Försvarsmakten bekräftar: Estonia användes till hemliga militära transporter

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Försvarsmakten bekräftar: Estonia användes till hemliga militära transporter

Post by Risberg »

Men fortfarande undrar jag hur dykare på ett tyskt fartyg på internationellt farvatten kan åtalas i en svensk rätt, med tanke på att Tyskland aldrig erkänt griftefriden.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Försvarsmakten bekräftar: Estonia användes till hemliga militära transporter

Post by Mistluren »

Man kan också undra över hur man kunde missa de här skadorna när man undersökte fartyget direkt efter förlisningen?
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Försvarsmakten bekräftar: Estonia användes till hemliga militära transporter

Post by Markmeister89 »

Mistluren wrote: 23 Jan 2023 13:41 Man kan också undra över hur man kunde missa de här skadorna när man undersökte fartyget direkt efter förlisningen?
Den delen av skrovet syntes inte när man gjorde dykningarna 1994. Fartyget har vridit på sig nere på botten.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Försvarsmakten bekräftar: Estonia användes till hemliga militära transporter

Post by Mistluren »

Markmeister89 wrote: 23 Jan 2023 14:36
Mistluren wrote: 23 Jan 2023 13:41 Man kan också undra över hur man kunde missa de här skadorna när man undersökte fartyget direkt efter förlisningen?
Den delen av skrovet syntes inte när man gjorde dykningarna 1994. Fartyget har vridit på sig nere på botten.
Men det fanns skador på så många ställen, så att om man gjorde en någorlunda seriös undersökning borde man ha hittat någon av dem tycker jag.
Tim S.
Posts: 148
Joined: 13 Sep 2022 10:41

Re: Försvarsmakten bekräftar: Estonia användes till hemliga militära transporter

Post by Tim S. »

Estonia var inte redo för resan mellan Tallinn och Stockholm
https://sverigesradio.se/artikel/estoni ... -stockholm

Ingen explosion på Estonia
https://8sidor.se/sverige/2023/01/ingen ... a-estonia/
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Försvarsmakten bekräftar: Estonia användes till hemliga militära transporter

Post by Mistluren »

Nja, det här ger jag inte mycket för. I praktiken en hänvsining till tidigare utredning, vilken är uppenbart undermålig.

Nu undrar jag bara om man passade på att släppa detta och slingra sig ur med minnimal uppmärksamhet mitt under värsta Erdogantumultet eller om tajmingen bara var en slump?
Tim S.
Posts: 148
Joined: 13 Sep 2022 10:41

Re: Försvarsmakten bekräftar: Estonia användes till hemliga militära transporter

Post by Tim S. »

Mistluren wrote: 24 Jan 2023 11:34 Nja, det här ger jag inte mycket för. I praktiken en hänvsining till tidigare utredning, vilken är uppenbart undermålig.

Nu undrar jag bara om man passade på att släppa detta och slingra sig ur med minnimal uppmärksamhet mitt under värsta Erdogantumultet eller om tajmingen bara var en slump?
Konspirationsteori? :lol:
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Försvarsmakten bekräftar: Estonia användes till hemliga militära transporter

Post by Mistluren »

Tim S. wrote: 24 Jan 2023 14:08
Mistluren wrote: 24 Jan 2023 11:34 Nja, det här ger jag inte mycket för. I praktiken en hänvsining till tidigare utredning, vilken är uppenbart undermålig.

Nu undrar jag bara om man passade på att släppa detta och slingra sig ur med minnimal uppmärksamhet mitt under värsta Erdogantumultet eller om tajmingen bara var en slump?
Konspirationsteori? :lol:
Nja, mer sedvanlig kommunikationsstrategi. ;)
Post Reply