Det började med en artikel i ST i juli, fortsatte med att Sveriges Radio tog upp frågan och nu har Svenska Yle gjort två artiklar om det. Nyhetstorka eller finns det någon substans bakom?
RG Line försökte sig på Sundsvall 2005 men det gick sisådär med tanke på att man körde Kahleberg på lördagar och Botnia Link körde från Härnösand en sväng innan det och sen har det diskuterats linjer från Västernorrland till Kaskö från tid till annan - finn bland annat en utredning gjord av länsstyrelsen om en färjelinje från Sundsvall/Härnösand till Kaskö/Vasa.
En förutsättning för att det ska lyckas är ju helt klart att man måste få med sig fraktkunderna på tåget (eller båten om man så vill) och så får passagerarna komma i andra hand. Sen ska man ju hitta lämpligt tonnage också så det är ju en hel del bitar som måste falla på plats för att det ens ska lämna idéstadiet men kul att det lyfts idéer.
Verkar ju som att det hela iallafall börjat med att Sundsvalls infrastrukturstrateg Niklas Andersson tänkt högt i ST och sen har det spunnit vidare så får väl se vad det landar i.
Slänger in några citat från ST så man får något sammanhang för det hela:
Den här gången är det inte taxfree-försäljningen utan gods som ska göra trafiken lönsam. Enligt Niklas Andersson som är infrastrukturstrateg vid Sundsvalls kommun är det många pusselbitar som fallit på plats sedan färjetrafiken upphörde för snart 30 år sedan.
Nästa steg från kommunens sida är att ta kontakt med ett rederi och undersöka förutsättningarna för en ny färjerutt mellan Tunadalshamnen och Vasa.
...
Här är de viktigaste skälen som lyfts fram:
• Industrins behov av godstransporter i kölvattnet av industrisatsningarna i norr. Nu senast batteriindustrin i Torsboda och planerna på två batterifabriker i Vasa.
• Logistikparken som nytt transportnav i Tunadalshamnen. Här ska gods slussas mellan sjöfart, järnväg och lastbil. Invigs enligt planerna i november i år.
• Järnvägssatsningarna på Bergsåkerstriangeln och Malandsspåret för smidigare transporter till och från Tunadalshamnen.
• Nya Meråkersbanan i Norge som elektrifieras för direkttransporter på järnväg mellan Sundsvall, Trondheim och Atlantkusten. Klar nästa år.
• Ukrainakriget som minskat transporter av gods till och från Finland via Baltikum och ryskt närområde.
Till den sista punkten hör också att Finlands regering alltmer börjat snegla på transportlösningar via Sverige. I regeringsförklaringen kom nyligen beskedet att man från finsk sida vill utreda den gamla idén om en fast broförbindelse över Kvarken. Orealitiskt idag, men kanske inte om 15-20 år, säger stadsdirektören i Vasa, Tomas Häyry i en kommentar till SVT.