Page 41 of 41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 31 Jan 2024 22:34
by Mistluren
Tyvärr går den inte att läsa som sagt. Men som jag förstått det löste Bridgeman helt enkelt den option som ingick i charteravtalet. Kanske blir det billigare, kanske skall hon säljas vidare? -Stod det något om Isabelles framtid, ändrade/bekräftade planer? Hur länge har hon haft kanadensisk flagg för övrigt?

Därmed var det alltså bara Gabriella kvar av systrarna och hon står också på försäljningslistan.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 01 Feb 2024 11:48
by /jes
En ovidkommande iakttagelse nu under den mörka årstiden tycker säkert många:

Silja Serenade/Symphony - ljuset tänt i alla hytter, oavsett dag i veckan även i januari. Alltid full beläggning?
Baltic Queen - mörkt i många hytter

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 01 Feb 2024 12:28
by Mumin
Mistluren wrote: 31 Jan 2024 22:34 Tyvärr går den inte att läsa som sagt. Men som jag förstått det löste Bridgeman helt enkelt den option som ingick i charteravtalet. Kanske blir det billigare, kanske skall hon säljas vidare? -Stod det något om Isabelles framtid, ändrade/bekräftade planer? Hur länge har hon haft kanadensisk flagg för övrigt?

Därmed var det alltså bara Gabriella kvar av systrarna och hon står också på försäljningslistan.
I princip står det att TS att jätteglada att Isabelle har en ny ägare och att Bridgemans har flera båtar som logiplatser. Inget av riktigt värde.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 01 Feb 2024 21:23
by Mumin

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 05 Feb 2024 08:40
by Mistluren
Passagerarsiffrorna för januari visar på en nedgång över hela linjen. Undantaget personbilar Sverige - Estland (men bara två ytterligare bilar per avgång) och frakten Finland-Estland (men där var siffrorna dåliga förra året).

(Att passagerarantalet Estland-Finland ser ut att öka är en följd av att Victoria sats in på kryssningar, vilket döljer en underliggande nedgång.)

Kanske därför man körde kampanjer i januari? Man måste ju få upp passagerartalen. I synnerhet som det kommer att bli en hygglig utökning av trafiken till sommaren.

Ytterligare fartyg utöver de redan planerade vill man nog inte ha in på Östersjön. Frågan är bara vad man skall göra med de som inte är tursatta. Konjunkturen ser inte bättre ut på andra håll, så de blir svåra att få vettiga priser för.

Kanske skulle man själva försöka ta sig utanför Östersjön? Tex skulle nog Romantika passa bra på Oslo Fredrikshamn.