Åland-Sverige

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Åland-Sverige

Post by Trossen »

Lite unikt läge i år för Eckerö Linjen utan konkurrens med Rosella. Har inte hört något om hur det gått för trafiken i juli och om det varit fullproppat ombord.

Noterar dock i tidtabellen att det inte utannonserats så värst många extraavgångar från Berghamn klockan 23 med ankomst til Grisslehamn vid midnatt, vilket brukar ske om bokningstrycket är stort. Kanske är det tillräckligt med kapacitet Sverige-Åland även om tiderna inte alltid är attraktiva?


https://alandsradio.ax/nyheter/eckeroli ... esenarerna
Emil G
Posts: 30
Joined: 05 Jul 2023 08:55

Re: Åland-Sverige

Post by Emil G »

Egentligen är väl läget precis likadant som för alla andra linjer, Ålandstrafiken har ju varit unik i det avseendet att det i princip aldrig krävts någon framförhållning för att boka - även under högsäsong. Jämför med exempelvis Stenas linjer över Kattegatt, Kvarkentrafiken eller Gotlandstrafiken så har man alltid behövt planera lite om man vill åka på de vettiga tiderna under högsäsong. Största kritiken verkar ju just nu vara folk som inte hittar lediga avgångar med bilplats med tre dagars varsel och inte tänkt så långt som att ordna resan samtidigt som man bokar boende.

Sen verkar det väl främst vara bilkapaciteten som är problemet, verkar ju finnas passagerarplatser på de flesta avgångarna fortfarande.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Åland-Sverige

Post by VikingGlory »

Bilkapaciteten är ett stort problem. Det är redan omöjligt att boka en bilplats förrän i slutet av månaden. För ett litet ösamhälle som Åland är det naturligtvis problematiskt. Nyligen fanns det en kvinna med en mycket sjuk häst som inte kunde få en plats. Det ska alltid finnas möjlighet att snabbt ta sig till Sverige. Alternativ finns inte. Finnlines tidtabell är fruktansvärt för Ålänningar.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Åland-Sverige

Post by Mistluren »

Men det tycks faktiskt finnas bilplats på nästan varje avgång till Stockholm. Så vad det handlar om är att boka tidigt eller följa med hela vägen in, under några veckor på sommaren, Jag förstår att många som bor eller ofta semestrar på ön helst vill åka den korta vägen. Men något jätteproblem att komma till Sverige ser det inte ut att vara.

Intressant för övrigt att det faktiskt finns så många lediga bilplatser mellan Åland och Stockholm som det faktiskt gör. Undrar om det inte kan vara så att förhållandet mellan antalet som åker mellan Finland och Åland respektive Sverige och Åland över tid succesivt gått allt mer åt det förra. Då förstår man ju ännu mer att VL ville ta bort en färja som förstärkte en obalans på deras övriga.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Åland-Sverige

Post by VikingGlory »

Jag säger absolut inte att Viking hade fel när de sålde Rosella. Hon gick inte att behålla. Det skulle bara vara trevligt att se Eckerö gå in för lite större tonnage. Det här kommer att bli deras starkaste år någonsin och de kommer snart att vara skuldfria.
De har en ljus framtid nu. Med en större färja dit kommer mycket att lösa sig. Då blir det ändå en obekväm situation när Eckeröfärjan en dag går sönder och det inte blir kort väg bort från Åland.
Emil G
Posts: 30
Joined: 05 Jul 2023 08:55

Re: Åland-Sverige

Post by Emil G »

Framförallt behövs det väl en färja med fler lastmeter som behövs, passagerarkapaciteten räcker och blir över större delen av året. Hur ser det ut med trafiken åt finska fastlandet, är det samma problem där?

Men jag har å andra sidan svårt att se vad det stora problemet är, "alla" rederier är nästintill fullbokade på bildäck i juli om man vill åka om två dagar men man anpassar inte hela verksamheten utifrån vad som gäller under absoluta högsäsongen.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Åland-Sverige

Post by Trossen »

Bilkapaciteten är ett stort problem. Det är redan omöjligt att boka en bilplats förrän i slutet av månaden.
Så är det säkert, krävs planering. Men fortfarande, om det varit ett stort problem hade Eckerö satt in extraavgångar typ 23 från Berghamn. Jag kan inte se att man gjort det särskilt ofta i sommar.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Åland-Sverige

Post by VikingGlory »

Jag tror att huvudfrågan för många människor från Åland är att det är svårt på sommaren att lämna ön på ett bekvämt sätt utan att bestämma det 3 veckor i förväg.
Det känns som att det alltid ska finnas en möjlighet att lämna ön när man har en nödsituation till exempel, utan att behöva åka till Stockholm i 6 timmar.

Är det någon som vet hur mycket företag kan låna? Låt oss säga att Eckerö är skuldfritt efter detta år, och de vill ha en ny färja, jag är rädd att priset för en betydande uppgradering kommer att vara 100-120 miljoner euro.
Även om Eckerö är skuldfritt så har de bara Finlandia, MS Eckerö och Finbo Cargo och ett Eckerö Shipping skepp. Det här är inga expansiva fartyg som de kan sälja när det går dåligt.
Så att ge ett lån på 100 miljoner till Eckerö kan anses vara en stor risk av många banker? Varför så mycket kan man fråga sig? Jag baserar detta på vad Aurora Botnia och Color Hybrid har kostat.
Eckerö behöver en stor taxfree och minst två restauranger för dagskryssare att vara lönsamma. De seglar bara 14 knop med flit så att folk har tillräckligt med tid att äta och handla. Någon som vet hur lånekonstruktioner fungerar och hur mycket Eckerö kanske kan få?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Åland-Sverige

Post by Mistluren »

Frågan är väl mer vad som behövs? Tio månader av 12 går bildäcket mer eller mindre tomt och sedan behövs det ett större i två månader. En inte helt enkel ekvation att lösa.

Sedan vet man ju inte vad Tallink eller Finnlines hittar på. Skulle Tallink intressera sig för linjen skulle man kunna låte Baltic Princess göra en extrasväng mellan Kapellskär och Mariehamn, istället för att gå in till Stockholm. Då får man allt bildäcksutrymme som man behöver och lite till.
Emil G
Posts: 30
Joined: 05 Jul 2023 08:55

Re: Åland-Sverige

Post by Emil G »

VikingGlory wrote: 17 Jul 2023 13:19 Jag tror att huvudfrågan för många människor från Åland är att det är svårt på sommaren att lämna ön på ett bekvämt sätt utan att bestämma det 3 veckor i förväg.
Det känns som att det alltid ska finnas en möjlighet att lämna ön när man har en nödsituation till exempel, utan att behöva åka till Stockholm i 6 timmar.
Sen är väl läget inte heller unikt för ålänningarna att det kan vara kärvt att ta sig till utomlands med bil på färja med kort varsel under den absoluta högsäsongen, gotlänningarna har det problemet trots att det rör sig om inrikestrafik - hur ser det ut med möjligheten att åka till finska fastlandet med kort varsel? Sen finns ju även Finnlines så du är i Sverige innan Stockholmsbåtarna så alternativ finns ju utan största problemet verkar ju vara ålänningarnas bekvämlighet som är det största problemet. Tar det inte två timmar till Sverige som man kan boka samma dag är det kris och katastrof och "någon" borde köpa en ny färja som går i skytteltrafik.
Är det någon som vet hur mycket företag kan låna? Låt oss säga att Eckerö är skuldfritt efter detta år, och de vill ha en ny färja, jag är rädd att priset för en betydande uppgradering kommer att vara 100-120 miljoner euro.
Även om Eckerö är skuldfritt så har de bara Finlandia, MS Eckerö och Finbo Cargo och ett Eckerö Shipping skepp. Det här är inga expansiva fartyg som de kan sälja när det går dåligt.
Så att ge ett lån på 100 miljoner till Eckerö kan anses vara en stor risk av många banker? Varför så mycket kan man fråga sig? Jag baserar detta på vad Aurora Botnia och Color Hybrid har kostat.
Eckerö behöver en stor taxfree och minst två restauranger för dagskryssare att vara lönsamma. De seglar bara 14 knop med flit så att folk har tillräckligt med tid att äta och handla. Någon som vet hur lånekonstruktioner fungerar och hur mycket Eckerö kanske kan få?
Hur mycket man får låna beror på bolaget, ringer Stena sin bank och frågar om de får låna blir svaret "hur mycket vill ni ha?" mest för att risken i princip är obefintlig. Eckerö däremot, huvudfrågan är väl kassaflödet - klarar de att betala ett lån på 100 MEUR? Vad händer om efterfrågan på dagsturer störtdyker? Vad händer om det blir ny konkurrens på kortlinjen? Har svårt att se någon bank vara överdrivet pigga på ett sånt upplägg så känns snarare som att man får leta på begagnatmarknaden om man vill uppgradera tonnaget.
Post Reply