Åbo-Gdynia

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Åbo-Gdynia

Post by VikingGlory »

Sedan 2019 har det pågått diskussioner mellan Åbo och Gdynia om en ny färjelinje, nu har Åbo hamn på instagram laddat upp en bild på fartygsformade pepparkakor där det står "Nästa generation av fartyg?" Tydligt syns ett skepp som säger TKU-GDY 23, ett skepp som säger Finnlines och ett skepp 'Santa Star'. Kan vi se Finnlines starta den här rutten med Finnstar? Eller Tallink med Tallink Star? Spännande tider kommer.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Åbo-Gdynia

Post by pepe57 »

2024 spekuleras,inte Åbo utan Nåd-Gdy,med Finnswan el Europalink.Tidigare gjorde Finnlines med Star båtarna stickare till Gdynia men insåg att
linjen inte var lönsam!
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Åbo-Gdynia

Post by Mumin »

Enligt Finnlines skall Finnswan och Europalink sättas in på Travemünde -Malmö så fort de båda nya båtarna anländer. Jag skulle gissa att Finntrader och Finnpartner då blir fria för nya äventyr.
I väntan på nästa båtresa...
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Åbo-Gdynia

Post by pepe57 »

Varken Finnpartner&Finntrader får inte köra efter 2024 på östersjön för svavel direktivet, skall till medelhavet!
Skepptikern
Posts: 39
Joined: 12 Jul 2022 16:24

Re: Åbo-Gdynia

Post by Skepptikern »

pepe57 wrote: 16 Dec 2022 20:21 Varken Finnpartner&Finntrader får inte köra efter 2024 på östersjön för svavel direktivet, skall till medelhavet!


???
Alltså det finns ju inga båtar som får "förbud" att köra. Man får inte använda bränsle med högre svavelhalt än 0,1%, eller om man har en scrubber så måste man ha avgaser som motsvarar 0,1% svavel i bränslet. Få existerande båtar har skaffat scrubber, utan man köper VLSHFO 0,1% och kör på den.

//Skepptikern
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Åbo-Gdynia

Post by Risberg »

Skepptikern wrote: 21 Dec 2022 20:41
pepe57 wrote: 16 Dec 2022 20:21 Varken Finnpartner&Finntrader får inte köra efter 2024 på östersjön för svavel direktivet, skall till medelhavet!


???
Alltså det finns ju inga båtar som får "förbud" att köra. Man får inte använda bränsle med högre svavelhalt än 0,1%, eller om man har en scrubber så måste man ha avgaser som motsvarar 0,1% svavel i bränslet. Få existerande båtar har skaffat scrubber, utan man köper VLSHFO 0,1% och kör på den.

//Skepptikern
Inte?! Det påstod Stena om TRELLEBORG, och sålde henne 2014. Och DFDS påstod detsamma om SIRENA SEAWAYS, och lade ner Esbjerg – Harwich-routen samma år. :o
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Åbo-Gdynia

Post by Mumin »

Finntrader och Finnpartner utrustades med scrubbers redan 2015 eller 2016 säger källor i nätet. Jag ser i så fall inte problemet.

https://www.thb.info/suche.html?q=Finntrader+
I väntan på nästa båtresa...
Skepptikern
Posts: 39
Joined: 12 Jul 2022 16:24

Re: Åbo-Gdynia

Post by Skepptikern »

Risberg wrote: 21 Dec 2022 21:31
Skepptikern wrote: 21 Dec 2022 20:41
pepe57 wrote: 16 Dec 2022 20:21 Varken Finnpartner&Finntrader får inte köra efter 2024 på östersjön för svavel direktivet, skall till medelhavet!


???
Alltså det finns ju inga båtar som får "förbud" att köra. Man får inte använda bränsle med högre svavelhalt än 0,1%, eller om man har en scrubber så måste man ha avgaser som motsvarar 0,1% svavel i bränslet. Få existerande båtar har skaffat scrubber, utan man köper VLSHFO 0,1% och kör på den.

//Skepptikern
Inte?! Det påstod Stena om TRELLEBORG, och sålde henne 2014. Och DFDS påstod detsamma om SIRENA SEAWAYS, och lade ner Esbjerg – Harwich-routen samma år. :o

Som sagt, regelverket förbjuder avgaser med högre svavelhalt än [motsvarande 0,1% svavel i bränslet]. Inget annat.

Det är upp till redaren hur han löser det. Med teknik eller bränsle. Och det är väldigt svårt att göra en kalkyl framåt vad de olika bränslekvaliteterna skulle kosta.

T ex har/hade många äldre båtar hjälpmotorer som enbart kan köras på diesel MGO eller MDO. Dessa kvaliteter spåddes tidigt bli väldigt eftertraktade och därmed dyra. Och ombyggnad till start/stopp och drift på VLSHFO ganska dyrt och med tveksam återbetalning på äldre maskiner.
Även lågsvavlig tjockolja VLSHFO spåddes bli väldigt dyr och kanske inte ens tillgänglig i tillräckliga mängder.

Så att i det läget lägga ner / flytta / sälja kan vara ett klokt beslut.

Men det fanns inga fartygsspecifika förbud.

//Skepptikern
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Åbo-Gdynia

Post by pepe57 »

Varken Finntrader el Finnpartner har scrubbers de har en betydligt billigare tvättnings anläggning,då när vi var på varv med Finnlady så sade Italienska
maskin inspektörerna tydligt och klart att både Trader och Partner skall bort till medelhavet före 2024,men kanske det har blivit ändringar?Men det
som är säkert om Finnlines öppnar igen linjen till Polen är det från Helsingors eller Nådendal.Kan vara möjligt att någon annan aktör spekulerar på
Åbo?Det som är problemet med både Nådendal och Åbo är den långa lotsningen till öppet vatten!Att hitta någon styrman med linje lots behörighet
Nådendal,Åbo,med styrmanslön är väldigt komplicerat,på Helsingfors el Hangö får befälhavaren el en styrman med lotsbehörighet får köra in och ut!
Sträckan Åbo,Nådendal lotsningen för lång strider emot vilotidslagen!Löneskillnaden mellan en vanlig styrman på Finnlines el linjelots på Finnlines
på sträckan Nådendal Kappis är 2500e.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Åbo-Gdynia

Post by VikingGlory »

Det här är en ny artikel om en ny forskning gjord av Åbo om en färjeförbindelse till Gdynia. De verkar väldigt exalterade över det och har haft kontakter med flera företag om att starta en sådan anslutning.
Det verkar också finnas ett intresse från passagerarsidan.
De vill ha två avgångar i veckan med en på tisdag kväll med ankomst torsdag morgon till Gdynia.

Kanske Finnlines eller Stena Line?

https://aboard.portofturku.fi/en/2023/0 ... of-poland/
Post Reply