Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Risberg »

PelleZ wrote: 24 Feb 2023 21:09
Trossen wrote: 23 Feb 2023 17:39
Enligt bolaget kommer dessa charteravtal sannolikt att fortsätta ingå i deras planer för riskminskning under överskådlig framtid.
Som sagt - mycket märkligt. Då kör man haltande trafik med en båt Sverige- Estland och Åbo även framöver. Dessa linjer kommer få det svårt eftersom det optimala upplägget är varjedagstrafik från respektive ändhamn. Var det inte redan nu minussiffror i rapporten både på Sverige-Estland och Sverige- Finland?

Är det som återstår av Tallink om fem år enbart trafiken på Finland-Estland? :?:

https://www.sjofartstidningen.se/tallin ... inst-2022/
Tycker snarare att det är ganska logiskt i stället för märkligt. Det är en lång väg tillbaka för flera branscher, inte minst resebranschen, innan man kan säga att man lagt Covid-pandemin bakom sig. Innan pandemin 2019 hade Tallink nästan 10 miljoner passagerare och under 2022 5,5 miljoner vilket knappast berodde på att man hade för få fartyg i drift utan för att det helt enkelt tar tid att återställa verksamheten från tiden då man knappt fick ta ombord passagerare. Förmodligen kommer det att handla om minst 3 till 4 år i bästa fall innan man kan se 2019 års nivåer igen och det beror på att pandemirestriktionerna ersattes av en svag konjunktur med höga råvarupriser och räntor vilket hämmar hushållens ekonomi bland annat. Den här analysen delar Tallink säkerligen med Viking Line som annars knappast haft Gabriella ensam på Helsingfors eller lämnat Mariehamn – Kapellskär utan fartyg förutom Cinderellas kajstuds.

Är övertygad om att de bägge börsbolagen Tallink och Viking kommer att anpassa trafikutbudet gentemot det faktiska trafikbehovet framöver för att hela tiden säkerställa svarta siffror på sista raden och därför kommer inte trafikupplägget att se ut som ”det alltid har gjort”.
Det tror jag (tyvärr) att Du har rätt i. Och hvad är genomsnittsåldern på de som åker fram och tillbaka bara för sitt nöjes skuld? Nya generationer har nya resvanor. Exemplen är många på att bryter man en trend, kommer den aldrig tillbaka. Det gäller inte bara passagerare, utan även gods. Väldigt tydligt var det när tågfärjeleden mellan Kristiansand och Hirtshals avbröts i några månader, för att man byggde om Hirtshals' hamn. Endast en tredjedel av järnvägsgodset kom tillbaka, och leden lades ner 1996.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Mistluren wrote: 24 Feb 2023 17:22 Galaxy på Stockholm-Åbo är inte alls omöjligt under sommarmånaderna. Men får man bra betalt i Amsterdam låter man henne antagligen vara kvar där.

Star verkar i praktiken få fungera som roro-fartyg. Vill man månne hindra DFDS från att få fäste? -Svårt att se att hon egentligen behövs på Tallinn-Helsingfors.

Skulle tro att det man helst vill är att ha kvar Europa i Amsterdam och ta hem Galaxy. Först för några månader på Åbo och sedan som kryssare från Helsingfors. Det var trots allt för det ändamålet hon ursprungligen byggdes.
Jag måste erkänna att jag aldrig har tänkt på det. Silja Europa är perfekt som flyktlingbåt. Skulle vi kunna se ett fartyg som Galaxy eller Victoria som ett kryssningsfartyg från Helsingfors?
Jag tror att Galaxy tillbaka till Åbolinjen verkligen inte kommer att hända. Om det var ett alternativ hade de inte tagit bort den svenska flaggan.
De ser inte en marknad för ett enda fartyg utanför sommaren och bara ett under sommaren eftersom Viking tog bort så många kunder. Jag är rädd att detta till och med kan bli Baltic Princess sista sommar beroende på hur bra hon gör det.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Tycker snarare att det är ganska logiskt i stället för märkligt.
Tänker på ordspråket ”bättre att förekomma än att förekommas”. Tar man inte initiativet nu med tex ett andra fartyg på Tallinn så kommer man att destabilisera linjen. Folk tar flyget istället om det inte finns en avgång den dag man vill åka och på så vis kommer linjen dö ut på sikt.

Samma med Sthlm-Åbo - helt enig med tidigare analysen här om att Baltic Princess kanske inte är kvar om ett år. Det är inte så enkelt att bara vänta på bättre tider, då kanske det inte längre finns något att komma tillbaka till. Tallinks flotta blir ju heller inte yngre. Som sagt, bättre att förekomma än att förekommas.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Håller helt med. Jag fruktar verkligen för Siljas framtid också. Jag vet inte om det är sant att Symphony och Serenade måste lämna Östersjön efter 2030, det har sagts på detta forum några gånger, även om jag inte tror det.
Jag tror att vi alla kan vara överens om att Viking är på ett bättre ställe att beställa nybyggen nu än Tallink.
Att beställa två nybyggen till Helsingfors kan tvinga ut Silja som hände i Åbo. Vad ska Silja göra efter Symphony och Serenade? Lägg Galaxy och Victoria där? De är nyare men kommer att upplevas som nedgraderingar av passagerarna. Om Viking har modet att gå för det ser jag ingen framtid för varumärket Silja.
Det är otroligt olyckligt att det någonsin har köpts av Tallink, men bra för Viking.
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by PelleZ »

Trossen wrote: 26 Feb 2023 23:13
Tycker snarare att det är ganska logiskt i stället för märkligt.
Tänker på ordspråket ”bättre att förekomma än att förekommas”. Tar man inte initiativet nu med tex ett andra fartyg på Tallinn så kommer man att destabilisera linjen. Folk tar flyget istället om det inte finns en avgång den dag man vill åka och på så vis kommer linjen dö ut på sikt.

Samma med Sthlm-Åbo - helt enig med tidigare analysen här om att Baltic Princess kanske inte är kvar om ett år. Det är inte så enkelt att bara vänta på bättre tider, då kanske det inte längre finns något att komma tillbaka till. Tallinks flotta blir ju heller inte yngre. Som sagt, bättre att förekomma än att förekommas.
Principiellt håller jag med dig om att det är bättre att förekomma än att förekommas och som Risberg skrev så finns det en risk i att gamla kundkategorier inte hittar tillbaka. Därtill finns det en naturlig tröghet i tillväxten. Om man jämförelsevis ser på Stenas etablering på Polen, Tallinks Lettlandstrafik eller Cinderellas lansering från Stockholm 2003 så kan det handla om uppemot 10 år innan en linje/produkt är något sånär etablerad. Här i ligger en enorm risk att de linjer som har varit stängda kan ha en lång tid framför sig innan de är tillbaka och att det därför skulle vara bättre att växla upp till ett gammalt normalläge så fort det går. Men mot detta måste dock de krassa ekonomiska realiteterna ställas. I Tallinks fall hade två fartyg på Stockholm – Tallinn under 2022 inneburit de dubbla kostandena men inte nödvändigtvis de dubble intäkterna då tillväxten från 0 passagerare måste ske över tid.

Gäller din analys även Viking Line mellan Helsingfors-Stockholm där Gabriella kommer att segla själv större delen av tiden framöver. Betyder det att linjen nu är destabiliserad och att kunderna kommer att välja andra alternativ och att Viking Lines linje kommer att dö på sikt?
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

Jag tycker att det saknas något när framtiden för trafiken över Ålands hav och Finska viken diskuteras, nämligen trafikutvecklingen över tid.

Någon som kan och vill ta fram siffror för åren 1990-2022
  • passagerare, uppdelat på kryssningsresenärer/2 och ruttresenärer
  • passagerare med flyg
totalt, ej uppdelat på rederi. Kryssningstrafiken på Åland oräknad.

Sedan kan vi analysera, dra slutsatser och fundera över framtiden med viss realism. Inte bara önsketänkande med så många färjor i trafik som det det finns fysiska fartyg.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Jag tror att det är lite annorlunda för Stockholm-Helsingfors eftersom det finns tre färjor totalt. Om folk vill åka på en fredag ​​och Gabriella inte är där, kan de ta Serenade eller Symphony.
Med Stockholm-Tallinn tvingas du flyga när du har ett avresedatum som inte matchar Baltic Queen.
Enligt min teori, om Viking beställer två nybyggen till Stockholm-Helsingfors, och Tallink inte är i en situation att beställa nybyggen, kommer dessa två Viking-nybyggen att ta över den fulla kapaciteten av Serenade, Symphony, Gabriella.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

Man kan ju inte bortse från att flyga inte är ett nödvändigt ont för alla människor. Ryanair kostar 139 kronor utan tillägg Stockholm-Tallinn söndag 12 mars, Tallink 1060 kronor exklusive bränsletillägg.
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by PelleZ »

VikingGlory wrote: 27 Feb 2023 11:29 Jag tror att det är lite annorlunda för Stockholm-Helsingfors eftersom det finns tre färjor totalt. Om folk vill åka på en fredag ​​och Gabriella inte är där, kan de ta Serenade eller Symphony.
Med Stockholm-Tallinn tvingas du flyga när du har ett avresedatum som inte matchar Baltic Queen.
Enligt min teori, om Viking beställer två nybyggen till Stockholm-Helsingfors, och Tallink inte är i en situation att beställa nybyggen, kommer dessa två Viking-nybyggen att ta över den fulla kapaciteten av Serenade, Symphony, Gabriella.
Jag tycker att resonemanget här blir ganska konstigt. Detsamma borde väl gälla bägge linjerna att om förstahandsalternativet inte finns får kunden välja någonting annat. Oaktat om det gäller annan färja eller flyg så innebär det att kunden kanske hittar ett alternativ som blir det gällande framöver. För de bilburna finns ju även varjedags trafik med DFDS från Kapellskär. Så jag ser inte riktigt hur ni menar när den ena linjen kommer dö på sikt och den andra inte påverkas alls (?) – om det är det som menas.

Det vore intressant med källan kring att Serenade och Symphony måste lämna Östersjön 2030. Det är ju en konstig uppgift att sprida, här och på andra forum, om man inte ens vet om det stämmer.

Det vore roligt men jag ser det inte lika självklart att Viking Line beställer två (!) nybyggen inom kort. Viktigt att se är att passagerarantalet kommer åter och tillväxt på över 100%, visserligen från låga nivåer, är ett styrkebesked för affärsmodellen. Men även om Viking Line visade vinst med 23 MEUR för 2022 så låg det poster av engångs karaktär inom det. Jag tänker på försäljningen av Amorella +15 MEUR och Coronastöd för trafiken +7,8 MEUR vilket visar att överskottet från den egentliga verksamheten inte var speciellt stort. Jag tror mycket på konstellationen Glory och Grace på Åbo-linjen men jag tror de behöver några år av tillväxt och tid för att trimma in Glory ordentligt. Först därefter tror jag på finansiell styrka för nybyggen.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

PelleZ wrote: 27 Feb 2023 13:59
VikingGlory wrote: 27 Feb 2023 11:29 Jag tror att det är lite annorlunda för Stockholm-Helsingfors eftersom det finns tre färjor totalt. Om folk vill åka på en fredag ​​och Gabriella inte är där, kan de ta Serenade eller Symphony.
Med Stockholm-Tallinn tvingas du flyga när du har ett avresedatum som inte matchar Baltic Queen.
Enligt min teori, om Viking beställer två nybyggen till Stockholm-Helsingfors, och Tallink inte är i en situation att beställa nybyggen, kommer dessa två Viking-nybyggen att ta över den fulla kapaciteten av Serenade, Symphony, Gabriella.
Jag tycker att resonemanget här blir ganska konstigt. Detsamma borde väl gälla bägge linjerna att om förstahandsalternativet inte finns får kunden välja någonting annat. Oaktat om det gäller annan färja eller flyg så innebär det att kunden kanske hittar ett alternativ som blir det gällande framöver. För de bilburna finns ju även varjedags trafik med DFDS från Kapellskär. Så jag ser inte riktigt hur ni menar när den ena linjen kommer dö på sikt och den andra inte påverkas alls (?) – om det är det som menas.

Det vore intressant med källan kring att Serenade och Symphony måste lämna Östersjön 2030. Det är ju en konstig uppgift att sprida, här och på andra forum, om man inte ens vet om det stämmer.

Det vore roligt men jag ser det inte lika självklart att Viking Line beställer två (!) nybyggen inom kort. Viktigt att se är att passagerarantalet kommer åter och tillväxt på över 100%, visserligen från låga nivåer, är ett styrkebesked för affärsmodellen. Men även om Viking Line visade vinst med 23 MEUR för 2022 så låg det poster av engångs karaktär inom det. Jag tänker på försäljningen av Amorella +15 MEUR och Coronastöd för trafiken +7,8 MEUR vilket visar att överskottet från den egentliga verksamheten inte var speciellt stort. Jag tror mycket på konstellationen Glory och Grace på Åbo-linjen men jag tror de behöver några år av tillväxt och tid för att trimma in Glory ordentligt. Först därefter tror jag på finansiell styrka för nybyggen.
Klokt!
Post Reply