Finnlines på besök i Stockholm

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Finnlines på besök i Stockholm

Post by /jes »

Jag spärrade upp ögonen i morse när m/s Finntide seglade förbi på Lilla Värtan utanför mina fönster. Hon gick på "lätten", det var tydligt, när lämnade Stockholm. Vadan detta besök? Enligt Marine Traffic hade hon gått från Göteborg till Stockholm. Provanlöp för eventuell framtida trafik? Problem i Norvik? Fritt fram för spekulationer!
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Finnlines på besök i Stockholm

Post by M.H »

Stockholm-Långnäs-Nådendal låter ju som en möjlig utveckling.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Finnlines på besök i Stockholm

Post by /jes »

Och nu kom Finnsun!
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Finnlines på besök i Stockholm

Post by pepe57 »

De kör TallinkSiljas cargo,typ farligtgods,imo last,som inte får transporteras med passagerar fartyg.Kontraktet i kraft tillsvidare,hur ofta skall de
besöka Sthlm vet ej?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Finnlines på besök i Stockholm

Post by Mistluren »

Intressant, men varför inte från Kapellskär? Kan det vara en del gods som kommit med tåg kanske?
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Finnlines på besök i Stockholm

Post by pepe57 »

F.ro.m. 1.10-2022 har Finnlines och TallinkSilja gjort sammarbetsavtal,såsom jag skrev på detta forumet redan tidigare i vår,vad allt det innebär
är inte ännu officiellt,men de kommer väl ut när tiden är lämplig har jag förstått,enligt vissa källor nära till Finnlines inte alls omöjligt att de skulle
sätta en Star båt på Sthlm-Långnäs-Åbo,tiden visar!
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Finnlines på besök i Stockholm

Post by Mistluren »

Rykten är rykten och även om det kan finnas en del sanning i dem kan det också finnas en del fantasi.

Att Tallink har någon form av avtal med Finnlines är kanske sant. Det är rimlgt, man behöver mer kapacitet utan Galaxy och man har inte satt in egna lastfartyg.

Men detta måste väl då i huvudsak handla om plats på fartyg från Kapellskär? -Det är ju ingen ny hamn för Tallink och den egna förstärkningstrafiken till Estland går ju därifrån sedan länge.

Någon långsiltig storsatsning med ro-pax från Stockholm tror jag mindre på, varför skulle man? Inte heller tror jag att man haft så mycket farligt gods. Om avtalet finns torde det i princip gälla Galaxys last. Farligt gods måste sedan tidigare valt andra vägar. Det var ju längesedan SeaWind försvann från Stockholm.

En rimligare förklaring tycker jag är att Tallink haft löpande kontrakt avseende transporter från Stockholm som måste fullgöras på annat sätt när man flyttade ut Baltic Princess.

Frågan är då vilka transportörer som inte kan tänka sig alternativet via Kapellskär. Det som kommer mig först i åtanke är då att man i varje fall tidigare haft en del gods som kommit till Värtan med tåg. Inte minst nya exportbilar och lastbilar som sedan körts ombord med egen maskin. Dessa vill man knappast köra ända till Kapellskär. Kanske finns fler liknande laster?

Men på sikt kan man väl lika gärna ta detta från Norvik.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Finnlines på besök i Stockholm

Post by pepe57 »

Det är TallinkSiljas last:
som handhas av Siljas speditörer och personal och som enligt överenskommelse med leverantörerna att lasten går ut från Värtan
inte Kapellskär,TallinkSilja har ej hamnpersonal i Kapellskär,mera vet ej!
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Finnlines på besök i Stockholm

Post by Mistluren »

Vems personal annänder man i Kapellskär då?

Man har ju sedan många år haft dagliga avgångar därifrån till Paldiski och nu även Baltic Princess till Åbo.

Att det är Tallinks last är jag med på, det låter rimligt. Att det är avtal som måste uppfyllas är också rimligt.

Däremot tvivlar jag dels på att det rör sig om farligt gods dels på att det är tänkt som en långsiktig expanderbar lösning.

Men den som lever får se, förstås.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Finnlines på besök i Stockholm

Post by pepe57 »

Det är Tallink som opererar från Kapellskär inte Silja,varför det är så vet jag inte?Hamnpersonalen i Kapellskär är från Sthlm:s hamn,5personer som
jobbar i incheckningen är från någon personal hyresbolag inte anställda avTallink,även Finnlines ro-ro fartyg har plats för 12 chaufförer tar de inte
chaufförer med tillsvidare i alla fall.
Post Reply