Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

. -Sedan vill man kanske inte erkänna att allt inte blivit som man tänkt?
Nog svårt att få det att fungera optimalt med bara ett fartyg på Åbo-linjen.

Hörde också att Silja Europa flyttats nyligen - någon som vet mer om bakgrunden?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Trossen wrote: 07 Jul 2023 11:12
. -Sedan vill man kanske inte erkänna att allt inte blivit som man tänkt?
Nog svårt att få det att fungera optimalt med bara ett fartyg på Åbo-linjen.

Hörde också att Silja Europa flyttats nyligen - någon som vet mer om bakgrunden?
Lokalbefolkningen har väl inte velat ha henne där hon legat, så om man flyttat henne till ny plats kan det ju tyda på att man tänker ha kvar henne länge.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

OK - så flytten är inget som gör det troligare att Europa kommer tillbaks till våra farvatten inom kort?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Antal passagerare per avgång i juni 2023:

Tallinn-Stockholm: 2090 (2019:1640)
Finland-Stockholm:1520 (2019:1660)
Tallinn-Helsingfors: 970 (2019:1380)
Riga-Stockholm:0 (2019:1380)

Att ha Baltic Princess ensam på Stockholm-Åbo har nog inte varit någon större succé nu i sommar och man går miste om en hel del passagerare genom att ha Baltic Queen ensam på Stockholm-Tallinn. Hon har uppenbarligen gått i princip full på i stort sett varje avgång redan i juni.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Risberg »

Mistluren wrote: 11 Jul 2023 09:15 Antal passagerare per avgång i juni 2023:

Tallinn-Stockholm: 2090 (2019:1640)
Finland-Stockholm:1520 (2019:1660)
Tallinn-Helsingfors: 970 (2019:1380)
Riga-Stockholm:0 (2019:1380)

Att ha Baltic Princess ensam på Stockholm-Åbo har nog inte varit någon större succé nu i sommar och man går miste om en hel del passagerare genom att ha Baltic Queen ensam på Stockholm-Tallinn. Hon har uppenbarligen gått i princip full på i stort sett varje avgång redan i juni.
Intressant! Går Stockholm – Tallinn-färjorna också inom Åland, för att kunna sälja taxfree, eller är det så billigt på land i Estland att folk handlar där istället?
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Markmeister89 »

Risberg wrote: 11 Jul 2023 09:22
Mistluren wrote: 11 Jul 2023 09:15 Antal passagerare per avgång i juni 2023:

Tallinn-Stockholm: 2090 (2019:1640)
Finland-Stockholm:1520 (2019:1660)
Tallinn-Helsingfors: 970 (2019:1380)
Riga-Stockholm:0 (2019:1380)

Att ha Baltic Princess ensam på Stockholm-Åbo har nog inte varit någon större succé nu i sommar och man går miste om en hel del passagerare genom att ha Baltic Queen ensam på Stockholm-Tallinn. Hon har uppenbarligen gått i princip full på i stort sett varje avgång redan i juni.
Intressant! Går Stockholm – Tallinn-färjorna också inom Åland, för att kunna sälja taxfree, eller är det så billigt på land i Estland att folk handlar där istället?
Yes de går via Åland sen 20 år tillbaka.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Mistluren wrote: 11 Jul 2023 09:15 Antal passagerare per avgång i juni 2023:

Tallinn-Stockholm: 2090 (2019:1640)
Finland-Stockholm:1520 (2019:1660)
Tallinn-Helsingfors: 970 (2019:1380)
Riga-Stockholm:0 (2019:1380)

Att ha Baltic Princess ensam på Stockholm-Åbo har nog inte varit någon större succé nu i sommar och man går miste om en hel del passagerare genom att ha Baltic Queen ensam på Stockholm-Tallinn. Hon har uppenbarligen gått i princip full på i stort sett varje avgång redan i juni.
Tillägg till ovanstående, passagerarsiffrorna för Baltic Queen är litet överdrivna då jag inte tog hänsyn till att en del chaufförer medföljer Sailor respektive Reagal Star och således inte bort medräknats i Baltic Queens siffror. Men kan inte tänka mig att dessa motsvarar mer än kanske ett 50-tal per avgång. (Liknande fel finns i siffrorna för Tallinn-Helsingfors för 2019. Dock inte för 2023 då SeaWind som bekant tagits ur trafik.)
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Tack för infon!

Intressant att man tappar fraktkunder mellan Estland-Finland. Någon som har en bra förklaring?

I övrigt förklaras allt med att fartyg chartras ut. Marknaden förbättras, men det sägs fortfarande inget om planerna för att sätta fler fartyg i trafik på Östersjön. Borde ha varit läge att testa att återstarta Riga med ett fartyg, men det är tyst från ledningen. Ju längre man väntar desto svårare blir det att komma tillbaka (om ambitionen öht finns). Fortsatt bra läge för Birkas återkomst mao.


https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id ... src=listed
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Trossen wrote: 11 Jul 2023 13:19 Tack för infon!

Intressant att man tappar fraktkunder mellan Estland-Finland. Någon som har en bra förklaring?

I övrigt förklaras allt med att fartyg chartras ut. Marknaden förbättras, men det sägs fortfarande inget om planerna för att sätta fler fartyg i trafik på Östersjön. Borde ha varit läge att testa att återstarta Riga med ett fartyg, men det är tyst från ledningen. Ju längre man väntar desto svårare blir det att komma tillbaka (om ambitionen öht finns). Fortsatt bra läge för Birkas återkomst mao.


https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id ... src=listed
My Star har ersatt både Star och Regal Star som gick mellan Muuga och Norsjö förra året. Man har alltså färre avgångar för fraktkunder mellan Estland och Finland i år.

Frågan är vilket som är viktigast, återstart av Riga eller en båt till från Tallinn? Jag tror inte att man är helt främmande för det förra, omflaggningen av Galaxy till lettisk flagg kanske ändå är en hint om vart man är på väg? Det borde också vara lättare att locka fler nya resenärer från Riga. Mot Riga talar dock avsaknaden av Tax-free. Mer skatt, samma priser... Samt att man faktiskt riskerar att få in en konkurrent om man dröjer för länge med ett andra fartyg på Tallinn-Stockholm.

VL tycker ju att det blir för mycket med två båtar på Stockholm-Helsingfors. Men det vore ju möjligt att gå via Tallinn de dagar Baltic Queen inte går och på så vis utöka passagerarunderlaget. (Att göra det varje dag är dock inte så lämpligt. Då missar man de svenskar som vill kryssa till Helsingfors.)
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

My Star har ersatt både Star och Regal Star som gick mellan Muuga och Norsjö förra året. Man har alltså färre avgångar för fraktkunder mellan Estland och Finland i år.
Tack för påminnelsen! Då undrar man - hur smart var det draget från ledningen? Tanken var rimligen att effektivisera och ersätta fartygen med My Star och uppnå samma marknadsandel, inte sänka marknadsandelen med 1/4?
Post Reply