Enkel sovplats på Silja Serenade/Symphony i original?

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
Fyrtornet
Posts: 35
Joined: 13 Mar 2023 23:29

Enkel sovplats på Silja Serenade/Symphony i original?

Post by Fyrtornet »

Sommaren 1991 reste jag med Silja Serenade till Helsingfors, i en hyttkategori jag inte minns vad den hette. Det var under bildäck i rum med enkla britsar (liggplatser?) och filtar om jag minns rätt, och utan dusch/wc. Jag vet inte om det även fanns normala "C-hytter" med högre standard på den tiden, eller om det är rummen med britsar som senare blivit uppgraderade till C-hytter? När hände detta?

Motsvarande enkla sovalternativ på Åbo-fartygen Svea & Wellamo hette Sleep-In men dessa låg på informationsdäck tror jag.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Enkel sovplats på Silja Serenade/Symphony i original?

Post by St David »

Fyrtornet wrote: 08 Jul 2023 01:27 Sommaren 1991 reste jag med Silja Serenade till Helsingfors, i en hyttkategori jag inte minns vad den hette. Det var under bildäck i rum med enkla britsar (liggplatser?) och filtar om jag minns rätt, och utan dusch/wc. Jag vet inte om det även fanns normala "C-hytter" med högre standard på den tiden, eller om det är rummen med britsar som senare blivit uppgraderade till C-hytter? När hände detta?

Motsvarande enkla sovalternativ på Åbo-fartygen Svea & Wellamo hette Sleep-In men dessa låg på informationsdäck tror jag.
Att dömma av decksplanen på Finska entusiastsidan Valkeat Laivat så fanns just den typ av "boende" som du beskriver under bildeck i början - bennämt "Budget" https://www.valkeatlaivat.net/kansikar ... 0-1990.pdf Men detta byggdes redan om 1992, tillsammans med det undre bildecket, till Turisti/Tourist II hytter förutsättningsvis med dusch/wc. https://www.valkeatlaivat.net/kansikart ... -1992.pdf
Med tanke på att Serenade och Symphony var till dags dom lyxigaste färjorna som byggts och Siljas premium brand (relativt till Viking Line) är det rätt fantastiskt att man fortfarande byggde couchetter, så sent som 1990 dessutom.
Fyrtornet
Posts: 35
Joined: 13 Mar 2023 23:29

Re: Enkel sovplats på Silja Serenade/Symphony i original?

Post by Fyrtornet »

Tack för den infon. Intressant.

Anledningen till att vi bodde i den hyttkategorin var att vi den sommaren köpt en nordisk tågluffarbiljett kallad "Nordturist", och då kunde man köpa transportbiljett på Helsingforslinjen med 50% rabatt inkl billigaste hyttplats, och vi tyckte det var ett bra tillfälle att testa Siljas nya helsingforsbåtar. Men du har rätt i att den spartanska hytten inte matchade fartygets övriga inredning.
Post Reply