt och väntar på bogserhjälp för att ta sig in till Trelleborg. Dessa väntas komma vid 19.30-tiden. Anledningen till att man måste vänta är helt enkelt att det inte finns någon ledig bogserbåt tidigare.
enligt Aftonbladet.
Delvis orealistiska tidtabeller beträffande liggetider i Trelleborg. Gäller ej Unity Line, men de ligger också i flera timmar, bortsett från WOLIN. Det har också bättrat sig för Stena Line, som tydligen har lärt sig att man kan rangera järnvägsvagnar samtidigt som man kör av och på bilar. Men är det väldigt många löstrailers så tar det tid. För TT's färjor är det mer individuellt. Bäst på att hålla tidtabellen är HUCKLEBERRY FINN, MARCO POLO och NILS HOLGERSSON. TOM SAWYER och NILS DACKE gör det också någorlunda. Värst är ROBIN HOOD, som är boglastande i Trelleborg, med bara en pytteliten bogport att lossa och lasta hela färjan med. Hvarför AKKA iband har svårt att hålla tidtabellen vet jag inte. Löstrailers är ett problem även för TT och det ser ut som om rederierna inte beställer tillräckligt med tugmasters. Men alltför ofta kastar TT Line om på tidtabellen, både hvad gäller avgångstid och färja. Bokar Du mer än en månad i förvägen kan Du räkna med annan avgångstid och annan färja än den Du bokade./jes wrote: ↑30 Sep 2022 17:58 Kan du inte göra en sammanfattning av problemen - orealistiska tidtabeller, dåligt underhåll av färjorna, oprofessionell besättning, osmidig hantering av Trelleborgs hamn eller destinationshamnarna som fortplantar sig till Trelleborg? Måste ju vara negativt för fraktkunderna att inte veta när eller om den planerade färjeturen blir av. Som jämförelse kan man i stort sett sätta klockan efter finlandsfärjorna, åbobåtarna har ju turnaround på max 1,5 timme. Amorella strävade i drygt 30 år med denna snäva tidtabell förutom någon ledig måndag då och då. Ändå fick Viking Line cirka 200 mkr för henne.
Det är ju trots allt negativt för Trelleborg som färjehamn, oavsett orsak. Hamnen torde väl vara en guldgruva för kommunen men med dålig styrning när det gäller dirigeringen av trafiken i hamnen.Risberg wrote: ↑30 Sep 2022 22:02Delvis orealistiska tidtabeller beträffande liggetider i Trelleborg. Gäller ej Unity Line, men de ligger också i flera timmar, bortsett från WOLIN. Det har också bättrat sig för Stena Line, som tydligen har lärt sig att man kan rangera järnvägsvagnar samtidigt som man kör av och på bilar. Men är det väldigt många löstrailers så tar det tid. För TT's färjor är det mer individuellt. Bäst på att hålla tidtabellen är HUCKLEBERRY FINN, MARCO POLO och NILS HOLGERSSON. TOM SAWYER och NILS DACKE gör det också någorlunda. Värst är ROBIN HOOD, som är boglastande i Trelleborg, med bara en pytteliten bogport att lossa och lasta hela färjan med. Hvarför AKKA iband har svårt att hålla tidtabellen vet jag inte. Löstrailers är ett problem även för TT och det ser ut som om rederierna inte beställer tillräckligt med tugmasters. Men alltför ofta kastar TT Line om på tidtabellen, både hvad gäller avgångstid och färja. Bokar Du mer än en månad i förvägen kan Du räkna med annan avgångstid och annan färja än den Du bokade./jes wrote: ↑30 Sep 2022 17:58 Kan du inte göra en sammanfattning av problemen - orealistiska tidtabeller, dåligt underhåll av färjorna, oprofessionell besättning, osmidig hantering av Trelleborgs hamn eller destinationshamnarna som fortplantar sig till Trelleborg? Måste ju vara negativt för fraktkunderna att inte veta när eller om den planerade färjeturen blir av. Som jämförelse kan man i stort sett sätta klockan efter finlandsfärjorna, åbobåtarna har ju turnaround på max 1,5 timme. Amorella strävade i drygt 30 år med denna snäva tidtabell förutom någon ledig måndag då och då. Ändå fick Viking Line cirka 200 mkr för henne.
Sammanfattningsvis: Orealistiska tidtabeller: Ja, beträffande liggetid i hamnarna. Dåligt underhåll av färjorna: Tja, de börjar ju bli gamla (dock inte PETER PAN). Osmidig hantering av Trelleborgs hamn eller destinationshamnarna: Nej, man får det antal tugmasters man är villig att betala för. Så anlöper ju samtliga TT-färjor, förutom NILS DACKE och MARCO POLO, med bogen, men av de övriga är det bara ROBIN HOOD som inte har ramp och lucka till övre däck, bortsett från när TOM SAWYER går till läge 11 eller 12.
Så fortplantar förseningar sig, med kö ut och in i inseglingsrännan, särskilt måndag och fredag eftermiddag c:a 12-17 och vissa kvällar vid 21-24-tiden.