Fd Birka
Re: Fd Birka
Tycker att detta är tråkigt hade sett så framemot lite nya tag och förhoppningsvis nya djärva koncept men nu blir det väll samma gamla tråkiga koncept som Cinderella.
Re: Fd Birka
Det hade absolut varit bättre med ett självständigt bolag. Både för nytänk och konkurrens. (Ändå tror jag inte att man kommer att få några problem med tillstånd från konkurrensverket.)
M/S Birka passar inte heller jättebra tillsammans med VLs övriga fartyg. Hon är inte Cinderella och hon kompletterar faktiskt Glory sämre. Hon hade däremot varit en vass konkurrent fortfarande. Det är väl därför man känner sig manade att gå in nu, trots att man inte var särskilt intresserade av att köpa henne själva?
M/S Birka passar inte heller jättebra tillsammans med VLs övriga fartyg. Hon är inte Cinderella och hon kompletterar faktiskt Glory sämre. Hon hade däremot varit en vass konkurrent fortfarande. Det är väl därför man känner sig manade att gå in nu, trots att man inte var särskilt intresserade av att köpa henne själva?
Re: Fd Birka
Eller så förstod Viking att man aldrig skulle kunna komma överens med Eckerö utan tog omvägen via Gotlandsbolaget.
Re: Fd Birka
Tror också på den hypotesen! Hanses menade att prislappen var för hög, men Gotlandsbolaget lyckades få loss fartyget till underpris…. Man lyckades pruta rejält. Tillkommer gör att relationerna mellan Viking och Eckerö inte synes vara så goda.Eller så förstod Viking att man aldrig skulle kunna komma överens med Eckerö utan tog omvägen via Gotlandsbolaget.
Gotlandsbolaget som bulvan till Viking?
Re: Fd Birka
Jag misstänker tvärtom ?GB kommer att köpa hela VL inom närmaste framtid för de har ett kunnande inom shipping som VL saknar?
-
- Posts: 80
- Joined: 12 Feb 2022 21:09
Re: Fd Birka
Hade inte Viking Line haft shipping kunnande så hade de inte överlevt i 60 år med alla möjliga typer av kriser som oljekrisen, varvskonkurser, finanskriser, fartygskatastrofer och pandemier osv osv...
Re: Fd Birka
I så fall borde väl Gotlandsbolaget köpa Tallink som definitivt inte har någon historia inom shipping.
Ju mer jag tänker på det så är samarbetet med Gotlandsbolaget bara ett sätt för Viking att komma över Birka. Viking har ju redan trafik på Visby sommartrafik och visst kan den utökas. Vem vill åka till Gotland i november plus risken för hård kuling på norra Östersjön?
Det bor inte så många människor vare sig på Åland eller Gotland, den lokala marknaden är ytterst begränsad.
Märk väl att både Gotlandsbolaget och Stena har lång erfarenhet av shipping men har väl aldrig haft en tanke på att ge sig in i kryssningsindustrin. DFDS tvekar när det gäller nyinvesteringar för Köpenhamn-Oslo. Annars har ju Tallink många båtar att sälja som är yngre än nuvarande tonnage.
Ju mer jag tänker på det så är samarbetet med Gotlandsbolaget bara ett sätt för Viking att komma över Birka. Viking har ju redan trafik på Visby sommartrafik och visst kan den utökas. Vem vill åka till Gotland i november plus risken för hård kuling på norra Östersjön?
Det bor inte så många människor vare sig på Åland eller Gotland, den lokala marknaden är ytterst begränsad.
Märk väl att både Gotlandsbolaget och Stena har lång erfarenhet av shipping men har väl aldrig haft en tanke på att ge sig in i kryssningsindustrin. DFDS tvekar när det gäller nyinvesteringar för Köpenhamn-Oslo. Annars har ju Tallink många båtar att sälja som är yngre än nuvarande tonnage.
Re: Fd Birka
På 1970-talet körde Stena kryssningar till Karibien med inhyrda m/s Scandinavica (Bolero) samt med m/s Völkerfreundschaft, men gissningsvis är de inte intresserade av kryssningsverksamhet sedan lång tid tillbaka nu./jes wrote: ↑13 Aug 2023 10:20 Märk väl att både Gotlandsbolaget och Stena har lång erfarenhet av shipping men har väl aldrig haft en tanke på att ge sig in i kryssningsindustrin. DFDS tvekar när det gäller nyinvesteringar för Köpenhamn-Oslo. Annars har ju Tallink många båtar att sälja som är yngre än nuvarande tonnage.