Färjor med hemmahamnens stadsvapen i bogen

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Färjor med hemmahamnens stadsvapen i bogen

Post by Risberg »

Följande känner jag till:
SASSNITZ 1959 Saßnitz' stadsvapen tills hon såldes 1987
WARNEMÜNDE 1963 Saßnitz' stadsvapen tills hon togs ur trafik 1995
STUBBENKAMMER 1971 Saßnitz' stadsvapen tills hon togs över av DSR 1978?
RÜGEN 1972 Saßnitz' stadsvapen tills hon såldes 2005
ROSTOCK 1977 Saßnitz' stadsvapen tills hon såldes 1999
TRELLEBORG 1982 Trelleborgs stadsvapen tills Stena Line övertog leden 2012
PETER PAN 1986 Hamburgs stadsvapen tills hon såldes 1993
NILS HOLGERSSON 1987 Trelleborgs stadsvapen tills hon såldes 1993
NILS DACKE 1988 Trelleborgs stadsvapen, har hon fortfarande som HUCKLEBERRY FINN
ROBIN HOOD 1989 Hamburgs stadsvapen, har hon fortfarande som TOM SAWYER med hemmahamn Rostock
SASSNITZ 1989 Saßnitz' stadsvapen tills Stena Line övertog leden 2012
AURORA AF HELSINGBORG 1992 Helsingborgs stadsvapen tills?
ROBIN HOOD 1995 Hamburgs stadsvapen, har hon fortfarande som NILS DACKE med hemmahamn Limassol
MECKLENBURG-VORPOMMERN 1996 Rostocks stadsvapen tills Stena övertog leden 2012
NILS HOLGERSSON 2001 Lübecks stadsvapen, har hon fortfarande som AKKA
PETER PAN 2001 Trelleborgs stadsvapen tills ombyggnad 2018

Dessutom har Gotlandsbolagets färjor Gotlands landskapsvapen i bogen.

Några fler?
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: Färjor med hemmahamnens stadsvapen i bogen

Post by Marre »

Tyska HADAGs (Hamburg Altona Dampfshiffs Aktien Gesellschaft, tror jag det ska utläsas) båtar har genom tiderna haft Hamburgs stadsvapen i fören och/eller som flagga, om de har något. Tex hade Centrumlinjens genom åren inchartrade Hadagbåtar detta, ex Sundpilen och Alte Liebe/Örestad (endast flagga), Gorch Fock, Köbenhavn, Elbe, Westerland, och många flera.
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: Färjor med hemmahamnens stadsvapen i bogen

Post by Marre »

Danska 66-båtarna, senare Bornholmstrafikken, har åtminstone från Kongedybet på 50-talet haft Rönne stadsvapen med 3 fiskar i fören på sina färjor. Detta finns fortfarande på Povl Anker. Nya Hammershus saknar dock denna utsmyckning.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Färjor med hemmahamnens stadsvapen i bogen

Post by Risberg »

Marre wrote: 18 Feb 2022 21:55 Danska 66-båtarna, senare Bornholmstrafikken, har åtminstone från Kongedybet på 50-talet haft Rönne stadsvapen med 3 fiskar i fören på sina färjor. Detta finns fortfarande på Povl Anker. Nya Hammershus saknar dock denna utsmyckning.
Ja, just det, det var Rønne stadsvapen de hade i bogen. Fick ett tag för mig att de hade Bornholms vapen, men något sådant finns ju inte, så då tänkte jag att då blandade jag väl ihop dem med Gotlandsbolagets båtar. Tack! :)
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Färjor med hemmahamnens stadsvapen i bogen

Post by /jes »

Landskapsfärjorna på Åland, landskapsvapnet.
Mpba
Posts: 6
Joined: 10 Feb 2022 08:58

Re: Färjor med hemmahamnens stadsvapen i bogen

Post by Mpba »

Silja Rederiet hade dom tre hemmahamnarna i fartygets bog, dvs Helsingfors, Åbo och Stockholms (Skandia, Nordia, Holmia ex prins Bertil, Fennia, Botnia, Floria, Holmia och Silvia).
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Färjor med hemmahamnens stadsvapen i bogen

Post by Risberg »

Mpba wrote: 20 Feb 2022 15:46 Silja Rederiet hade dom tre hemmahamnarna i fartygets bog, dvs Helsingfors, Åbo och Stockholms (Skandia, Nordia, Holmia ex prins Bertil, Fennia, Botnia, Floria, Holmia och Silvia).
Så för oss, som inte kan Finlandsbåtarna utantill, hvilka färjor hade hvilka stadsvapen?
Mpba
Posts: 6
Joined: 10 Feb 2022 08:58

Re: Färjor med hemmahamnens stadsvapen i bogen

Post by Mpba »

Dom hade dessa stadsvapen på bogen. Alla tre var uppmålade.
Nu har jag ingen direkt frontbild på något av fartygen där man kan se detta, men nära kommer man.
https://www.faktaomfartyg.se/fennia_1966_b_4.htm
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Färjor med hemmahamnens stadsvapen i bogen

Post by Risberg »

Mpba wrote: 21 Feb 2022 14:52 Dom hade dessa stadsvapen på bogen. Alla tre var uppmålade.
Nu har jag ingen direkt frontbild på något av fartygen där man kan se detta, men nära kommer man.
https://www.faktaomfartyg.se/fennia_1966_b_4.htm
Jo, det förstår jag, men vet Du hvilka färjor som hade hemmahamn Stockholm, Åbo resp. Helsingfors?
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: Färjor med hemmahamnens stadsvapen i bogen

Post by Marre »

Såvitt jag minns hade Floria hemmahamn Helsingfors, de övriga Åbo. Ingen av nämnda färjor hade svensk flagg vad jag kan minnas. Eller minns jag fel?
Post Reply