Page 14 of 41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 10 Mar 2023 14:41
by Sam
Funderat lite att Tallink har ju båtar som borde ha rätt så bra värde i om man bortser från Europa och Isabelle. Känns ju som Tallink borde ju nästan få närmare 1 miljard får skutan om dom säljer den och dom har ju flera som dom kan frigöra kapital med.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 10 Mar 2023 21:53
by M.H
Jag har läst någonstans att Romantika har haft en incident under februari i Eemshaven där hon ska ha slitit sig vid blåst och skadat ett annat fartyg. Om det kan ha med stoppet i trafiken att göra har jag ingen aning om..

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 10 Mar 2023 22:56
by Risberg
M.H wrote: 10 Mar 2023 21:53 Jag har läst någonstans att Romantika har haft en incident under februari i Eemshaven där hon ska ha slitit sig vid blåst och skadat ett annat fartyg. Om det kan ha med stoppet i trafiken att göra har jag ingen aning om..
Troligen inte, för hennes färjeläge har tydligen blivit upptagen av någon annan. :(

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 11 Mar 2023 00:11
by VikingGlory
Silja Europa kommer sannolikt att återvända till Estland i mitten av april. lokalbefolkningen av Velsen-Noord har röstat emot en längre vistelse som flyktingbåt.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 11 Mar 2023 10:10
by Trossen
Holland Norway Lines er i problemer. «Romantika» blir liggende i Kristiansand inntil videre.Følgende artikkel publisert i dag. Den er bak betalingsmur, men kan komme med et kort referat; «Romantika» kan ikke gå til Eemshaven for øyeblikket da Holland Norway Lines for øyeblikket ikke har fast kaiplass der. Det nevnes mulighet for at det (i hvert fall midlertidig) blir rute mellom Kristiansand og Emden i Tyskland.
Mycket intressant - tack för infon! Några uppdateringar kring Holland Norway Lines?

Har man ingen kajplats brukar det bero på problem med att betala räkningarna till hamnen och då blir man till slut uppsagd. Svårt att se någon annan rimlig förklaring, eller?

Då kanske skutan kommer i retur till Tallink då? Borde finnas en klausul i kontraktet om vad som händer i det fall trafiken upphör. Svårt att se att man (ägarna till Holland Norway LIne) skulle kritat på ett charteravtal utan möjlighet att upphäva det pga denna typ av händelser.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 11 Mar 2023 11:22
by Risberg
Trossen wrote: 11 Mar 2023 10:10
Holland Norway Lines er i problemer. «Romantika» blir liggende i Kristiansand inntil videre.Følgende artikkel publisert i dag. Den er bak betalingsmur, men kan komme med et kort referat; «Romantika» kan ikke gå til Eemshaven for øyeblikket da Holland Norway Lines for øyeblikket ikke har fast kaiplass der. Det nevnes mulighet for at det (i hvert fall midlertidig) blir rute mellom Kristiansand og Emden i Tyskland.
Mycket intressant - tack för infon! Några uppdateringar kring Holland Norway Lines?

Har man ingen kajplats brukar det bero på problem med att betala räkningarna till hamnen och då blir man till slut uppsagd. Svårt att se någon annan rimlig förklaring, eller?
Många motsägande uppgifter, bl.a. att det inte alls är upptaget i Eemshaven. Så det kan vara som Du säger - någon har också antytt att Eemshaven har byggt en ny terminal och därmed ökat hamnavgifterna betraktligt.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 11 Mar 2023 12:36
by Mistluren
In med henne på Stockholm-Åbo! -Då blir det nog rimliga biljettpriser på Glory också...

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 11 Mar 2023 14:16
by bj.and
For å følge litt opp tråden med Holland Norway Lines; Poster den her da dette dreier seg om «Romantika» og hvordan driften av Tallink kan komme til å se ut fremover. Kan ikke tenke meg at Tallink drømmer om en retur både for «Silja Europa» og «Romantika» sånn umiddelbart.

Det er også stor konkurranse nå på Sør- og Vest Norge. Fjord Line satser stort fra Kristiansand fra juni med opptil fem daglige avganger i hver retning Kristiansand-Hirtshals i høysesong. På toppen av dette leverer Color Line et kjemperesultat for 2022 med en digitalisert, effektiv og moderne drift:

https://www.colorline.no/om-oss/presses ... ine-i-2022

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/5Bj ... soer-norge

Det er med andre ord hard konkurranse. Høye priser for 2-døgnscruise fyller heller ikke opp båten. Til sammenligning kommer du billigere ut fra Sør-Norge om du tar tog tur-retur Oslo på beste klasse og tar cruise med enten DFDS til København eller Color Line til Kiel. Dessuten har disse rederiene mange kampanjer nå i lavsesong der du faktisk kan få gratisbilletter.

Frakt-kundene trenger mest av alt gunstig og forutsigbar transport. Det har de ikke fått den siste tiden hos Holland Norway Lines.

MIN mening er at dette blir veldig tøft. Hva tenker dere?

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 11 Mar 2023 19:58
by Mistluren
Man drömmer nog inte om att få tillbaka ett större antal fartyg den här säsongen. Men jag tror att man har beredskap för upp till tre. Europa har varit bokningsbar och Baltic Princess har fått en tidtabell som inbjuder till en parhäst. Sedan har vi Stockholm-Tallinn som nog skulle tåla två fartyg.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 20 Mar 2023 10:39
by Tim S.
Baltic Princess försenad efter dockning
https://alandsradio.ax/nyheter/baltic-p ... r-dockning