Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

VikingGlory wrote: 08 Jan 2023 18:13 Någon här som har en uppdatering om Galaxy? De skulle återflagga henne till Estland och huvudryktet var att hon skulle gå med Baltic Queen på Tallinnlinjen eftersom den linjen går väldigt bra.
Senare läste jag att de skjutit upp detta, all svensk besättning är avskedad och jag tror inte vi kommer att se henne tillbaka under svensk flagg i aktiv tjänst.
Någon som vet mer?
Hon ligger till försäljning. Antar att man inte sätter in henne i tidtabellen förrän man vet om hon eller något annat fartyg blir sålt. (Man kan säkert tänka sig att sälja något annat fartyg iställer om köpare finns för det.)

Men Galaxy kanske kunde passa som ersättare för La Superba? Tallink verkar ju ha ett sammarbete med Grimaldi och de senare har givetvis desutom ett intresse av att säkerställa att Galaxy inte kommer tillbaka till Åbolinjen.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Det skulle vara otroligt intressant men hur kan vi veta det? Det är första gången någonsin jag har hört talas om att hon är till salu. Jag trodde alltid att de skulle hitta en bra linje för henne.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

https://grs.group/grs-offshore-renewabl ... e=purchase

Hoppas länken funkar, ser lite märklig ut. Hur som helst så ligger hon på en site för off-shore.

Tolkar det som att man i första hand vill fortsätta hand vill fortsätta att hyra ut henne som förläggning eller sälja henne.

Men det kan också tolkas som att man allmänt vill visa att man har fartyg att sälja eller hyra ut. Dvs inte nödvändigtvis just Galaxy. Man har ju i motsats till VL inte gjort några permanenta neddragning, utan har en del kvar att göra.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Det kan kanske tilläggas att även Romantika, Birka Stockholm och Mariella finns på samma site. Så man får väl ta det för vad det är.

Mäklaren försöker förstås sy ihop affärer och har väl frågat om man har något att sälja?
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Marre »

Men Galaxy kanske kunde passa som ersättare för La Superba? Tallink verkar ju ha ett sammarbete med Grimaldi och de senare har givetvis desutom ett intresse av att säkerställa att Galaxy inte kommer tillbaka till Åbolinjen.
Tror inte Galaxy skulle kunna vara en bra ersättare för La Superba. Galaxy har inte ens halva lastkapaciteten jämfört med den italienska färjan. Jag skulle däremot kunna tänka mig Galaxy som parbåt till Romantika mellan Holland och Norge. Detta skrivet med anledning av att jag hört någonstans att man gärna vill se dagliga avgångar på linjen. Dock har jag ingen aning om behovet av godstransporter jämfört med passagerartransporter eller om kapaciteten är tillräcklig som den är.

Sen förstår jag inte riktigt resonemanget beträffande samarbete mellan Grimaldi, Tallink/Silja och La Superba. Såvitt jag vet har GNV, Grandi Navi Veloci, som äger La Superba, sen ca 15 år tillbaka inget med Grimaldi att göra. GNV ingår i MSC-koncernen.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Marre wrote: 18 Jan 2023 15:29
Men Galaxy kanske kunde passa som ersättare för La Superba? Tallink verkar ju ha ett sammarbete med Grimaldi och de senare har givetvis desutom ett intresse av att säkerställa att Galaxy inte kommer tillbaka till Åbolinjen.
Tror inte Galaxy skulle kunna vara en bra ersättare för La Superba. Galaxy har inte ens halva lastkapaciteten jämfört med den italienska färjan. Jag skulle däremot kunna tänka mig Galaxy som parbåt till Romantika mellan Holland och Norge. Detta skrivet med anledning av att jag hört någonstans att man gärna vill se dagliga avgångar på linjen. Dock har jag ingen aning om behovet av godstransporter jämfört med passagerartransporter eller om kapaciteten är tillräcklig som den är.

Sen förstår jag inte riktigt resonemanget beträffande samarbete mellan Grimaldi, Tallink/Silja och La Superba. Såvitt jag vet har GNV, Grandi Navi Veloci, som äger La Superba, sen ca 15 år tillbaka inget med Grimaldi att göra. GNV ingår i MSC-koncernen.
Ja Holland Norway Lines har pratat om ett andra fartyg för dagliga avgångar, men jag tror att lasten var huvudskälet till denna ambition. De planerar också att skaffa nya utsläppsfria fartyg runt 2025/2026, så ett andra fartyg skulle vara rent charterbas. Precis som Romantika. Kan vara Galaxy men jag tror inte det.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Marre wrote: 18 Jan 2023 15:29
Men Galaxy kanske kunde passa som ersättare för La Superba? Tallink verkar ju ha ett sammarbete med Grimaldi och de senare har givetvis desutom ett intresse av att säkerställa att Galaxy inte kommer tillbaka till Åbolinjen.
Tror inte Galaxy skulle kunna vara en bra ersättare för La Superba. Galaxy har inte ens halva lastkapaciteten jämfört med den italienska färjan. Jag skulle däremot kunna tänka mig Galaxy som parbåt till Romantika mellan Holland och Norge. Detta skrivet med anledning av att jag hört någonstans att man gärna vill se dagliga avgångar på linjen. Dock har jag ingen aning om behovet av godstransporter jämfört med passagerartransporter eller om kapaciteten är tillräcklig som den är.

Sen förstår jag inte riktigt resonemanget beträffande samarbete mellan Grimaldi, Tallink/Silja och La Superba. Såvitt jag vet har GNV, Grandi Navi Veloci, som äger La Superba, sen ca 15 år tillbaka inget med Grimaldi att göra. GNV ingår i MSC-koncernen.
Så är det kanske. Kom bara att tänka på att Grimaldi startade GNV och gjorde en snabb kommentar mot bakgrund av branden på La Superba. Inget genomtänkt.

Vad gäller parhäst till Romantika är jag dock tämligen säker på att Romantika både räcker till och har kapacitet över när det kommer till passagerare. Det är nog som nämnts främst för frakten, om man behöver en parhäst.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by pepe57 »

Tillkännedom:GALAXY är inte till salu för tillfället,men givetvis allt är till salu om man får tillräckligt med pängar,Silja Europa är till salu och
förhandlingarna med ev köpaspiranten ganska långt.Galaxy är tillgänglig för bareboatcharter el till uthyrning för längre tid som logement fartyg!
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Om din källa är korrekt skulle det vara väldigt intressant. Någon aning om var? Jag hoppas att det är en färjeoperatör i Medelhavet och att hon inte kommer att förvandlas till ett hotellfartyg på heltid eller något. Det skulle vara mycket vettigt att sälja henne, hon har den sämsta bränsleeffektiviteten i flottan och hon har varit till salu i flera år, bara för mycket pengar.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

En annan fråga som jag har tänkt på, hur ser folket på detta forum på Siljas framtid?

Silja Symphony och Serenade måste lämna 2030 på grund av utsläppsreglerna, Galaxy sägs vara till salu och om hon inte säljs går hon över till den estniska flaggan efter chartern, så förmodligen tillbaka till Tallink-flottan. Det skulle bara lämna Baltic Princess kvar som "Silja"-skepp, även om vi alla vet att Tallink gjorde sitt bästa för att få det att se ut som ett Tallink-skepp. Kan vi förvänta oss att Tallink så småningom slutar driva varumärket Silja?
Post Reply