Och sälja för hvilket pris? Hvilka färjor har Tallink egentligen kvar i egen trafik?VikingGlory wrote: ↑22 Feb 2023 12:27 Jag kom precis ut från Tallinks webbseminarium om deras resultat och planer.
Några saker som kommer att vara av intresse för forumet:
Tallink vill ha minst 6 fartyg ute på charter under minst ett helt år till.
Just nu är dessa:
Silja Europa: Charter till 13 juni, förlängning möjlig
Victoria I: Charter till juni, förlängning möjlig
Galaxy: Charter till april, förlängningsförhandlingar pågår
Isabelle: Charter till juni, förlängning möjlig
Superfast: Charter till mars 2024, förlängning möjlig
Romantika: Charter till mars 2025, förlängning möjlig.
När charterkontrakt inte förlängs kommer Tallink aktivt att utforska andra alternativ för att chartra ut fartyg.
Det är säkert att anta att vi inte kommer att se något av dessa fartyg i aktiv tjänst förrän åtminstone sommaren 2024. Kanske bara Silja Europa kunde göra ett kort framträdande under högsäsong.
Fråga: Hur stor marknad är picknickkryssningarna för Åbolinjen? Är det möjligt att om Baltic Princess inte gör det så bra i sommar kommer vi att se en full reträtt av Tallink från Stockholm-Åbo?
Beslutet om att ta fartyg tillbaka i trafik beror på många variabler inklusive bränslekostnad, besättningskostnad, ränta etc etc.
Tallink har också fortfarande en skuld på nästan 800 miljoner, det ska bli intressant att se vad som blir kvar av Tallink när deras fartyg inte längre behövs för flyktingar och de behöver bestämma sig för att antingen använda eller sälja.
Framtiden för Tallink Silja
Re: Framtiden för Tallink Silja
Re: Framtiden för Tallink Silja
Känslan man får är att Tallink sitter med skägget i brevlådan.Skuldsatta med fel tonnage..
Re: Framtiden för Tallink Silja
Sa man inget om Star?
Re: Framtiden för Tallink Silja
Vi lever intressanta tider?Jag var även på webben,var väldigt intressant!Men en sak som man måste ta i beaktandet är att Tallink bara är
ett marknadsföringsbolag såsom VL:n var tidigare,alltså Tallink äger inte dessa fartyg men hotellena ägs av Tallink.Såsom jag skrev tidigare
här på tråden,att om det skulle gå hellt på tok av någon anledning med Tallink så att söka personerna el företagena som äger dessa fartyg
är väldigt komplicerat?på det viset som esterna har organiserat sin verksamhet skulle inte vara möjligt i Sverige el Finland,t.e.x.rederierna
som kör under Tallinks flagga har aldrig betalat en enda krooni el euro skatt till estinska staten,Tallink har betalat men ganska sparsamt
om man jämför men bolag som opererar i estland i samma storhetsklass,rederierna placerar sin vinst att utvidga verksamheten och den
estniska skattelagen godkänner det!Att inte blanda ihop Silja och Tallink,så lån som Tallink har är s.k. anuititet lån som kommer från
Arab bankerna som inte känner räntor?Enda fartyget som de har på försäljning och redan länge är Europa och verkar vara svårsåld?Annars
var ju webben som vanligt inte några större nyheter,och inte några större mörka moln men bunker priset är högt!Detta som måste ännu
poängteras att det är väl ganska hyfsade priser de får av chartningarna om man t.e.x. jämför med Eckerö Line och Birka bara utgifter inga
inkomster?el ursäkta visst har de haft even inkomster filmspelning 2021 i två dagar men tror att det inte kan vara frågan om några större summor men kan även ha fel?
ett marknadsföringsbolag såsom VL:n var tidigare,alltså Tallink äger inte dessa fartyg men hotellena ägs av Tallink.Såsom jag skrev tidigare
här på tråden,att om det skulle gå hellt på tok av någon anledning med Tallink så att söka personerna el företagena som äger dessa fartyg
är väldigt komplicerat?på det viset som esterna har organiserat sin verksamhet skulle inte vara möjligt i Sverige el Finland,t.e.x.rederierna
som kör under Tallinks flagga har aldrig betalat en enda krooni el euro skatt till estinska staten,Tallink har betalat men ganska sparsamt
om man jämför men bolag som opererar i estland i samma storhetsklass,rederierna placerar sin vinst att utvidga verksamheten och den
estniska skattelagen godkänner det!Att inte blanda ihop Silja och Tallink,så lån som Tallink har är s.k. anuititet lån som kommer från
Arab bankerna som inte känner räntor?Enda fartyget som de har på försäljning och redan länge är Europa och verkar vara svårsåld?Annars
var ju webben som vanligt inte några större nyheter,och inte några större mörka moln men bunker priset är högt!Detta som måste ännu
poängteras att det är väl ganska hyfsade priser de får av chartningarna om man t.e.x. jämför med Eckerö Line och Birka bara utgifter inga
inkomster?el ursäkta visst har de haft even inkomster filmspelning 2021 i två dagar men tror att det inte kan vara frågan om några större summor men kan även ha fel?
- VikingGlory
- Posts: 162
- Joined: 28 Nov 2022 11:13
Re: Framtiden för Tallink Silja
Betalar fartyg under svensk flagg skatt till svenska staten?! Av försälningen ombord? Knappast någon annan skatt. Det var väl det det blev ändring på, som bl.a. gjorde att TT-Line flaggade tillbaka sina "svenska" färjor och gav dem hemmahamn Trelleborg istället för Nassau.pepe57 wrote: ↑22 Feb 2023 15:51 Vi lever intressanta tider?Jag var även på webben,var väldigt intressant!Men en sak som man måste ta i beaktandet är att Tallink bara är
ett marknadsföringsbolag såsom VL:n var tidigare,alltså Tallink äger inte dessa fartyg men hotellena ägs av Tallink.Såsom jag skrev tidigare
här på tråden,att om det skulle gå hellt på tok av någon anledning med Tallink så att söka personerna el företagena som äger dessa fartyg
är väldigt komplicerat?på det viset som esterna har organiserat sin verksamhet skulle inte vara möjligt i Sverige el Finland,t.e.x.rederierna
som kör under Tallinks flagga har aldrig betalat en enda krooni el euro skatt till estinska staten,Tallink har betalat men ganska sparsamt
om man jämför men bolag som opererar i estland i samma storhetsklass,rederierna placerar sin vinst att utvidga verksamheten och den
estniska skattelagen godkänner det!Att inte blanda ihop Silja och Tallink,så lån som Tallink har är s.k. anuititet lån som kommer från
Arab bankerna som inte känner räntor?Enda fartyget som de har på försäljning och redan länge är Europa och verkar vara svårsåld?Annars
var ju webben som vanligt inte några större nyheter,och inte några större mörka moln men bunker priset är högt!Detta som måste ännu
poängteras att det är väl ganska hyfsade priser de får av chartningarna om man t.e.x. jämför med Eckerö Line och Birka bara utgifter inga
inkomster?el ursäkta visst har de haft even inkomster filmspelning 2021 i två dagar men tror att det inte kan vara frågan om några större summor men kan även ha fel?
Re: Framtiden för Tallink Silja
Sades inget om att öppna linjer för trafik? Skall Sverige-Estland fortsätta trafikeras med ett fartyg? Låter högst märkligt! Vlken är planen på lång sikt?När charterkontrakt inte förlängs kommer Tallink aktivt att utforska andra alternativ för att chartra ut fartyg.
Re: Framtiden för Tallink Silja
Men ser man till resultatet så var det ju inte dåligt i vinst med tanke på att man inte har några båt försäljningar med i resultatet som Viking Line har.
- VikingGlory
- Posts: 162
- Joined: 28 Nov 2022 11:13
Re: Framtiden för Tallink Silja
Till åtminstone sommaren 2024 kommer det bara att finnas ett fartyg ja. Om inte kanske bunkerpriserna plötsligt sjunker drastiskt.Trossen wrote: ↑22 Feb 2023 19:02Sades inget om att öppna linjer för trafik? Skall Sverige-Estland fortsätta trafikeras med ett fartyg? Låter högst märkligt! Vlken är planen på lång sikt?När charterkontrakt inte förlängs kommer Tallink aktivt att utforska andra alternativ för att chartra ut fartyg.
- VikingGlory
- Posts: 162
- Joined: 28 Nov 2022 11:13