Page 11 of 41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 27 Feb 2023 18:23
by pepe57
Viking beställer 5st nybyggen,de lanserar totalt Silja ut?Nybyggena med olika hamburgar restauranger etc,etc,,,,,.ev även kryssningar till
Kemi på tapeten?

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 27 Feb 2023 19:11
by /jes
pepe57 wrote: 27 Feb 2023 18:23 Viking beställer 5st nybyggen,de lanserar totalt Silja ut?Nybyggena med olika hamburgar restauranger etc,etc,,,,,.ev även kryssningar till
Kemi på tapeten?
Katten spinner för mycket och du har hört fel? ;)

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 27 Feb 2023 20:16
by Risberg
pepe57 wrote: 27 Feb 2023 18:23 Viking beställer 5st nybyggen,de lanserar totalt Silja ut?Nybyggena med olika hamburgar restauranger etc,etc,,,,,.ev även kryssningar till
Kemi på tapeten?
Hör inte detta mer hemma under viewtopic.php?t=129? :lol: ;)

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 27 Feb 2023 20:18
by Risberg
/jes wrote: 27 Feb 2023 19:11
pepe57 wrote: 27 Feb 2023 18:23 Viking beställer 5st nybyggen,de lanserar totalt Silja ut?Nybyggena med olika hamburgar restauranger etc,etc,,,,,.ev även kryssningar till
Katten spinner för mycket och du har hört fel? ;)
Mycket underhållande pajkastning mellan Viking Line- & Tallink-anhängare! :lol: Det är nästan så man saknar peterpans raljering med Stena Line i sjofart.net. :)

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 27 Feb 2023 20:24
by Trossen
Gäller din analys även Viking Line mellan Helsingfors-Stockholm där Gabriella kommer att segla själv större delen av tiden framöver. Betyder det att linjen nu är destabiliserad och att kunderna kommer att välja andra alternativ och att Viking Lines linje kommer att dö på sikt?
Självklart - lika för alla! Skillnaden är dock den att Viking sagt att man utvärderar alternativen för att hitta en lösning på Helsingfors. Den nuvarande ordningen är inte optimal. Nu har det ju pågått ett bra tag med detta utvärderande, men det tolkar jag i vart fall som att viljan finns där. Även Kapellskär och Cinderellas inkörning uppges ju vara en temporär lösning. I fallet med Talllink sägs dock att charterlösningen gäller för "överskådlig framtid", vilket jag tolkar som att viljan att komma igång med ett utökat trafikutbud på både Tallinn och Åbo inte finns överhuvudtaget. Fel strategi enligt min mening om man vill behålla sin marknadsposition på Östersjön.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 27 Feb 2023 23:22
by Mistluren
PelleZ wrote: 27 Feb 2023 13:59 Det vore intressant med källan kring att Serenade och Symphony måste lämna Östersjön 2030. Det är ju en konstig uppgift att sprida, här och på andra forum, om man inte ens vet om det stämmer.
Intressant men kanske lite svårt?

Serenade och Symphony är hur som helst fina fartyg vars lönsamhet hela tiden lyfts fram. Skulle inte bli förvånad om man byter maskineri i dem när tiden är mogen för det!

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 02 Mar 2023 11:58
by weatherc
Baltic Princess på dock 6.3-19.3. Ingen ersättare sätts in, dvs VL är nu ensam på linjen i 2 veckor.

https://www.ts.fi/uutiset/5924570

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 03 Mar 2023 12:57
by weatherc
Galaxy kommer INTE att återkomma till Åbo-linjen.

https://www.ts.fi/uutiset/5924864

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 03 Mar 2023 14:16
by /jes
weatherc wrote: 02 Mar 2023 11:58 Baltic Princess på dock 6.3-19.3. Ingen ersättare sätts in, dvs VL är nu ensam på linjen i 2 veckor.

https://www.ts.fi/uutiset/5924570
Mja, räknar du inte med Finnlines?

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 03 Mar 2023 14:52
by M.H
Frågan är om Silja någonsin bara haft så lite som två fartyg i drift mellan Sverige och Finland? Kvällsavgången från Stockholm till Åbo tycks vara begraven för gott