Page 36 of 41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 24 Nov 2023 15:06
by Mumin
Så olika kan det vara. Jag har alltid gillat Split-modellerna samt dom vidareutvecklade uppläggen Mariella, Cinderella och (Silja) Europa som ju alla har ganska liknande däckdesign. Europa som den mest utvecklade.

Verkligen synd men förståeligt att dom måste ersättas. Alla dom har en gemensam charm som man knappast hittar på senare färjor.

Aker byggen är tråkiga, gågatorna jättesnygga men lite anonyma och Grace och Glory jättesnygga men råddiga.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 24 Nov 2023 15:07
by Mumin
Vet katten varför det blev två gånger 😂

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 24 Nov 2023 16:51
by Fyrtornet
Nu är det 28 år sedan jag senast åkte med Silja Europa, men jag fattade aldrig tycke för henne av någon anledning. "Något" var det. Inredningen i de allmänna utrymmena kunde jag ha åsikter om, men det måste även ha varit något annat. De hytter jag hade var däremot toppen. Hytterna var nog det bästa minnet från henne.

Och Silja Scandinavia (liksom Gabriella senare) led av att hon saknade cafeterian i fören och kändes allmänt trång ombord.

Silja Serenade/Symphony håller jag fortfarande högt. Synd bara om en hög prisnivå ombord dödar den positiva reseupplevelsen. Senast jag kollade på bokningssidan så kostade en buffemiddag över 500kr, och där är smärtgränsen passerad för min del.

Baltic Queen tycker jag är helt Ok, men hon kanske passar bäst under vinterhalvåret då man inte använder de sterila utedäcken så mycket.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 25 Nov 2023 09:20
by Mistluren
Förr eller senare lär man väl komma i situationen att man antingen behöver byta maskiner i Symphony och Serenade eller byta ut dem helt. Blir intressant att se hur man gör. Tror inte att det finns något egenvärde i att byta design på fartygen. Idag vet folk vad de får och de fortsätter att välja det. Kanske just därför?

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 25 Nov 2023 16:19
by M.H
Det är väl tre fartyg av dens s k 80 talsgenerationen som kommer att köra vidare in på 30 talet Det ärSymphony och Serenade liksom Cinderella som jag tror blir kvar långt in på 2030 talet. Gabriella ryker nog om några år

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 27 Nov 2023 20:04
by Trossen
Senast jag kollade på bokningssidan så kostade en buffemiddag över 500kr, och där är smärtgränsen passerad för min del.
550 sek tror jag att den ligger på just nu. Mer än hundra kronor över Gabriellas buffé, utan att skillnaden är påtaglig i kvalité skulle jag säga. Nej tyvärr, man håller på att köra den svenska marknaden i botten med detta agerande. Håller helt med om att smärtgränsen går vid 500. Över 500 för en buffé med den kvaliten som är på Silja Line är inte rimligt någonstans.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 27 Nov 2023 20:33
by Mistluren
Prova vildand istället för buffé, när de ha den på menyn. Riktigt god tycker jag!

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 27 Nov 2023 22:06
by Trossen
Testade vildanden på Eckerös viltbord, men den var sönderhackad i småsmulor tyvärr. Vart serverades vildanden ombord på Silja då?

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 28 Nov 2023 11:12
by Mistluren
Det är väl på Bon-Vivant de brukar ha den nordiska menyn. Eftersom du undrade kontrollerade jag och den verkar inte finnas på menyn för tillfället. Men det var mer tänkt som ett exempel på att det finns bättre mat ombord till ungefär samma pris som buffen, till och med något billigare om man håller sig till huvudrätt, nu när buffén blivit så dyr som den blivit.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 02 Dec 2023 21:45
by Trossen
. Men det var mer tänkt som ett exempel på att det finns bättre mat ombord till ungefär samma pris som buffen, till och med något billigare om man håller sig till huvudrätt, nu när buffén blivit så dyr som den blivit.
Men du skall ha något gott att dricka också - annars kommer nog inte anden till sin rätt … vips är du uppe i tusingen per person. Min poäng är att det måste finnas ett buffealternativ till en rimlig penning