Ny italiensk tågfärja
Posted: 04 Apr 2022 10:53
Una nuova nave traghetto per i collegamenti sullo Stretto di Messina alimentata da un sistema Dual Fuel (Gas/Diesel) per la riduzione di emissioni inquinanti. Rete Ferroviaria Italiana ha infatti aggiudicato la gara per la progettazione e la realizzazione di una motonave tipo RO-RO - monodirezionale ibrida - ai cantieri navali spagnoli Hijos de J. Barreras, dalla tradizione ultracentenaria di progettazione e costruzione di navi, per un’imbarcazione dotata anche di un sistema elettrico che consentirà emissioni zero nei porti di ormeggio, grazie ai pannelli solari ubicati su una superficie di 400 metri m2.
La nave sarà adibita a trasporto passeggeri, carrozze e carri ferroviari, merci pericolose e ferro-cisterne nello Stretto di Messina, e di carri ferroviari per il collegamento Sicilia-Sardegna. Lunga 150 metri, larga 19,5 metri e con una portata di 2.500 tonnellate, viaggerà a una velocità di 18 nodi, con caratteristiche tecnologiche, funzionali e prestazionali altamente avanzate.
L’importo complessivo a base di gara è di circa 74 milioni di euro (oltre 3 milioni per la progettazione), di cui 9 milioni assegnati dal Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza (PNRR), a conferma dell’impegno del Gruppo FS per la tutela dell’ambiente e di una mobilità sempre più sostenibile. La nuova nave arricchirà la flotta di RFI, oggi costituita dalle due navi gemelle Scilla e Villa, dalla nave Messina e dalla nuova nave Iginia, anch’essa costruita secondo le innovazioni tecnologiche che guardano al green. Per la redazione del progetto il termine è fissato in 305 giorni dalla consegna delle prestazioni, mentre per la realizzazione il termine è di 720 giorni dalla data di impostazione della chiglia.
(Något modifierad) Google-översättning:
En ny färja för anslutningar på Messinasundet drivs av ett Dual Fuel (Gas / Diesel) system för att minska förorenande utsläpp. Rete Ferroviaria Italiana har nämligen tilldelat anbudet för design och konstruktion av en enkelriktad hybridmotorbåt typ RO-RO - till det spanska varvet Hijos de J. Barreras, med en över hundraårig tradition av att designa och bygga fartyg, för ett fartyg utrustat med också ett elektriskt system som tillåter noll utsläpp i förtöjningshamnar, tack vare solpaneler placerade på en yta av 400 meter m2.
Fartyget kommer att användas för att transportera passagerare, järnvägsvagnar och långtradare, farligt gods och järnvägstankvagnar i Messinasundet och järnvägsvagnar för förbindelsen Sicilien-Sardinien. 150 meter lång, 19,5 meter bred och med en kapacitet på 2 500 ton kommer den att färdas med en hastighet på 18 knop, med mycket avancerade tekniska, funktionella och prestandaegenskaper.
Det totala beloppet baserat på anbudet är cirka 74 miljoner euro (över 3 miljoner för designen), varav 9 miljoner tilldelas av National Recovery and Resilience Plan (PNRR), vilket bekräftar FS Groups engagemang för miljöskydd och allt mer hållbar mobilitet. Det nya fartyget kommer att berika RFI:s flotta, som nu består av tvillingfartygen Scilla och Villa, Messina-skeppet och det nya Iginia-fartyget, också byggt enligt de tekniska innovationer som ser till det gröna. Tidsfristen för att utarbeta projektet är 305 dagar från leveransen av tjänsterna, medan deadline för förverkligandet är 720 dagar från datumet för uppsättning av kölen.
Undrar hvad de menar med förbindelsen Sicilien – Sardinien? "Ny" tågfärjeled Messina – Golfo Aranci. Mig veterligt är tågfärjeleden Civitavecchia – Golfo Arnci nerlagd. Så då har kanske Sardinien järnvägsförbindelse med fastlandet i alla fall, via Sicilien? Någon forummedlem som vet? Rete Ferroviaria Italiana är tydligen Italiens Banverket. https://en.wikipedia.org/wiki/Rete_Ferroviaria_Italiana (men det står ingenting där om någon tågfärjeled till Sardinien.
La nave sarà adibita a trasporto passeggeri, carrozze e carri ferroviari, merci pericolose e ferro-cisterne nello Stretto di Messina, e di carri ferroviari per il collegamento Sicilia-Sardegna. Lunga 150 metri, larga 19,5 metri e con una portata di 2.500 tonnellate, viaggerà a una velocità di 18 nodi, con caratteristiche tecnologiche, funzionali e prestazionali altamente avanzate.
L’importo complessivo a base di gara è di circa 74 milioni di euro (oltre 3 milioni per la progettazione), di cui 9 milioni assegnati dal Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza (PNRR), a conferma dell’impegno del Gruppo FS per la tutela dell’ambiente e di una mobilità sempre più sostenibile. La nuova nave arricchirà la flotta di RFI, oggi costituita dalle due navi gemelle Scilla e Villa, dalla nave Messina e dalla nuova nave Iginia, anch’essa costruita secondo le innovazioni tecnologiche che guardano al green. Per la redazione del progetto il termine è fissato in 305 giorni dalla consegna delle prestazioni, mentre per la realizzazione il termine è di 720 giorni dalla data di impostazione della chiglia.
(Något modifierad) Google-översättning:
En ny färja för anslutningar på Messinasundet drivs av ett Dual Fuel (Gas / Diesel) system för att minska förorenande utsläpp. Rete Ferroviaria Italiana har nämligen tilldelat anbudet för design och konstruktion av en enkelriktad hybridmotorbåt typ RO-RO - till det spanska varvet Hijos de J. Barreras, med en över hundraårig tradition av att designa och bygga fartyg, för ett fartyg utrustat med också ett elektriskt system som tillåter noll utsläpp i förtöjningshamnar, tack vare solpaneler placerade på en yta av 400 meter m2.
Fartyget kommer att användas för att transportera passagerare, järnvägsvagnar och långtradare, farligt gods och järnvägstankvagnar i Messinasundet och järnvägsvagnar för förbindelsen Sicilien-Sardinien. 150 meter lång, 19,5 meter bred och med en kapacitet på 2 500 ton kommer den att färdas med en hastighet på 18 knop, med mycket avancerade tekniska, funktionella och prestandaegenskaper.
Det totala beloppet baserat på anbudet är cirka 74 miljoner euro (över 3 miljoner för designen), varav 9 miljoner tilldelas av National Recovery and Resilience Plan (PNRR), vilket bekräftar FS Groups engagemang för miljöskydd och allt mer hållbar mobilitet. Det nya fartyget kommer att berika RFI:s flotta, som nu består av tvillingfartygen Scilla och Villa, Messina-skeppet och det nya Iginia-fartyget, också byggt enligt de tekniska innovationer som ser till det gröna. Tidsfristen för att utarbeta projektet är 305 dagar från leveransen av tjänsterna, medan deadline för förverkligandet är 720 dagar från datumet för uppsättning av kölen.
Undrar hvad de menar med förbindelsen Sicilien – Sardinien? "Ny" tågfärjeled Messina – Golfo Aranci. Mig veterligt är tågfärjeleden Civitavecchia – Golfo Arnci nerlagd. Så då har kanske Sardinien järnvägsförbindelse med fastlandet i alla fall, via Sicilien? Någon forummedlem som vet? Rete Ferroviaria Italiana är tydligen Italiens Banverket. https://en.wikipedia.org/wiki/Rete_Ferroviaria_Italiana (men det står ingenting där om någon tågfärjeled till Sardinien.