Page 17 of 41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 06 Apr 2023 14:05
by /jes
VikingGlory wrote: 05 Apr 2023 21:53 Viking är också öppen för att sälja Gabriella för rätt pris, som Jan Hanses sa för några månader sedan.
Jag kan inte föreställa mig att de lämnar Helsingfors helt, men samtidigt är Cinderella ett megalyckat koncept och Glorys tidtabell är fruktansvärd för svenska (party)kryssare. Marknadens utveckling kommer att bli riktigt intressant.
Om nu Viking inte tar över Silja Line, dvs Stockholm-Helsingfors, men kan Viking och framför allt vill man? Vilka investeringar krävs? Min spekulation, som vanligt :), är att Tallink nog helst vill begrava varumärket Silja Line och ännu hellre bli av med systrarna som nu är över 30 år gamla.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 06 Apr 2023 19:46
by Mistluren
Trossen wrote: 06 Apr 2023 09:43 Intressant också att frakten halverats på Sverige-Finland, måste ju vara upplägget på Åbo-linjen som inte uppskattas av speditionen. Effektivare att ta Finnlines till Kapellskär istället för att åka med Tallink som snålkör i sakta fart.
Vad jag förstått (kan vara fel) så har Tallink köpt kapacitet av Finnlines som ersättning för Galaxy. De volymerna är nog inte med i dessa siffror, men torde generera viss marginal.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 06 Apr 2023 19:49
by Mistluren
/jes wrote: 06 Apr 2023 14:05
VikingGlory wrote: 05 Apr 2023 21:53 Viking är också öppen för att sälja Gabriella för rätt pris, som Jan Hanses sa för några månader sedan.
Jag kan inte föreställa mig att de lämnar Helsingfors helt, men samtidigt är Cinderella ett megalyckat koncept och Glorys tidtabell är fruktansvärd för svenska (party)kryssare. Marknadens utveckling kommer att bli riktigt intressant.
Om nu Viking inte tar över Silja Line, dvs Stockholm-Helsingfors, men kan Viking och framför allt vill man? Vilka investeringar krävs? Min spekulation, som vanligt :), är att Tallink nog helst vill begrava varumärket Silja Line och ännu hellre bli av med systrarna som nu är över 30 år gamla.
Tror nog att de är ganska nöjda med dem. Men visst, Gotlandsbolaget verkar ju vara på hugget. Kanske är man intresserade av att köpa det som är kvar av Silja också?

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 10 Apr 2023 08:47
by VikingGlory
MS Isabelle kommer att chartras till det kanadensiska företaget Bridgemans Floatel, för en period av 3 år med köpoption. Chartern startar i juni 2023 och Isabelle ska renoveras i Tallinn innan hon åker dit.

https://www.sjofart.ax/nyheter/isabelle ... 9NDwhp3TYo

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 10 Apr 2023 09:46
by Mumin
Såg det just. Lite tråkigt att mer och mer båtar försvinner från Östersjön.

https://www.hbl.fi/artikel/14742de4-a26 ... 31bfaa17ae

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 10 Apr 2023 10:46
by Trossen
Riga-linjen är nog mer eller mindre nedlagd i och med detta …. tycks inte som att Tallink har någon som helst tilltro till marknaden på Östersjön under kommande år. :( Här ingår också köpoption.

Tråkigt - Isabelle var en trevlig båt. Minns ännu en av mina första resor med henne till Nådendal från Stockholm. Vilken rutt! :D

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 11 Apr 2023 10:45
by Sam
Jag får en känsla av att Tallink håller på att samla på sig en kassa med pengar med alla dessa uthyrningar, jag tror att dom lägger ned Riga linjen den har väll inte varit direkt någon kassako. Frågan är håller Tallink på att samla ihop pengar till nybyggen och gör av sig med sina äldre fartyg för en framtida satsning på vissa linjer där man bedömer tjäna in pengar på.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 11 Apr 2023 11:06
by Trossen
Jag får en känsla av att Tallink håller på att samla på sig en kassa med pengar med alla dessa uthyrningar, jag tror att dom lägger ned Riga linjen den har väll inte varit direkt någon kassako. Frågan är håller Tallink på att samla ihop pengar till nybyggen och gör av sig med sina äldre fartyg för en framtida satsning på vissa linjer där man bedömer tjäna in pengar på
Så kan det vara, men Tallink bedriver andra verksamheter också - kanske satsar på hotell eller annat? Vem vet?

Det tar flera år att planera och ta nybyggen i drift och frågan är då om inte linjerna trafikeras av konkurrenter, eller ersatts med andra färdmedel bland paxen som flyg. Anta att man skulle bygga nytt på Åbo, skulle man då kunna komma tillbaka om 3-4 år och erbjuda Viking och Finnlines en match? Låter inte troligt i mina öron.

Låter troligare att man investerar pengarna i helt andra verksamheter på landbacken. Kan man redan nu säga att Tallinks storhetstid inom sjöfarten var under åren 2006-2020?

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 11 Apr 2023 12:25
by VikingGlory
Först har de 800 miljoner i skuld att betala av!

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 11 Apr 2023 13:05
by Sam
VikingGlory wrote: 11 Apr 2023 12:25 Först har de 800 miljoner i skuld att betala av!
Förvisso men dom har ju en hel del tongage som betingar nog ett bra värde om man bortser från europa och Isabelle..