Rysslandsgodset

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Rysslandsgodset

Post by St David »

Den här tråden kom in på hur Viking Line misslyckades med att utveckla Kap-Nåd 90-talet och framåt. https://www.fartygssidan.se/viewtopic.php?t=129
Appropos detta. Som jag förståt dett är en stor del av frakten (numera i Finnlines regi) numera destinerat till Ryssland. Två frågor:
  • När på 90-talet kom detta flöde igång på allvar?
  • Hur sanktionerna mot Rysland efter påverkat volymerna och hur stort tapp har detta inneburit för rederiernas ekonomi?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Rysslandsgodset

Post by VikingGlory »

Jag har tittat på den ekonomiska rapporten för Finnlines för årets q1-q3, för några svar på dina frågor. Här är lite information från rapporten: Baserat på Statistikcentralens statistik för januari-augusti visar den finska sjöburna importen i container-, lastbils- och trailerenheter
(mätt i ton) ökade med 6 % och exporten minskade med 4 %. Under samma period privat och kommersiell persontrafik
mellan Finland och Sverige ökade med 190 %, mellan Finland och Tyskland ökade trafiken med 66 %. (Statistikcentralen).

Om vi ​​tittar på siffrorna för Finnlines: Lastvolymerna som transporterades under januari–september uppgick till cirka 572 000 (583 000 år 2021) lastenheter, 99 000
(124 000) bilar (exklusive personbilar) och 1 084 000 (1 040 000) ton gods som inte går att mäta i enheter. För övrigt,
cirka 514 000 (439 000) privata och kommersiella passagerare transporterades.

Jag vet inte om det är sant att en stor del av lasten kommer från eller för Ryssland, baserat på dessa siffror skulle jag säga att det inte är sant. Resultatet av företag som klipper banden med Ryssland och sanktionerna verkar vara mycket minimala för Finnlines siffror.

Ser man också på fraktsiffrorna för Viking ser det ut som att Ryssland inte spelar någon stor roll i dem. Finland har det geografiska läget för en ö, de är väldigt beroende av Ferry's oavsett vad. Som tur är har kriget ingen negativ inverkan på fraktenheter. Naturligtvis har det en negativ inverkan på ekonomin på grund av energikostnaderna.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Rysslandsgodset

Post by St David »

Tack för att du tog dig tid, Viking Glory, att analysera. Mycket uppskattat!
Ar upptagen dom kommande dagarna så avvaktar med att kommentera
Post Reply