TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

/jes wrote: 01 Oct 2022 10:14 Det är ju trots allt negativt för Trelleborg som färjehamn, oavsett orsak. Hamnen torde väl vara en guldgruva för kommunen men med dålig styrning när det gäller dirigeringen av trafiken i hamnen.
Det håller jag inte helt med om.

1) Det har inte, hvad jag har sett utanför forum som detta, fört till negativ publicitet.

2) Det är i så fall snarare ett problem för TTLine. Unity Line går i tid, om SKÅNE och MECKLENBURG-VORPOMMERN avgår en timme för sent spelar ju ingen roll, så länge de inte är försenade vid ankomst, och det är de inte.

3) Hamnen kunde inte gjort mycket annat (bortsett från för landgångspassagerarna, kommer tillbaka till det). Rederierna får det antal tugmasters de ber om, där är tillräckligt med färjelägen, än så länge, och logistiken i land fungerar någorlunda. Enda problemet är inselingsrännan, som bara kan användas i en riktning åt gången, men det är svårt att göra något åt utan att antingen fylla yttre hamnen med sand eller få vågor lika höga som i Östersjön inne i hamnen, i hvarje fall om man skulle utvidga själva hamninloppet. Trelleborgs hamn är utgrävd från en långgrund sandstrand.

4) Hur stor guldgruva är hamnarna för deras städer? Får de ens lov att vara det i Sverige? I Norge får de inte det, där skall hamnar drivas som självständiga självkostnadsenheter; alla inkomster skall investeras till nytta för skeppsfarten. Förre kommunalrådet i Trelleborg hotade ju till och med att stänga hamnen helt, när han såg förslag till nationell transportplan. Det lönar sig mycket bättre att bygga bostäder och få nya skattebetalande invånare.

Men när det gäller landgångspassagerare är det emellertid hopplöst, åtminstone på TT-Line (och Unity Line tar inte sådana i Trelleborg). Jag förstår inte hvarför man inte bygger landgångshus i den nya hamnens lägen - det är det bara i färjeläge 2. Det betyder att när man kommer med en TT-färja måste man vänta tills bildäcket man skall gå av från är tömt, minst 30 minuter, innan man blir hämtad av bussen, och är då det då MARCO POLO, NILS DACKE eller ROBIN HOOD så kör den inte ens ombord, och då måste man gå över bilrampen, med räfflor som är svåra för rullande resväskor. Annat är det när man åker med HUCKLEBERRY FINN eller TOM SAWYER mellan Trelleborg och Rostock, då kan man i bägge hamnar gå av landgången och ta bussen med en gång (har i Rostock även börjat användas för ROBIN HOOD). Men här har TT-Line också stor skuld. Man kunde ju, som Corsica Ferries och de grekiska öfärjorna, haft "trottoar" på luckorna och rulltrappa rakt upp till receptionen. Problemet är att det förutsätter akterlucka, och sex av åtta TT-färjor har boganlopp i Trelleborg.

Men alla skiter ju i landgångspassagerarna, inte bara I Trelleborg.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by /jes »

Risberg wrote: 01 Oct 2022 10:53
/jes wrote: 01 Oct 2022 10:14 Det är ju trots allt negativt för Trelleborg som färjehamn, oavsett orsak. Hamnen torde väl vara en guldgruva för kommunen men med dålig styrning när det gäller dirigeringen av trafiken i hamnen.
Det håller jag inte helt med om.

1) Det har inte, hvad jag har sett utanför forum som detta, fört till negativ publicitet.

2) Det är i så fall snarare ett problem för TTLine. Unity Line går i tid, om SKÅNE och MECKLENBURG-VORPOMMERN avgår en timme för sent spelar ju ingen roll, så länge de inte är försenade vid ankomst, och det är de inte.

3) Hamnen kunde inte gjort mycket annat (bortsett från för landgångspassagerarna, kommer tillbaka till det). Rederierna får det antal tugmasters de ber om, där är tillräckligt med färjelägen, än så länge, och logistiken i land fungerar någorlunda. Enda problemet är inselingsrännan, som bara kan användas i en riktning åt gången, men det är svårt att göra något åt utan att antingen fylla yttre hamnen med sand eller få vågor lika höga som i Östersjön inne i hamnen, i hvarje fall om man skulle utvidga själva hamninloppet. Trelleborgs hamn är utgrävd från en långgrund sandstrand.

4) Hur stor guldgruva är hamnarna för deras städer? Får de ens lov att vara det i Sverige? I Norge får de inte det, där skall hamnar drivas som självständiga självkostnadsenheter; alla inkomster skall investeras till nytta för skeppsfarten. Förre kommunalrådet i Trelleborg hotade ju till och med att stänga hamnen helt, när han såg förslag till nationell transportplan. Det lönar sig mycket bättre att bygga bostäder och få nya skattebetalande invånare.

Men när det gäller landgångspassagerare är det emellertid hopplöst, åtminstone på TT-Line (och Unity Line tar inte sådana i Trelleborg). Jag förstår inte hvarför man inte bygger landgångshus i den nya hamnens lägen - det är det bara i färjeläge 2. Det betyder att när man kommer med en TT-färja måste man vänta tills bildäcket man skall gå av från är tömt, minst 30 minuter, innan man blir hämtad av bussen, och är då det då MARCO POLO, NILS DACKE eller ROBIN HOOD så kör den inte ens ombord, och då måste man gå över bilrampen, med räfflor som är svåra för rullande resväskor. Annat är det när man åker med HUCKLEBERRY FINN eller TOM SAWYER mellan Trelleborg och Rostock, då kan man i bägge hamnar gå av landgången och ta bussen med en gång (har i Rostock även börjat användas för ROBIN HOOD). Men här har TT-Line också stor skuld. Man kunde ju, som Corsica Ferries och de grekiska öfärjorna, haft "trottoar" på luckorna och rulltrappa rakt upp till receptionen. Problemet är att det förutsätter akterlucka, och sex av åtta TT-färjor har boganlopp i Trelleborg.

Men alla skiter ju i landgångspassagerarna, inte bara I Trelleborg.
Du har rätt, kommunala bolag ska inte vara vinstdrivande i sig men det sliras nog en del på den punkten, särskilt när inget privat företag kan klaga på otillbörlig konkurrens. Samtidigt skapar ju hamnen en del arbetstillfällen. En titt på Trelleborgs Hamn AB:s räkenskaper visar att hamnen gav 2021 ett driftsöverskott på 103 mkr, 76 mkr efter finansiella poster för att landa i ett resultat på 10 mkr på sista raden. Bolaget har en stor lånebörda, investeringar som man uppenbarligen har finansierat själv. Å andra sidan har man ett egenkapital och obeskattade reserver på 444 mkr. Skulle däremot färjetrafiken försvinna helt eller delvis står hamnen där med sina långfristiga lån som uppgår till drygt en miljard kronor. Högt spel.

Man kunde tycka att hamnen skulle kräva att TT-line som tycks ha olämpliga färjor för ändamålet använder det antal tugmasters som krävs för att få ett effektivt flöde i hamnen. Eller att hamnavgiften betalas per timme? :)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

/jes wrote: 01 Oct 2022 19:46
Du har rätt, kommunala bolag ska inte vara vinstdrivande i sig men det sliras nog en del på den punkten, särskilt när inget privat företag kan klaga på otillbörlig konkurrens. Samtidigt skapar ju hamnen en del arbetstillfällen. En titt på Trelleborgs Hamn AB:s räkenskaper visar att hamnen gav 2021 ett driftsöverskott på 103 mkr, 76 mkr efter finansiella poster för att landa i ett resultat på 10 mkr på sista raden. Bolaget har en stor lånebörda, investeringar som man uppenbarligen har finansierat själv. Å andra sidan har man ett egenkapital och obeskattade reserver på 444 mkr. Skulle däremot färjetrafiken försvinna helt eller delvis står hamnen där med sina långfristiga lån som uppgår till drygt en miljard kronor. Högt spel.

Man kunde tycka att hamnen skulle kräva att TT-line som tycks ha olämpliga färjor för ändamålet använder det antal tugmasters som krävs för att få ett effektivt flöde i hamnen. Eller att hamnavgiften betalas per timme? :)
Inte bara är det ett kommunalt bolag, men finns det inte speciella regler för just hamnverksamhet, eller är det bara i Norge?

Problemet med förseningarna är väl större för rederiet/erna än för hamnen. Det är en dygnet-runt-hamn, som ställer upp när det behövs/önskas/beställs.

Jag skulle tro at hamnavgiften betalas per timme. Det är inte som på SJ-tiden när SJ betalade noll hamnavgifter utan bara avgift per lossat/lastat ton gods, och spred sina färjor som DROTTNING VICTORIA, KONUNG GUSTAF V, TRELLEBORG, DROTTNINGEN och GÖTALAND i omgångar över allt som fanns av tillgängliga kajer. Å andra sidan har ju TT Line varit med och betalat för faciliteter i läge 10, såvitt jag vet, så det har man nog monopol på och betalar en fast avgift, gissar jag.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

NILS DACKE avgick just tre timmar försenad mot Klaipéda. PETER PANs avgång till Świnoujście imorgon bitti kl 7 övertagen av AKKA. Nästa bud för PETER PAN imorgon kväll 22.30 till Travemünde.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Risberg wrote: 02 Oct 2022 00:23 NILS DACKE avgick just tre timmar försenad mot Klaipéda. PETER PANs avgång till Świnoujście imorgon bitti kl 7 övertagen av AKKA. Nästa bud för PETER PAN imorgon kväll 22.30 till Travemünde.
Det underliga är att på TT's hemsida annonceras NILS DACKE's avgång som försenad, så sent som kl 01.15, men hon avgick faktiskt strax efter midnatt.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by /jes »

Undrar vad besättningen och facket tycker om alla dessa tvära kast. Schemaläggning tycks vara omöjlig. Färjorna seglar under svensk/tysk flagg men besättningen förutom bryggan kanske inte är analog med flaggan?

Jag har bara åkt TT-Line en gång på 70-talet och då var det bara asiater i servicepersonalen som jag minns det.

Beläggningen på fordonsdäck är inte 100 %-ig så det spelar inte så stor roll vilken färja som går var förutsatt att marschfarten är likvärdig?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

/jes wrote: 02 Oct 2022 10:36 Undrar vad besättningen och facket tycker om alla dessa tvära kast. Schemaläggning tycks vara omöjlig. Färjorna seglar under svensk/tysk flagg men besättningen förutom bryggan kanske inte är analog med flaggan?

Jag har bara åkt TT-Line en gång på 70-talet och då var det bara asiater i servicepersonalen som jag minns det.

Beläggningen på fordonsdäck är inte 100 %-ig så det spelar inte så stor roll vilken färja som går var förutsatt att marschfarten är likvärdig?
På de svensk- och tyskflaggade färjorna överensstämmer besättningens nationalitet med flaggan. På de cypriotisk-flaggade färjorna är besättningen polsk (NILS DACKE) resp. litauisk (MARCO POLO och jag gissar även TOM SAWYER). Färjorna går ju hela tiden, så det spelar ju ingen roll för arbetstiden. Hur och hvar de går av och på vet jag inte helt, men jag har observerat manskapsbyte på MARCO POLO här i Trelleborg. Men det var ju redan så på SJs tågfärjor; arbetstiderna var överhuvudtaget inte anpassade till tidtabellen, utan de hade mycket "fritid ombord" (kände maskinchefen på gamla TRELLEBORG).

Den asiatiska restaurantpersonalen (filippinsk på NILS HOLGERSSON och taiwanesisk på PETER PAN eller tvärtom) försvann med upphörandet av tax-free och det Ålands Havs-rederierna skulle kalla "mini-cruise" och renodlad satsning på ro/pax.

Nu i höst är nog inte beläggningen 100%, men helt oproblematiskt är det nog inte om det t.ex. är MARCO POLO, NILS DACKE och ROBIN HOOD som ersätter en av de övriga fem. Å andra sidan har jag en känsla av att man byter till en av just de tre, om förhandsbokningen har varit dålig. Jag tvivlar på att man t.ex. sätter in MARCO POLO till Rostock istället för HUCKLEBERRY FINN och låter hälften av dem som bokat akterseglas. Dock är det av och till väldigt tätt mellan avgångarna till destinationer som Rostock och Travemünde, c:a 4 timmar, så då kan det nog hända att någon flyttas mellan sådana avgångar (åt båda hållen – lastbilarna kommer ju i en jämn ström ofta flera timmar i förväg, det är inte någon rusning precis före avgång).
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Marre »

Just nu är det lite speciellt för TT-line i och med att Peter Pan är helt inställd pga maskinskada. Så att Akka ersätter på Swinoujscie och att det för närvarande får andra följdverkningar är ju inte så konstigt.

Jag vet att detta inte är problemet. TT line verkar ha för vana att ändra bland färjorna med mycket kort varsel och det har inget med Peter Pans maskinskada att göra. Av vilken anledning vet jag inte. Skulle kunna tänka mig att det kan vara efterfrågan på lastmeter som styr. Om jag bara inbillar mig, eller det verkligen är så, tycker jag det verkar som man åtminstone försöker hålla passagerarfärjorna Nils Holgersson, Peter Pan och Akka till sina långt i förväg schemalagda avgångar. Men det kanske är jag som inte följt med i ev ändringar.

I vilket fall är det olyckligt med alla dessa ändringar för alla. Numera är ju fotpassagerarna i klar minoritet så man kan ju förstå att godset prioriteras, men även lastbilarna är ju tidsmässigt inplanerade på. Åkte för övrigt själv som fortpassagerare för ungefär ett år sen. Jag var helt ensam i shuttlebussen.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Risberg wrote: 02 Oct 2022 00:23 NILS DACKE avgick just tre timmar försenad mot Klaipéda. PETER PANs avgång till Świnoujście imorgon bitti kl 7 övertagen av AKKA. Nästa bud för PETER PAN imorgon kväll 22.30 till Travemünde.
Så har AKKA övertagit den touren också. Nästa tidtabellsenliga avgång för PETER PAN imorgon eftermiddag 15.00 till Rostock.

Det är bara det att AKKA har inte ankommit Trelleborgs hamn ännu.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Risberg wrote: 02 Oct 2022 21:13
Risberg wrote: 02 Oct 2022 00:23 NILS DACKE avgick just tre timmar försenad mot Klaipéda. PETER PANs avgång till Świnoujście imorgon bitti kl 7 övertagen av AKKA. Nästa bud för PETER PAN imorgon kväll 22.30 till Travemünde.
Så har AKKA övertagit den touren också. Nästa tidtabellsenliga avgång för PETER PAN imorgon eftermiddag 15.00 till Rostock.

Det är bara det att AKKA har inte ankommit Trelleborgs hamn ännu.
Och AKKA avgick mycket riktigt en timme försenad.
Post Reply