Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Trossen wrote: 12 Jul 2023 10:09
My Star har ersatt både Star och Regal Star som gick mellan Muuga och Norsjö förra året. Man har alltså färre avgångar för fraktkunder mellan Estland och Finland i år.
Tack för påminnelsen! Då undrar man - hur smart var det draget från ledningen? Tanken var rimligen att effektivisera och ersätta fartygen med My Star och uppnå samma marknadsandel, inte sänka marknadsandelen med 1/4?
Problemet är väl att man fått en alldeles för stor färja i MyStar. Ett problem som man måste försöka hantera så bra som möjligt. Det kan man ju inte riktigt rå för, MyStar beställdes före pandemin under andra förutsättningar.

Men visst, jag tror ju att det hade varit bättre med en kryssningsfärja till på Stockholm-Tallinn (eller Stockholm-Riga) istället för att flytta Regal Star till Paldiski-Kapellskär. Man skall dock komma ihåg att man även ville ha någonstans att placera Star tills dess att man fick henne uthyrd. Att ha kvar både Star och Regal Star samtidigt som MyStar kom in tillsammans med MegaStar hade varit helt orimligt.

Men som antytts, om jag hade bestämt så hade jag istället satt Star (tillfälligt) på Åbo-Kapellskär, låtit Regal Star gå kvar på Muuga-Nordsjö, samt tagit hem en kryssningsfärja till för Stockholm-Tallinn/Riga. Det borde också ha varit möjligt att utöka antalet avgångar med Sailor.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Men som antytts, om jag hade bestämt så hade jag istället satt Star (tillfälligt) på Åbo-Kapellskär, låtit Regal Star gå kvar på Muuga-Nordsjö, samt tagit hem en kryssningsfärja till för Stockholm-Tallinn/Riga. Det borde också ha varit möjligt att utöka antalet avgångar med Sailor.
Låter vettigt resonerat av dig tycker jag! Frakten är ju intresserad av flera och täta avgångar, stort utbud av avgångar mao. Att i det läget effektivisera och skapa större lastutrymme på ett fåtal färjor med färre avgångar låter heltokigt enligt min mening.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Plusresultat för TallinkSilja - första gången sedan 2015. Tragiskt dock att vinsten uppstår på annat vis än genom bolagets kärnverksamhet- fartygstrafik på Östersjön.

Bolagets VD är nöjd trots att tex frakten minskat. Hur kan man vara nöjd? Man har i praktiken avyttrat stora delar av verksamheten.

https://www.sjofart.ax/nyheter/tallink- ... a-siffror/

P.S Finns det någon kapten kvar på kommandobryggan för Fartygssidan? Spaminlägg både i trådar och via PM. Anmält utan åtgärd ….
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by M.H »

Trossen wrote: 27 Jul 2023 19:46 Plusresultat för TallinkSilja - första gången sedan 2015. Tragiskt dock att vinsten uppstår på annat vis än genom bolagets kärnverksamhet- fartygstrafik på Östersjön.

Bolagets VD är nöjd trots att tex frakten minskat. Hur kan man vara nöjd? Man har i praktiken avyttrat stora delar av verksamheten.

https://www.sjofart.ax/nyheter/tallink- ... a-siffror/

P.S Finns det någon kapten kvar på kommandobryggan för Fartygssidan? Spaminlägg både i trådar och via PM. Anmält utan åtgärd ….
Håller med, förvisso en vinst men men… Tallink kommer med nuvarande strategi snart vara borta från trafiken över Östersjön undantaget Helsingfors-Tallinn
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by PelleZ »

M.H wrote: 27 Jul 2023 21:36
Trossen wrote: 27 Jul 2023 19:46 Plusresultat för TallinkSilja - första gången sedan 2015. Tragiskt dock att vinsten uppstår på annat vis än genom bolagets kärnverksamhet- fartygstrafik på Östersjön.

Bolagets VD är nöjd trots att tex frakten minskat. Hur kan man vara nöjd? Man har i praktiken avyttrat stora delar av verksamheten.

https://www.sjofart.ax/nyheter/tallink- ... a-siffror/

P.S Finns det någon kapten kvar på kommandobryggan för Fartygssidan? Spaminlägg både i trådar och via PM. Anmält utan åtgärd ….
Håller med, förvisso en vinst men men… Tallink kommer med nuvarande strategi snart vara borta från trafiken över Östersjön undantaget Helsingfors-Tallinn
Viking Line har ju på det senaste sålt Mariella, Amorella och Rosells och med den strategin finns ju snart ingenting kvar heller. Tråkigt att all trafik försvinner - Eller hur?
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Här kommer mer info i rapporten - det nämns en rad olika potentiella ”risker” för verksamheten: fackföreningar, säkerhetspolitik etc

Intressant att Tallink är väldigt upptagna med frånvaron av både asiatiska och ryska passagerare. Är det frånvaron av just dessa passagerargrupper som bidrar till mörka framtidsutsikter för rederiets verksamhet på Östersjön? Anar en helt annan strategisk bedömning av Tallink jfr med konkurrenten som fokuserar främst på svenska och finska passagerargrupper.

Vad risken med fackföreningar skulle handla om förstår jag inte heller - pågår någon tvist just nu?


https://attachment.news.eu.nasdaq.com/a ... 42728fd9f5
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by PelleZ »

Trossen wrote: 27 Jul 2023 23:10 Här kommer mer info i rapporten - det nämns en rad olika potentiella ”risker” för verksamheten: fackföreningar, säkerhetspolitik etc

Intressant att Tallink är väldigt upptagna med frånvaron av både asiatiska och ryska passagerare. Är det frånvaron av just dessa passagerargrupper som bidrar till mörka framtidsutsikter för rederiets verksamhet på Östersjön? Anar en helt annan strategisk bedömning av Tallink jfr med konkurrenten som fokuserar främst på svenska och finska passagerargrupper.

Vad risken med fackföreningar skulle handla om förstår jag inte heller - pågår någon tvist just nu?


https://attachment.news.eu.nasdaq.com/a ... 42728fd9f5
Jag hittar knappt något om detta i rapporten. Har du möjlighet att ge sidanvisning och kanske ett citat?
Emil G
Posts: 30
Joined: 05 Jul 2023 08:55

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Emil G »

Man undrar ju lite vad Tallinks plan är för framtiden, att bli av med Isabelle, Silja Europa och någon eller några Akersystrar bör ju vara högprioriterat. Man har en urstark position på finska viken och sitter helt okej på huvudstadslinjen men i övrigt kan man ju fundera, Stena tog över hela Lettlandstrafiken utan några större problem och har varit ensamma där i tre år så att komma tillbaka dit känns omöjligt, BP skulle behöva en parhäst så åtminstone frakten kan få två dagliga avgångar att välja på men med tanke på Finnlines kommande expansion känns också det osäkert. Sverige-Estlandstrafiken känns väl någorlunda trygg med linjen från Kapellskär men egentligen skulle man väl behöva sätta in Star där så inte DFDS ser samma öppning som Stena gjorde till Ventspils och helt drar undan mattan för deras kvarvarande trafik mellan Baltikum och Sverige.

Sen ska väl systrarna gågata ersättas någon gång också...

Egentligen borde ju Tallink bara köpas upp av antingen DFDS, Stena eller Grimaldi då de i princip är reducerade till en linje som skulle passa bra in i dessas övriga linjeutbud och sen kan man se vad man vill göra med resten - vill man satsa har dessa tre musklerna att i princip förnya hela flottan direkt och vill man skala ner kan man säkert hitta användning för fartygen någon annanstans.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

an undrar ju lite vad Tallinks plan är för framtiden, att bli av med Isabelle, Silja Europa och någon eller några Akersystrar bör ju vara högprioriterat
Står tydligt att man just nu inte har något forsknings- eller utvecklingsprojekt. Tyder på väntläge inför framtiden. Försäljningar av fartyg sägs det vad jag kan se inte heller något om, men det borde ju vara högprioriterat som du säger. Svårt att se att hela flottan skulle kunna återkomma i trafik under Tallinkflagg.
Jag hittar knappt något om detta i rapporten. Har du möjlighet att ge sidanvisning och kanske ett citat?
Sidorna 14-15 …
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by PelleZ »

Trossen wrote: 28 Jul 2023 23:39
Jag hittar knappt något om detta i rapporten. Har du möjlighet att ge sidanvisning och kanske ett citat?
Sidorna 14-15 …
Vad gäller riskerna är det ett krav enligt den internationella IFRS redovisningsstsndarden att man i finansiella rapporter tar upp potentiella risker mot verksamheten. Men som du säkert läste också så står ”…the risk factors below is not intended to be an indication of the probability of their occurance…”. Men risker likt krig, katastrofer, strejker etc listas för att de naturligtvis skulle innebära en påverkan på verksamheten likt det som skett med Covid och Ukraina etc. Intetsägande eller självklart för de flesta läsare men likväl god redovisningssed enl IFRS.

Vidare förstår jag inte hur du får till att Tallink skulle vara ”väldigt upptagna med frånvaron av asiatiska och ryska passagerare” när rapporten konstaterar torrt att kriget i Ukraina har påverkan på volymen av vissa passagerargrupper. Eller var hittar du att de är ”väldigt upptagna” med detta? Sverige, Estland och speciellt Finland är väl hemmamarknader nu som tidigare.
Post Reply