Page 1 of 1

Starka 2023 siffror för Viking Line

Posted: 04 Jan 2024 14:43
by Markmeister89
"Viking Line transporterade 4,9 miljoner resenärer under fjolåret och har kopplat ett starkt grepp om trafiken på Åbo-Åland-Stockholm med en marknadsandel på 72 procent.

Under de tre sommarmånaderna juni-augusti reste 1,8 miljoner passagerare med Viking Lines fartyg. Det är 37 procent av hela årets skörd och understryker betydelsen av högsäsong.

Sammanlagt räknar Viking Line in 4,9 miljoner passagerare på alla fartygen och beskriver 2023 som ”ett mycket bra år” eftersom rederiet trafikerade med färre fartyg än 2022. Amorella avslutade sin trafik i oktober 2022 medan Rosella försvann i januari 2023 efter att ha transporterat 16.000 passagerare.

Den största ökningen under 2023 stod Viking Grace och Viking Glory för på linjen Åbo-Åland-Stockholm med 2,1 (2,0) miljoner passagerare. Viking Lines marknadsandel uppgick till 72 procent, konkurrenten Tallink Grupp trafikerade största delen av året med ett fartyg."

https://www.sjofart.ax/nyheter/fortsatt ... kI5PEnVdxc

Re: Starka 2023 siffror för Viking Line

Posted: 05 Jan 2024 12:08
by Mistluren
När det gäller passagerartrafiken Stockholm/Kapellskär--Åland-Åbo så sitter man på ca 72% av kapaciteten också. Så om det är den som avses betyder det att Baltic Princess har ungefär samma beläggning som Grace och Glory.

Re: Starka 2023 siffror för Viking Line

Posted: 05 Jan 2024 16:01
by Skepptikern
Mistluren wrote: 05 Jan 2024 12:08 När det gäller passagerartrafiken Stockholm/Kapellskär--Åland-Åbo så sitter man på ca 72% av kapaciteten också. Så om det är den som avses betyder det att Baltic Princess har ungefär samma beläggning som Grace och Glory.
FinnLines måste väl var del av den kvarvarande andelen 28%?

//Skepptikern

Re: Starka 2023 siffror för Viking Line

Posted: 05 Jan 2024 16:18
by Mistluren
Skepptikern wrote: 05 Jan 2024 16:01
Mistluren wrote: 05 Jan 2024 12:08 När det gäller passagerartrafiken Stockholm/Kapellskär--Åland-Åbo så sitter man på ca 72% av kapaciteten också. Så om det är den som avses betyder det att Baltic Princess har ungefär samma beläggning som Grace och Glory.
FinnLines måste väl var del av den kvarvarande andelen 28%?

//Skepptikern
Jo, men det kan inte ha varit många promillen under 2023. Det största osäkerheten härhör nog från hur många som åker halva respektive hela vägen. VL har med all sannolikhet fler halvvägsresenärer än övriga, så siffran 72% är förmodligen i överkant.

Tyckte bara att det var märkligt att man framhöll siffran 72% så kraftigt, då den egentligen inte beskriver något annat än kapacitetsförhållandena på linjen.

Re: Starka 2023 siffror för Viking Line

Posted: 05 Jan 2024 16:28
by MikaelJ123
Mistluren wrote: 05 Jan 2024 16:18
Skepptikern wrote: 05 Jan 2024 16:01
Mistluren wrote: 05 Jan 2024 12:08 När det gäller passagerartrafiken Stockholm/Kapellskär--Åland-Åbo så sitter man på ca 72% av kapaciteten också. Så om det är den som avses betyder det att Baltic Princess har ungefär samma beläggning som Grace och Glory.
FinnLines måste väl var del av den kvarvarande andelen 28%?

//Skepptikern
Jo, men det kan inte ha varit många promillen under 2023. Det största osäkerheten härhör nog från hur många som åker halva respektive hela vägen. VL har med all sannolikhet fler halvvägsresenärer än övriga, så siffran 72% är förmodligen i överkant.

Tyckte bara att det var märkligt att man framhöll siffran 72% så kraftigt, då den egentligen inte beskriver något annat än kapacitetsförhållandena på linjen.
Räknar man med "kabinfaktor" så har Silja Line högre andel passagerare/avgång än Viking.

Re: Starka 2023 siffror för Viking Line

Posted: 07 Jan 2024 03:26
by Böpi
Kapellskär och Stockholm är samma hamnbolag men Nädendal har sitt eget hamnbolag och kanske egna siffror.

Re: Starka 2023 siffror för Viking Line

Posted: 13 Feb 2024 21:40
by Böpi
OK OK OK OK ok