Finnlines nybyggena är ingenting för partypixar!Frakten huvudsysslan,husbilar,personbilar,godmat och resa bekvämt.Men kom
ihåg vad jag skrev för c.8månader på detta forum GRIMALDI har ett gott och långt minne,vi återkommer efter 6månader på denna forum och analyserar sedan hur det ser ut på bildäckena ut på Grace&Glory?
Finnlines nya fartyg
Re: Finnlines nya fartyg
Liten detalj, kollar man i google maps på kordinaterna 37.460291, 122.241011 eller skriver in Jinling Weihai Shipyard hittar man både Finnsirius och brevid finns Finncanopus under byggnad
Re: Finnlines nya fartyg
Hur ser paxsiffrorna ut för FinnSirius? Det verkar ju inte vara någon trängsel ombord , tvärtom så ser fartyget helt öde ut på dom youtuberepotage som finns. Fartyget är ju väldigt fint men det verkar krångligt med hela proceduren att komma ombord. Vi får se hur det utvecklas
-
- Posts: 39
- Joined: 12 Jul 2022 16:24
Re: Finnlines nya fartyg
Jag tror att Finnlines inte kommer att hota Viking för fotpassagerare.
Däremot tror jag att de bilburna nog ser en möjlig fördel. Många minns nog hur fullt och därmed dyrt det var att åka i somras, när både bilplatser och hytter var slutsålda på många avgångar för Viking. Inga egentliga alternativ fanns. Men innan nästa sommarsäsong finns det två systerfartyg som har samma komfort och servicegrad som Viking, men som känns lite lugnare. (Och aldrig kommer bli helt fulla på bildäck) Nyckeln ligger nog i att Finnlines inte får ha för långa tider för incheckning och avkörning. Särskilt avkörning från fartyget har åtminstone på Malmö-Trave varit väldigt längt efter ankomst då man först göra plats på däck 5 innan man kan släppa av från personbilsdäck. Även prisnivån i restauranger och taxfree måste kännas rimligt. Lyckas man med det kan man nog få Sverigefinnar som varit Viking/Siljakunder att byta.
//Skepptikern
Däremot tror jag att de bilburna nog ser en möjlig fördel. Många minns nog hur fullt och därmed dyrt det var att åka i somras, när både bilplatser och hytter var slutsålda på många avgångar för Viking. Inga egentliga alternativ fanns. Men innan nästa sommarsäsong finns det två systerfartyg som har samma komfort och servicegrad som Viking, men som känns lite lugnare. (Och aldrig kommer bli helt fulla på bildäck) Nyckeln ligger nog i att Finnlines inte får ha för långa tider för incheckning och avkörning. Särskilt avkörning från fartyget har åtminstone på Malmö-Trave varit väldigt längt efter ankomst då man först göra plats på däck 5 innan man kan släppa av från personbilsdäck. Även prisnivån i restauranger och taxfree måste kännas rimligt. Lyckas man med det kan man nog få Sverigefinnar som varit Viking/Siljakunder att byta.
//Skepptikern
Re: Finnlines nya fartyg
De har lagt tidtabellen så att de kan erbjuda picknick-kryssningar från Nådendal med byte i Långnäs tors-sön. Det är nog mest det man kommer att försöka använda passagerarutrymmena till vintertid.
Mån-ons kan man i princip göra motsvarande från Kapellskär, men det verkar inte vara något som man satsar på.
Mån-ons kan man i princip göra motsvarande från Kapellskär, men det verkar inte vara något som man satsar på.
Re: Finnlines nya fartyg
Är planen att även fortsättningsvis bussa ombord fotpassagerare i Nådendal och Kapellskär? Framstår som extremt omständigt.
Re: Finnlines nya fartyg
Man har ju rustat upp VL:s gamla terminal i Nådendal och dessutom försett den med fler p-platser. Verkar ju rimligt att man också kommer att börja använda landgångarna så småningom, om man inte redan gjort det? (Vet inte heller vilken kajplats maj använder för närvarande.)
Det vore förstås även möjligt att förlänga landgången i Kapellskär så att den passade de nya fartygen. Men om det är dagskryssningar man tänker sälja undrar jag hur konkurrenskraftig en tur Kapellskär-Långnäs t/r blir även om fartygen ser fina ut.
Den som vill ha en snabb kryssning från obygden väljer kanske heller Grisslehamn-Eckerö och den som föredrar en lite längre kryssning från ett centralt läge väljer Stockholm-Mariehamn. -Men vem skulle egentligen välja Kapellskär-Långnäs, förutom någon enstaka gång för att få se fartygen?
Det vore förstås även möjligt att förlänga landgången i Kapellskär så att den passade de nya fartygen. Men om det är dagskryssningar man tänker sälja undrar jag hur konkurrenskraftig en tur Kapellskär-Långnäs t/r blir även om fartygen ser fina ut.
Den som vill ha en snabb kryssning från obygden väljer kanske heller Grisslehamn-Eckerö och den som föredrar en lite längre kryssning från ett centralt läge väljer Stockholm-Mariehamn. -Men vem skulle egentligen välja Kapellskär-Långnäs, förutom någon enstaka gång för att få se fartygen?
Re: Finnlines nya fartyg
Akkurat!Mistluren wrote: ↑04 Oct 2023 14:14 Man har ju rustat upp VL:s gamla terminal i Nådendal och dessutom försett den med fler p-platser. Verkar ju rimligt att man också kommer att börja använda landgångarna så småningom, om man inte redan gjort det? (Vet inte heller vilken kajplats maj använder för närvarande.)
Det vore förstås även möjligt att förlänga landgången i Kapellskär så att den passade de nya fartygen. Men om det är dagskryssningar man tänker sälja undrar jag hur konkurrenskraftig en tur Kapellskär-Långnäs t/r blir även om fartygen ser fina ut.
Den som vill ha en snabb kryssning från obygden väljer kanske heller Grisslehamn-Eckerö och den som föredrar en lite längre kryssning från ett centralt läge väljer Stockholm-Mariehamn. -Men vem skulle egentligen välja Kapellskär-Långnäs, förutom någon enstaka gång för att få se fartygen?
Re: Finnlines nya fartyg
Men vem skulle egentligen välja Kapellskär-Långnäs, förutom någon enstaka gång för att få se fartygen?
Väldigt få skulle jag tro
Re: Finnlines nya fartyg
Är väl egentligen först vid resetopparna som man kan göra en ordentlig utvärdering av passagerarantalet då man inte verkar ha något intresse av att locka folk med rabatter och extrapriser och det sällan brukar vara trängsel oavsett den här tiden på året. Får se hur det artar sig framåt jul och kanske redan innan med höstlovet. Jobbar man med flexibelt utbud ombord eller är allt öppet på alla avgångar?