Page 18 of 41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 11 Apr 2023 16:29
by VikingGlory
Sam wrote: 11 Apr 2023 13:05
VikingGlory wrote: 11 Apr 2023 12:25 Först har de 800 miljoner i skuld att betala av!
Förvisso men dom har ju en hel del tongage som betingar nog ett bra värde om man bortser från europa och Isabelle..
Det är säkert sant! De kan ha svårt att sälja dem men om de lyckas kommer det att se bra ut på balansräkningen.
Jag är väldigt nyfiken på att se Tallinks framtidsplaner.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 11 Apr 2023 17:14
by shwimmente
Snart chartrar väl Tallink ut mig också...

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 11 Apr 2023 17:18
by Trossen
Snart chartrar väl Tallink ut mig också...
Ingen går säker :D

Var inte problemet att fartygen var övervärderade i bokföringen? Kanske krävs nedskrivningar av värdet innan man kan (eller kommer att) sälja?

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 11 Apr 2023 22:55
by Trossen
Barnsjukdomarna fortsätter på My Star - omfattande vattenläcka…

https://svenska.yle.fi/a/7-10032283

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 14 Apr 2023 22:37
by Mistluren
Nu har man börjat göra reklam för att Baltic Princess kommer tillbaka till Stockholm. Men som vi konstatrat tidigare utan något sällskap av vare sig Galaxy, Star eller någon annan.

Man kan därmed fråga sig vitsen med att gå till Mariehamn? Varför inte Långnäs och en lite angenämare avgångstid från Stockholm, när man ändå inte skall mäta upp något annat fartyg i Mariehamn?

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 15 Apr 2023 11:47
by /jes
Mistluren wrote: 14 Apr 2023 22:37 Nu har man börjat göra reklam för att Baltic Princess kommer tillbaka till Stockholm. Men som vi konstatrat tidigare utan något sällskap av vare sig Galaxy, Star eller någon annan.

Man kan därmed fråga sig vitsen med att gå till Mariehamn? Varför inte Långnäs och en lite angenämare avgångstid från Stockholm, när man ändå inte skall mäta upp något annat fartyg i Mariehamn?
Kombinationsbiljett dagskryss Åland: Baltic Princess ut och Viking Glory hem och tvärtom från Åbo till Mariehamn.

Biljettsamarbete mellan DSB och Linjebuss på HH-leden startade redan efter några år, 1957. Alla person- och bilbiljetter gällde på samtliga färjor, DSB-biljetterna var röda (förstås) och Linjebuss blå (förstås). Däremot samarbetade man inte när det gällde lastbilar.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 15 Apr 2023 15:04
by M.H
/jes wrote: 15 Apr 2023 11:47
Mistluren wrote: 14 Apr 2023 22:37 Nu har man börjat göra reklam för att Baltic Princess kommer tillbaka till Stockholm. Men som vi konstatrat tidigare utan något sällskap av vare sig Galaxy, Star eller någon annan.

Man kan därmed fråga sig vitsen med att gå till Mariehamn? Varför inte Långnäs och en lite angenämare avgångstid från Stockholm, när man ändå inte skall mäta upp något annat fartyg i Mariehamn?
Kombinationsbiljett dagskryss Åland: Baltic Princess ut och Viking Glory hem och tvärtom från Åbo till Mariehamn.

Biljettsamarbete mellan DSB och Linjebuss på HH-leden startade redan efter några år, 1957. Alla person- och bilbiljetter gällde på samtliga färjor, DSB-biljetterna var röda (förstås) och Linjebuss blå (förstås). Däremot samarbetade man inte när det gällde lastbilar.
Det blir svårt för den finska dagskryssaren som rest med Glory att hinna med BP om inte vederbörande simmar som en torped, jag tror att Tallink borde prioritera Stockholm-Åbo framgent, in med Victoria så fort det är möjligt

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 15 Apr 2023 19:09
by /jes
Varför det? Tallink har ju deklarerat att det är mera lönsamt att hyra ut sina färjor än att ha dem i trafik, i alla fall på Stockholm.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 15 Apr 2023 20:14
by Mistluren
Hur som helst blir konsekvensen av att bara ha ett fartyg på Åbo-Stockholm att man missar såväl 12-timmars som 36-timmarskryssare. Kvar blir 24-timmarskryssare och reguljärresenärer (personbilar) För dessa grupper spelar det dock föga roll om båten går till Stockholm eller Kapellskär.

Obegripligt, den enda förklaring jag kan komma på är att man inte visste om det skulle komma in ett fartyg till eller inte och därför ville förbereda för den eventualliteten.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 15 Apr 2023 22:26
by /jes
Eftersom Baltic Princess går kvar kan man sluta sig till att den finska publiken är viktigare (lönsammare) än den svenska på Åbo-linjen. Hur det ser ut på Stockholm-Helsingfors vet jag inte men om jag gissar leder nog finländarna Finnkampen på denna trad. :)