Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by M.H »

Victoria 1 befinner sig strax söder om Öland på väg mot Tallinn, något på gång?
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by M.H »

M.H wrote: 30 Jul 2023 17:14 Victoria 1 befinner sig strax söder om Öland på väg mot Tallinn, något på gång?
Jag svarar på mitt eget inlägg… Det troliga är ju fortsatt uppläggning efter chartern i Skottland eller så introduceras hon på antingen Stockholm-Tallinn eller Stockholm-Åbo. Nu är ju högsäsongen 2023 över snart , vi får se
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by St David »

M.H wrote: 04 Jul 2023 17:45 En förändring är ju att man ersatt Långnäs med Mariehamn på morgonturen från Kapellskär.
Hur blir det med detta? Enl (Engelskspråkiga) bookningsidan går dag-turen fortfarande via Mariehamn då jag testade lite datum under oktober och novemeber.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by St David »

M.H wrote: 30 Jul 2023 17:42
M.H wrote: 30 Jul 2023 17:14 Victoria 1 befinner sig strax söder om Öland på väg mot Tallinn, något på gång?
Jag svarar på mitt eget inlägg… Det troliga är ju fortsatt uppläggning efter chartern i Skottland eller så introduceras hon på antingen Stockholm-Tallinn eller Stockholm-Åbo. Nu är ju högsäsongen 2023 över snart , vi får se
Tyvärr tror jag knappast att hon kommer i trafik på norra östersjön snart (dvs innom minst en månad) annars hadde Viktoria 1 avgångar varit bokningsbara och press release vid det här laget.

Enl AIS skall hon ankomma till Tallinn imorgon kl 17.00
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Spännande att Victoria är på väg tillbaka. Nej, hon kommer väl knappast i trafik inom närtid. Men får hon ingen ny charter kanske man sätter henne som ersättningsfärja i vinter och låter henne komma i ordinarie trafik till nästa sommar? Tallink brukar inte vara så noga med ersättningsfartyg, men man vet ju aldrig. En annan möjlighet är vintertrafik Helsingfors-Tallinn och sedan Stockholm-Tallinn nästa sommar.

Vad gäller halvårsresultatet bör man ha i minne att uthyrning ger jämnare intäkter. Det vill säga högre intäkter under första halvåret, men relativt lägre under andra halvåret. Således inte helt jämförbart med historiska halvårsresultat.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Vidare förstår jag inte hur du får till att Tallink skulle vara ”väldigt upptagna med frånvaron av asiatiska och ryska passagerare” när rapporten konstaterar torrt att kriget i Ukraina har påverkan på volymen av vissa passagerargrupper. Eller var hittar du att de är ”väldigt upptagna” med detta?
Hittar och hittar - det är min analys av rapporten. Är det inte det vi håller på med här - analyserar sjöfart utifrån olika typer av material som rapporter? ;)

Tallink har ju reducerat utbudet avsevärt genom att chartra ut flottan - jag tolkar det som att man varit mer beroende av asiatiska och ryska kundgrupper jfr med konkurrenterna.

Tallink hänvisar ju själv till UNWTO som menar att resandet återgår till normala pre-pandemimönster 2023. Dessutom är resande i närområdet vanligare. Trots det återgår inte Tallink till det tidigare utbudet av fartyg på långa vägar - varför? Därför att ryska och asiatiska kundgrupper varit mycket viktiga för rederiet och att man är uppenbart upptagna med det ämnet - det är typ min analys!
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by PelleZ »

Trossen wrote: 31 Jul 2023 13:22 Hittar och hittar - det är min analys av rapporten. Är det inte det vi håller på med här - analyserar sjöfart utifrån olika typer av material som rapporter? ;)
Absolut – Men om man torgför sin analys på ett diskussionsforum så finns ju alltid chansen att det väcker just en diskussion.
Trossen wrote: 31 Jul 2023 13:22 Tallink har ju reducerat utbudet avsevärt genom att chartra ut flottan - jag tolkar det som att man varit mer beroende av asiatiska och ryska kundgrupper jfr med konkurrenterna.

Tallink hänvisar ju själv till UNWTO som menar att resandet återgår till normala pre-pandemimönster 2023. Dessutom är resande i närområdet vanligare. Trots det återgår inte Tallink till det tidigare utbudet av fartyg på långa vägar - varför? Därför att ryska och asiatiska kundgrupper varit mycket viktiga för rederiet och att man är uppenbart upptagna med det ämnet - det är typ min analys!
Antar att de asiatiska kunderna har varit lika viktiga som andra kategorier men om man ser tillbaka historiskt så har det handlat om ca 5% av de totala volymerna och de ryska nån procent. Tror inte att enbart den volymen är tillräckligt stor (i pax-tal eller i omsättning) för att motivera att flera fartyg har chartrats ut utan det saknas framför allt volymer från hemmamarknaderna, SVE, FIN och EST för att återgå till samma nivåer som 2022. Men jag tycker att det är övertydligt att volym numera är underordnat lönsamhet och avkastning.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Antar att de asiatiska kunderna har varit lika viktiga som andra kategorier men om man ser tillbaka historiskt så har det handlat om ca 5% av de totala volymerna och de ryska nån procent.
Givetvis intresserad av en diskussion - konstigt vore det annars!

Skulle nog påstå att den ryska kundgruppen på Rigalinjen varit större än nån procent, så det beror också på vilka rutter vi pratar om. På Helsingfors utgår jag från att bägge dessa kundgrupper varit viktiga för omsättningen ombord. Bara att studera utbudet ombord på Serenade/Symphony - tex den exklusiva smyckesaffären som knappast riktar sig mot passagerare från Sverige/Finland. Sist jag åkte hade de bara öppet några timmar per avgång och det var helt tomt därinne.

Nåväl - spännande utveckling framöver. I augusti skall det tas ett nytt beslut inom Tallink angående Victoria I - försäljning, ny charter eller trafikstart Tallinn- Stockholm. Mot det sistnämnda talar att det sades på senaste presskonferensen att trafikutbudet var optimalt i dagsläget.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Sannolikt vägde man in eventuella svårigheter att få sysselsättning för Victoria 1 när man valde att inte ta hem något annat fartyg över sommaren. Tveksamt om man gjorde rätt dock. Den här sommaren hade varit ett utmärkt tillfälle att öka volymerna utan att påverka prisbilden allt för mycket.

Intressant att se vad man kommer att göra nu. Om man sätter henne på någon egen linje kommer hon att påverka prisbilden för övriga fartyg. Minst påverkan skulle det förmodligen bli om hon tog över Galaxys gamla turer. Å andra sidan är det förmodligen där hon gör minst nytta och får lägst egen intjäning.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Siffrorna på Stockholm-Tallinn har varit mycket höga och stigande. Ändå säger de att ett fartyg är optimalt nu. Jag undrar hur de ens kunde veta det med säkerhet. Får mig att undra vad som behövs för att de ska börja ha dagliga avgångar. Lägre bränslepriser?

Även om lågsäsongen kanske inte är det mest meningsfulla att börja lägga till ett andra fartyg.

Jag tror att det finns två alternativ här.
1: En charter
2: reservera fartyg för vintern och sedan tillbaka i aktion våren nästa år. Detta kan vara antingen Stockholm-Helsingfors kryssning eller Tallinn-Stockholm. Även om jag tror Galaxy kommer att åka till Stockholm-Tallinn.
Post Reply