Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Sam
Posts: 18
Joined: 29 Aug 2022 15:21

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Sam »

VikingGlory wrote: 23 Feb 2023 12:32
Sam wrote: 23 Feb 2023 11:25 Men ser man till resultatet så var det ju inte dåligt i vinst med tanke på att man inte har några båt försäljningar med i resultatet som Viking Line har.
Ja men ta bort inkomster från charter och resultaten hade inte varit fantastiska.
Så är det men är det inte lite att jämfört äpplen med päron. Jag ser chartern mer som om man hade haft trafik då man fortfarande äger och har ett värde i fartygen och chartern generar nog mer vinst då man har minimal besättning, än att segla på en trad med halvtomma fartyg med en massa i personal. Men jag är säker på att när tiden är rätt och saker och ting vänder så är man redo. Om inte annat så har man ju en hel del tonage att sälja och vissa kan man nog få rätt bra betalt för.

Har funderat lite på att det finns nog ingen marknad för tonage som är större än Gabriella och Galaxy klassen i medelhavet. Undra om det inte blir svårt att hitta köpare i medelhavet för Europa, Symphony, Serenade, Grace och Glory den dagen det är dags.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Risberg »

Sam wrote: 23 Feb 2023 14:12
Har funderat lite på att det finns nog ingen marknad för tonage som är större än Gabriella och Galaxy klassen i medelhavet. Undra om det inte blir svårt att hitta köpare i medelhavet för Europa, Symphony, Serenade, Grace och Glory den dagen det är dags.
För några år sedan hade det inte funnits marknad för MARIELLA eller COLOR FESTIVAL heller.
Sam
Posts: 18
Joined: 29 Aug 2022 15:21

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Sam »

Risberg wrote: 23 Feb 2023 16:42
Sam wrote: 23 Feb 2023 14:12
Har funderat lite på att det finns nog ingen marknad för tonage som är större än Gabriella och Galaxy klassen i medelhavet. Undra om det inte blir svårt att hitta köpare i medelhavet för Europa, Symphony, Serenade, Grace och Glory den dagen det är dags.
För några år sedan hade det inte funnits marknad för MARIELLA eller COLOR FESTIVAL heller.
Så kan det vara att tiderna förändras men tänkte att dessa har så stora allmänytor som handlar mest om taxfree försäljning.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Enligt bolaget kommer dessa charteravtal sannolikt att fortsätta ingå i deras planer för riskminskning under överskådlig framtid.
Som sagt - mycket märkligt. Då kör man haltande trafik med en båt Sverige- Estland och Åbo även framöver. Dessa linjer kommer få det svårt eftersom det optimala upplägget är varjedagstrafik från respektive ändhamn. Var det inte redan nu minussiffror i rapporten både på Sverige-Estland och Sverige- Finland?

Är det som återstår av Tallink om fem år enbart trafiken på Finland-Estland? :?:

https://www.sjofartstidningen.se/tallin ... inst-2022/
Last edited by Trossen on 23 Feb 2023 17:41, edited 1 time in total.
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Markmeister89 »

Taxfree butikerna brukar byggas om oavsett till andra ändamål. Så gjorde man på Mariella.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Jag tror också att nordiska färjor som är mycket större än Mariella och Color Festival inte skulle passa i många av deras hamnar.
Visst finns det några rutter där det passar men om vi tar till exempel Europa, Galaxy och Silja Symphony så tror jag att deras stora storlek jämfört med det väldigt få utrymmet för bilar och lastbilar gör dem svåra att sälja.
Corsica ferries har gjort mycket och till och med tagit bort hytter för att passa in fler bilar i Mariella, Color Festival och förmodligen nu Amorella.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by M.H »

Från 15/4 2023 får Galaxy lettiskt flagg, enligt Tallink är det den flaggstat som ger bäst flexibilitet. Någon ny charter var tydligen inte klar så var Galaxy skall trafikera är ju osäkert men Stockholm-Riga skulle väl vara möjligt eller… allt enligt HBL
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Stockholm-Riga är stängt och kommer att förbli stängt. Var läste du om att en ny charter inte kommer? I sitt webbseminarium sa de att de fortfarande förhandlar med Amsterdam och holländska medier verkar vara säkra på att hon kommer att stanna.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Galaxy på Stockholm-Åbo är inte alls omöjligt under sommarmånaderna. Men får man bra betalt i Amsterdam låter man henne antagligen vara kvar där.

Star verkar i praktiken få fungera som roro-fartyg. Vill man månne hindra DFDS från att få fäste? -Svårt att se att hon egentligen behövs på Tallinn-Helsingfors.

Skulle tro att det man helst vill är att ha kvar Europa i Amsterdam och ta hem Galaxy. Först för några månader på Åbo och sedan som kryssare från Helsingfors. Det var trots allt för det ändamålet hon ursprungligen byggdes.
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by PelleZ »

Trossen wrote: 23 Feb 2023 17:39
Enligt bolaget kommer dessa charteravtal sannolikt att fortsätta ingå i deras planer för riskminskning under överskådlig framtid.
Som sagt - mycket märkligt. Då kör man haltande trafik med en båt Sverige- Estland och Åbo även framöver. Dessa linjer kommer få det svårt eftersom det optimala upplägget är varjedagstrafik från respektive ändhamn. Var det inte redan nu minussiffror i rapporten både på Sverige-Estland och Sverige- Finland?

Är det som återstår av Tallink om fem år enbart trafiken på Finland-Estland? :?:

https://www.sjofartstidningen.se/tallin ... inst-2022/
Tycker snarare att det är ganska logiskt i stället för märkligt. Det är en lång väg tillbaka för flera branscher, inte minst resebranschen, innan man kan säga att man lagt Covid-pandemin bakom sig. Innan pandemin 2019 hade Tallink nästan 10 miljoner passagerare och under 2022 5,5 miljoner vilket knappast berodde på att man hade för få fartyg i drift utan för att det helt enkelt tar tid att återställa verksamheten från tiden då man knappt fick ta ombord passagerare. Förmodligen kommer det att handla om minst 3 till 4 år i bästa fall innan man kan se 2019 års nivåer igen och det beror på att pandemirestriktionerna ersattes av en svag konjunktur med höga råvarupriser och räntor vilket hämmar hushållens ekonomi bland annat. Den här analysen delar Tallink säkerligen med Viking Line som annars knappast haft Gabriella ensam på Helsingfors eller lämnat Mariehamn – Kapellskär utan fartyg förutom Cinderellas kajstuds.

Är övertygad om att de bägge börsbolagen Tallink och Viking kommer att anpassa trafikutbudet gentemot det faktiska trafikbehovet framöver för att hela tiden säkerställa svarta siffror på sista raden och därför kommer inte trafikupplägget att se ut som ”det alltid har gjort”.
Post Reply