Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Statistik för Q1 - ser bra ut på Sverige-Estland, stor ökning av antalet pax. När kommer ett andra fartyg in på rutten? Vad väntar Tallink på?

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id ... src=listed
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Det är den första linjen jag förväntar mig ett nytt fartyg, även om linjen har gått bra ett bra tag nu. De verkar inte ha bråttom att lägga till ett andra skepp. Victoria avslutar sitt nuvarande charterkontrakt i juni, men jag tror att om de planerat att sätta henne på rutten så hade de börjat annonsera nu.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

Frakten minskar något, nu ser man inte uppdelningen mellan Stockholm och Kapellskär, och därmed svårt att bedöma vilken linje som går bäst när det gäller frakten.

Antalet passagerare har ökat men det är inte en lika köpstark publik som Stockholm-Helsingfors och förmodligen inte särskilt många kryssningspassagerare heller. Spekulation från min sida. Taxfree-priser ombord Baltic Queen jämfört med landpriser i Estland??
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

De verkar inte ha bråttom att lägga till ett andra skepp.
Nej precis, frågan är vad Tallink vet som inte vi vet utifrån statistiken. Ökningen kanske var från en utomordentligt låg nivå, så nu är det ”halvfullt” ombord? Ökningen kan ju se stor ut procentuellt men vad innebär det i faktiska tal i förhållande till antalet platser/avgångar, får gräva ned mig ytterligare i siffrorna och relatera till ombordkapaciteten.

Kanske någon som börjat räkna?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Trossen wrote: 05 Apr 2023 16:02
De verkar inte ha bråttom att lägga till ett andra skepp.
Nej precis, frågan är vad Tallink vet som inte vi vet utifrån statistiken. Ökningen kanske var från en utomordentligt låg nivå, så nu är det ”halvfullt” ombord? Ökningen kan ju se stor ut procentuellt men vad innebär det i faktiska tal i förhållande till antalet platser/avgångar, får gräva ned mig ytterligare i siffrorna och relatera till ombordkapaciteten.

Kanske någon som börjat räkna?
Ja det har jag i morse. Jag tror att det var runt 1250 per dag för mars. Jag tror att det är en hög siffra med tanke på att de flesta reser under helgen.
Låt oss säga att du har 500 per dag under veckan, vilket jag redan tycker är väldigt högt, det betyder att du säljer ut minst två helgdagar.
Nu vet jag inte om de faktiskt säljer slut på helgerna, så siffrorna under veckan kan vara högre. Men de har det minst sagt väldigt bra.
Naturligtvis vet Tallink mer än oss, och för närvarande är den här kapaciteten de fyller nära det max som marknaden har att erbjuda just nu. Men det är säkert linjen som kommer att vara redo först för att ta emot ett andra fartyg.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Tack för besked och beräkningar!

Det ser ju spontant bra ut, men då kan jag fortfarande inte begripa varför det inte sätts in ett andra fartyg bums. Tallink hotells i Tallinn borde ju också dra nytta av det om man vill åka på långweekend på torsdag från Stockholm. Nu är det ju inte möjligt med en natt på hotell. Sommaren 2023 är nog körd, då kommer man kanske igång med ett andra fartyg till Tallinn 2024 lagom till dess att Gotlandsbolaget kör igång kryssningar med Birka…..

Är det inte smartare av Tallink att dra igång trafiken med ett andra fartyg på Tallinn innan Birka kommer?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Jag håller med. Om du åker till Tallinn nu kan du antingen bara stanna i Tallinn några timmar eller vänta två nätter på nästa båt.
Du skulle verkligen normalt säga att ett andra fartyg skulle ge ännu fler gäster och du skulle verkligen absolut vilja göra det före Birka.
Jag ser inte att det kommer hända i sommar eftersom det är för sent nu för att få tillräckligt med gäster, jag tippar på att vi får se Victoria eller Galaxy åka till Tallinn med start i april 2024.
Marknaden kommer att bli intressant då, eftersom Birka borde börja vid den tiden också.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Ytterligare en risk man faktiskt löper om man försöker hålla uppe priset på 40-timmarskryssningar allt för mycket genom att strypa utbudet är att VL låter Cinderella sranna på Helsingfors efter sommarens inhopp.

Har noterat att man nu marknadsför showerna på Glory mer än tidigare. Ur VLs synvinkel skulle det finnas en logik i att försöka styra över dygnskryssarna till Glory i god tid innan Birka kommer på plats, för det fall att man planerar för en avveckling av Cinderellas kortkryssningar.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Viking är också öppen för att sälja Gabriella för rätt pris, som Jan Hanses sa för några månader sedan.
Jag kan inte föreställa mig att de lämnar Helsingfors helt, men samtidigt är Cinderella ett megalyckat koncept och Glorys tidtabell är fruktansvärd för svenska (party)kryssare. Marknadens utveckling kommer att bli riktigt intressant.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Intressant också att frakten halverats på Sverige-Finland, måste ju vara upplägget på Åbo-linjen som inte uppskattas av speditionen. Effektivare att ta Finnlines till Kapellskär istället för att åka med Tallink som snålkör i sakta fart.
Post Reply