I samband med Destination Gotland`s haveri med Drotten en SF1500 har det framförts i pressen komentarer om att DG borde inte ha sålt av SF800 Gotlandia och Gotlandia II - just denna fråga lämnar jag därhän,men:
Gotlandstrafiken har den egenheten att man måste skala up extra mycket på sommaren för person/turist trafik.
Frakt trafiken till ön ökar ju under sommaren, med tanke på den ökade sommarbefolkningen, men jag förmodar i mindre grad änn pax trafiken.
Om man just behöver öka upp på pax sidan, verkar det ju smidigare med mindre SF800 fartyg, som kräver mindre personal och underhåll, i synnerhet då dom större delen av året kommer att vara upplagda.
- Å andra sidan någerlunda likvärdiga fartyg ger DG mer flexibilitet.
Vad tycker ni andra på fartygssidan?
Uppskalning Gotland med SF800 vs SF1500
-
- Posts: 39
- Joined: 12 Jul 2022 16:24
Re: Uppskalning Gotland med SF800 vs SF1500
Det finns ju massor av fördelar med att ha systerfartyg.
De flesta i personalen kan fytta mellan fartygen utan större introduktion. Med samma brand- och livräddningssystem kan de behålla sina uppgifter i säkerhetsorganisationen.
Specialträning för speciella system som LNG, FRB, lotsdispenser mm är gemensamma.
Logistik bokning- och terminalarrangemang delas. (Antalet lanemeter på kajen, sortering av fordon efter vikt, höjd, längd mm) förtöjningar, ramper, landgångar och anslutningar för vatten, avlopp, bunker och el.
Svagheten ligger ju i kapitalkostnaden. En tredje fullt fungerande modern reservbåt är väldigt dyrt. Den kommer behöva ligga i "warm layup" med några gubbar ombord och värme och ventilation på minimum. Så kostnader för detta tillkommer. En mindre båt borde ha lägre kostnader, men normalt så har "snabbbåtar" lite mer enkla och kompakta system och kan vara dyrare att ha i layup.
Fördelen med en reservbåt som är mindre är att man kan använda alternativa hamnar / kajer utifall t ex visby hamn är långvarigt stängd. Slite och eller Klintehamn måste då bli tillfälliga reservhamnar. Kanske kan redan en SF1500 lasta och lossa där...?
//Skepptikern
De flesta i personalen kan fytta mellan fartygen utan större introduktion. Med samma brand- och livräddningssystem kan de behålla sina uppgifter i säkerhetsorganisationen.
Specialträning för speciella system som LNG, FRB, lotsdispenser mm är gemensamma.
Logistik bokning- och terminalarrangemang delas. (Antalet lanemeter på kajen, sortering av fordon efter vikt, höjd, längd mm) förtöjningar, ramper, landgångar och anslutningar för vatten, avlopp, bunker och el.
Svagheten ligger ju i kapitalkostnaden. En tredje fullt fungerande modern reservbåt är väldigt dyrt. Den kommer behöva ligga i "warm layup" med några gubbar ombord och värme och ventilation på minimum. Så kostnader för detta tillkommer. En mindre båt borde ha lägre kostnader, men normalt så har "snabbbåtar" lite mer enkla och kompakta system och kan vara dyrare att ha i layup.
Fördelen med en reservbåt som är mindre är att man kan använda alternativa hamnar / kajer utifall t ex visby hamn är långvarigt stängd. Slite och eller Klintehamn måste då bli tillfälliga reservhamnar. Kanske kan redan en SF1500 lasta och lossa där...?
//Skepptikern
Re: Uppskalning Gotland med SF800 vs SF1500
Tack för dina funderingar om min fråga, @Skepptikern