m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Trossen »

Låt oss vänta och se hur schemat för ett år skulle se ut.
Precis - vi får invänta både detaljer och tidtabell. Spännande! Risberg har ju också erfarenhet av att jobba med Höga kusten som destination, men detta med en båt som åker lite hit och dit med Mariehamnskryssningar som bas - för mig låter det lite som upplägget med Birka Princess efter leveransen av Paradise.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by /jes »

Några funderingar kring denna affär:

Upplägget som presenteras Stockholm-Mariehamn-Visby kan väl fungera sommartid men resten av säsongen?
Vilken är målgruppen? Birka var lönsam före pandemin?
Investeringar som behövs för att göra henne attraktiv, inte bara allmän uppsnyggning?
Cinderella-trafiken är så lönsam att Destination Gotland vill vara med och dela på kakan men konkurrera med samma koncept eller med vad?
DG har ingen erfarenhet av kryssningar och taxfree men man ju köpa kompetens och lära sig

eller är det så här:

Bolagsstämman i Rederi AB Eckerö närmar sig och och det är nog bättre att förekomma än att förekommas när det gäller besvärliga frågor varför Birka Stockholm inte sålts, och
Gotlandsbolaget tog chansen att köpa "billigt" men de har nog flera alternativa planer för att det ska bli en lönsam affär. När det gäller fartygsaffärer är man definitivt kompetenta. Den som lever får se var Birka Stockholm seglar 2024. :)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Risberg »

/jes wrote: 28 Mar 2023 21:39
DG har ingen erfarenhet av kryssningar och taxfree men man ju köpa kompetens och lära sig
Inte det? Gotlandsbolaget var den sista svenska delägaren i TT-Line, och det var innan Sverige gick med i EU. ;)
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Mistluren »

Risberg wrote: 28 Mar 2023 22:46
/jes wrote: 28 Mar 2023 21:39
DG har ingen erfarenhet av kryssningar och taxfree men man ju köpa kompetens och lära sig
Inte det? Gotlandsbolaget var den sista svenska delägaren i TT-Line, och det var innan Sverige gick med i EU. ;)
Din namne som nu är VD kommer från Tallink också. Han har sålt och arrangerat den här typen av kryssningar för den svenska marknaden tidigare. Galaxy var väl i princip det svenska dotterbolagets båt?
Sam
Posts: 18
Joined: 29 Aug 2022 15:21

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Sam »

Det lär sväva mörka moln över Viking Lines huvudkontor Mariehamn med beskedet av denna nyhet. Glädjen var kort kan man nog säga för Vikings del.

Egentligen så kan man få Birka till en riktigt attraktiv skuta om man gör lite mindre ombyggnader nu menar jag inte med en stor nattklubb, utan man istället följer vissa trender som sker i land och ser till att få dessa koncept ombord. Så lär man kunna locka en ny kundgrupp som i vanligt vis skyr koncept som Cinderella och finlandsbåtar som en blöt katt..

Sedan fick Ekerö en lite hämnd mot Viking Line och skulle budet varit samma från Viking Line, så tror jag Ekerö valde hellre att sälja till Gotlandsbolaget.
Vilket även är bra för konkurrensen och utvecklingen för verksamheten på Östersjön. Då Tallink från första början var inte direkt någon bra ägare med visioner för Silja Line och har gjort det lite väl lätt för Viking Line.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by /jes »

Risberg wrote: 28 Mar 2023 22:46
/jes wrote: 28 Mar 2023 21:39
DG har ingen erfarenhet av kryssningar och taxfree men man ju köpa kompetens och lära sig
Inte det? Gotlandsbolaget var den sista svenska delägaren i TT-Line, och det var innan Sverige gick med i EU. ;)
1995... :)
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by VikingGlory »

Sam wrote: 29 Mar 2023 09:40 Det lär sväva mörka moln över Viking Lines huvudkontor Mariehamn med beskedet av denna nyhet. Glädjen var kort kan man nog säga för Vikings del.

Egentligen så kan man få Birka till en riktigt attraktiv skuta om man gör lite mindre ombyggnader nu menar jag inte med en stor nattklubb, utan man istället följer vissa trender som sker i land och ser till att få dessa koncept ombord. Så lär man kunna locka en ny kundgrupp som i vanligt vis skyr koncept som Cinderella och finlandsbåtar som en blöt katt..

Sedan fick Ekerö en lite hämnd mot Viking Line och skulle budet varit samma från Viking Line, så tror jag Ekerö valde hellre att sälja till Gotlandsbolaget.
Vilket även är bra för konkurrensen och utvecklingen för verksamheten på Östersjön. Då Tallink från första början var inte direkt någon bra ägare med visioner för Silja Line och har gjort det lite väl lätt för Viking Line.
Jag tror inte att det finns mörka moln alls. Intresset för Birka upphörde för ett tag sedan, sa Jan Hanses i en podcast att Viking väntar på teknologier för framtida fossilfria bränslen innan de fattar beslut om några nya fartyg. Nya fartyg måste kunna vara fossilfria, eller som Glory, kunna byta när tekniken blir tillgänglig. Jag tror att det inte hade varit det mest meningsfulla att köpa Birka, de nya utsläppsreglerna slår in snart där man betalar för utsläppen också.

Viking hade lätt kunnat gå över 38 miljoner, men jag vet inte om Birka är värd så mycket med tanke på allt ovan. Viking kanske planerar större utgifter senare och låt oss vara ärliga, Cinderella är en stor framgång för dem. Det var redan när Galaxy och Birka fortfarande var där.

Jag tror att AB Gotland tar en ganska stor risk och jag undrar om och hur det kommer att gå.
Sam
Posts: 18
Joined: 29 Aug 2022 15:21

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Sam »

Nå priset kan man diskutera och jag tror nog inte heller att Birka var värt mer med tanke på att man får bygga om lite på henne för att få henne idealisk kryssare.

Men helt klart är att man från Vikings sida ville ha bort henne som konkurrent från kortkryssningar, det ville man redan då när jag jobba på Viking Line. Nu har man ju turen på sin sida med att Galaxy inte kör så det blir nog en del resenärer från Galaxy som Viking och Gotlandsbolaget kan dela mellan. Alla gillar ju inte åka med Viking Line och deras koncept för så bra är dom inte ;-)

Sedan så är det nog så vågar man inte satsa så kan man inte heller vinna.
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Markmeister89 »

Stockholms Hamnar bekräftar att Birka kommer anlöpa Värtahamnen och använda samma terminal som TallinkSilja.

https://www.stockholmshamnar.se/om-oss/ ... rtahamnen/
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Mistluren »

Markmeister89 wrote: 29 Mar 2023 12:31 Stockholms Hamnar bekräftar att Birka kommer anlöpa Värtahamnen och använda samma terminal som TallinkSilja.

https://www.stockholmshamnar.se/om-oss/ ... rtahamnen/
Att man skulle välja Värtahamnen tog jag nästan för givet. Dels så finns det mest plats där, dels så har Gotlandsbolaget haft fartyg liggande där stora delar av vintern.

Men intressant att man kommit så långt i planeringen eller handlar det i nuläget mest om att flytta Birka från Mariehamn till Stockholm?
Post Reply