Idag så kölsträcktes den första av två systrar för Kapellskär-Långnäs-Nådendal rutten. Den första med namnet Finnsirius och den andra med namnet Finncanopus.
Dessutom presenterades den slutgiltiga designen av fartyget vilket enligt mig har lite Viking Glory vibbar.
Pressmeddelande:
https://www.finnlines.com/newsroom/keel ... pax-vessel
Finnlines nybygge för Kapellskär-Långnäs-Nådendal kölsträckt
-
- Posts: 80
- Joined: 12 Feb 2022 21:09
Re: Finnlines nybygge för Kapellskär-Långnäs-Nådendal kölsträckt
Betydligt snyggare än nya NILS HOLGERSSON och PETER PAN!
Re: Finnlines nybygge för Kapellskär-Långnäs-Nådendal kölsträckt
Finnlines storsatsar,fina publika utrymmen,fint gym med bubbelpool för personalen,men betydligt mindre personalhytter än vad det är på Starbåtarna
men SJÄLVKLART enmanns hytter för alla?Så är inte fallet hos alla rederier?
men SJÄLVKLART enmanns hytter för alla?Så är inte fallet hos alla rederier?
Re: Finnlines nybygge för Kapellskär-Långnäs-Nådendal kölsträckt
https://svenska.yle.fi/a/7-10021419
Nyheter om trafikstarten hösten 2023 samt att Finnswan flyttas till Travemünde- Malmö.
Det blir tufft för Tallink att komma tillbaka.
Nyheter om trafikstarten hösten 2023 samt att Finnswan flyttas till Travemünde- Malmö.
Det blir tufft för Tallink att komma tillbaka.
I väntan på nästa båtresa...
Re: Finnlines nybygge för Kapellskär-Långnäs-Nådendal kölsträckt
Spännande!!!
Lite tveksam kring strategin dock - står på YLE att man vill locka pax som vill ha det lite lugnt. Samtidigt skall man satsa på barnfamiljer, blir det lugnt ombord då måntro? Dessutom nämns cykelturister. Skall man fylla fartygen med cykelturister? Blir säkert fina fartyg, men man famlar efter kundprofilen tycker jag. Vem skall åka?
Lite tveksam kring strategin dock - står på YLE att man vill locka pax som vill ha det lite lugnt. Samtidigt skall man satsa på barnfamiljer, blir det lugnt ombord då måntro? Dessutom nämns cykelturister. Skall man fylla fartygen med cykelturister? Blir säkert fina fartyg, men man famlar efter kundprofilen tycker jag. Vem skall åka?
Re: Finnlines nybygge för Kapellskär-Långnäs-Nådendal kölsträckt
Jag åker ganska ofta mellan Stockholm och Helsingfors reguljärt och har gjort så i 25 år. För första gången ska jag nu pröva Finnlines. Det blir lite extra bilkörning men priset på Finnlines är oslagbart. Visar sig detta fungera bra, kommer jag absolut använda mig av Finnlines framledes.
Jag tänker att för oss som inte åker mellan Sverige - Finland för att (enbart) roa oss, kan detta bli ett alternativ till de röda och vita rederierna. Tänk om de skulle öppna en linje mellan Kapellskär och Helsingfors? Eller kanske från Nynäshamn?
Det ska bli spännande att se hur trafiken på Östersjön utvecklas. Viking och Silja har nog viss anledning till att vara nervösa...de har nog inte råd att tappa alltför mycket marknadsandelar till konkurrenter.
Jag tänker att för oss som inte åker mellan Sverige - Finland för att (enbart) roa oss, kan detta bli ett alternativ till de röda och vita rederierna. Tänk om de skulle öppna en linje mellan Kapellskär och Helsingfors? Eller kanske från Nynäshamn?
Det ska bli spännande att se hur trafiken på Östersjön utvecklas. Viking och Silja har nog viss anledning till att vara nervösa...de har nog inte råd att tappa alltför mycket marknadsandelar till konkurrenter.
Re: Finnlines nybygge för Kapellskär-Långnäs-Nådendal kölsträckt
Finnlines expansion torde ha inverkat på Tallinks strategiska beslut att dra ner på sin trafik förutom de nuvarande ekonomiska problemen. Jag brukar notera många utländska lastbilar som viker av mot Norrtälje, förmodligen med destination Kapellskär, när jag kör i Norra länken i Stockholm.
Har någon sett statistik över trafiken via Kapellskär? Utvecklingen måste vara god med tanke på nytt tonnage som är på ingång?
Har någon sett statistik över trafiken via Kapellskär? Utvecklingen måste vara god med tanke på nytt tonnage som är på ingång?