Page 40 of 41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 26 Jan 2024 16:29
by Trossen
Ja lite märkligt är det, precis som du påpekar, att man inte kör med Romantica istället. Nu skall man hatta hit och dit med Victoria som ska köra vissa kryssningar, sedan reguljärt Stockholm-Tallinn. Men det skulle bli betydligt dyrare i drift om man kör igång Romantica med ny besättning och allt.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 26 Jan 2024 19:46
by Mistluren
I och för sig är det inte gratis att ha henne upplagd heller. Men skulle man helt misslyckas med att få henne såld eller utchartrad har man förvisso fortfarande lite tid på sig att ändra sig. De långkryssningsbokningar man får in på Victoria kan ju flyttas till Romantika.

Men utan tvekan är det man helst vill, att sälja eller chartra ut henne. Annars hade man inte gjort som man gjorde och det blir ju en rätt hygglig utökning av kapaciteten ändå jämfört med 2023.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 27 Jan 2024 11:45
by MikaelJ123
Trossen wrote: 26 Jan 2024 16:29 Ja lite märkligt är det, precis som du påpekar, att man inte kör med Romantica istället. Nu skall man hatta hit och dit med Victoria som ska köra vissa kryssningar, sedan reguljärt Stockholm-Tallinn. Men det skulle bli betydligt dyrare i drift om man kör igång Romantica med ny besättning och allt.
Romantika är inte aktuell. Hon har lettisk flagg och de har inte intendenturen kvar.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 27 Jan 2024 20:06
by Trossen
Går att fixa (byt flagg och återinställ intendenturen) om man vill!

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 28 Jan 2024 13:11
by Lars Ödlund
Man behöver ju även en komplett driftbesättning, idag är hon ju upplagd med enbart minimal personal ombord.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 28 Jan 2024 14:55
by Mistluren
Det normala är ju att fartygsaffärer inför sommarens trafik görs upp under vårvintern och då handlar det inte sällan om en helt ny besättning på ett för denna helt nytt fartyg.

Tallinks situation är givetvis betydligt enklare än så och det torde inte vara några problem att få Romantika i drift till sommaren vid ett beslut innan påsk. Det är inte där skon klämmer.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 28 Jan 2024 20:11
by M.H
Baltic Princess trafikerar Stockholm-Åland-Åbo mellan 3/6 och 18/8. Där vore det trevligt att få se exempelvis Romantika som parhäst(. Att starta upp för dryga 2 månaders trafik och sedan lägga upp känns dock väl kort

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 29 Jan 2024 11:38
by Mistluren
Det är väl tre fartyg som Tallink ännu inte givit någon information om. Romantika som redan ligger upplagd. Galaxy vars charter går ut under våren om den inte blir förlängd och Atlanic Vision som förväntas bli ersatt av en E-flexer i juni.

Historiskt har Tallink även vid några tillfällen flyttat Regal Star till Åbo för att avlasta de ordinarie färjorna frakten under sommarsemestern. Det är ju åter en möjlighet nu när Victoria kommer tillbaka på Stockholm-Tallinn. Å andra sidan har man väl inte så mycket frakt till Åbo kvar längre?

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 31 Jan 2024 17:38
by Trossen
Information gör gällande att Isabelle sålts, kanske fler avyttringar av flottan på gång?
The subsidiary of AS Tallink Grupp, Hansalink Ltd, has signed a sales-purchase agreement with the Cyprus entity Notamare Shipping Company Limited for the sale of the cruise vessel Isabelle. Notamare Shipping Company Limited is the group company of Bridgemans Floatel LP/Bridgemans Services Group Ltd to whom the cruise vessel Isabelle has been chartered out since 1 July 2023. The charter agreement included the purchase option.
The sale of the cruise vessel has a positive impact on the 2024 financial results of AS Tallink Grupp.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 31 Jan 2024 22:02
by Mumin
https://www.linkedin.com/posts/ferry-sh ... er_android

Mera information on försäljningen av Isabella/e

Men behöver vara registrerad hos LinkedIn för att läsa hela artikeln.