Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Om man fortsätter såhär kommer ju någon förr eller senare att slänga in en begagnad skuta och köra med budgetalternativ. Då blir det inte så lönsamt längre...

-Att tjäna pengar på att ställa in och höja priserna förutsätter någonstan att potentiella konkurrenter känner någon slags osäkerhet krong om man kommer tillbaka eller inte.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

Den stora frågan är hur den långsiktiga strategin för Tallinks styrelse/ägare ser ut. Jag tror definitivt inte att det är att återupprätta trafik enligt den modell som rådde före pandemin. Som någon annan skribent uttryckte det i detta forum eller föregående: Tallink är inte ett genuint rederi utan mer ett business case där man har förköpt sig på fartyg som man nu vill sälja. Genuint rederi? Till exempel Stena, DFDS, Viking, Grimaldi osv.

TT-Line vet jag inte mycket om men jag får känsla av att allt inte står rätt till där. Stena, DFDS, POL (polska staten), Grimaldi bjuder hård konkurrens. Och ingen taxfree på deras rutter.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Som någon annan skribent uttryckte det i detta forum eller föregående: Tallink är inte ett genuint rederi utan mer ett business case där man har förköpt sig på fartyg som man nu vill sälja
Huvudet på spiken - visst är det så. Huvudägare till Tallink är ju fortfarande Infortar, dvs ett riskkapitalbolag. Sist jag kolla var deras ägande 40%. Har något ändrats här angående ägarbilden? Infortar struntar nog fullständigt i om det går två fartyg eller inte mellan Stockholm-Tallinn …
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by pepe57 »

Tallink är inte något rederi utan marknadsföringsbolag,fartygena chartras av Tallink,Silja Line är ett rederi och deras verksamhet marknadsförs av Tallink och Silja Line!
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

pepe57 wrote: 16 May 2023 16:26 Tallink är inte något rederi utan marknadsföringsbolag,fartygena chartras av Tallink,Silja Line är ett rederi och deras verksamhet marknadsförs av Tallink och Silja Line!
Det är ju just det - vem äger fartygen egentligen :?: Jag har svårt att tro att det har funnits så mycket pengar i Estland till dessa miljardinvesteringar.
Nu har jag inte sett årsredovisningen för Tallink Group, finns inte fartygen med i balansräkningen där, var finns de då? I olika bolag på Cypern, ett för varje färja kanske och i så fall vart leder spåren där? Vad säger katten? :)

Viking Line var ju också ett marknadsföringsbolag förut.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by pepe57 »

Bolagena som äger fartygena är gömda i skrivbordslådor i Cypern,Macao,Jersey Island,väldigt svårt komliga?Finansieringen
kommer från fjärranöstern!Estland har aldrig varit så noga med varifrån pengarna kommer och går förutom incidenten
nyligen med SEB banken som var mera politisk!
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by PelleZ »

/jes wrote: 15 May 2023 16:11 Den stora frågan är hur den långsiktiga strategin för Tallinks styrelse/ägare ser ut. Jag tror definitivt inte att det är att återupprätta trafik enligt den modell som rådde före pandemin. Som någon annan skribent uttryckte det i detta forum eller föregående: Tallink är inte ett genuint rederi utan mer ett business case där man har förköpt sig på fartyg som man nu vill sälja. Genuint rederi? Till exempel Stena, DFDS, Viking, Grimaldi osv.

TT-Line vet jag inte mycket om men jag får känsla av att allt inte står rätt till där. Stena, DFDS, POL (polska staten), Grimaldi bjuder hård konkurrens. Och ingen taxfree på deras rutter.
Som börsbolag är väl Tallink ganska öppna med hur strategin ser ut. Som jag skrev tidigare så handlar det nog helt och hållet om hur marknaden/kundunderlaget utvecklar sig i kombination med hur kostnadsmassan ser ut. EU´s utsläppsrätter kan ju t.ex. rita om kartan totalt. Om efterfrågan och kostnadsläget blir likt det som rådde innan Covid tror jag definitivt att man också återupprättar den trafik man hade då. Just nu saknar man iaf ungefär hälften av de passagerare per år som man hade innan. Framtiden får väl utvisa åt vilket håll det bär.

Under rubriken ”STRATEGY” i senaste årsredovisningen står det också
Based on the demand on the core routes, manage optimal capacity by operating or chartering out vessels
https://www.tallink.com/documents/10192 ... 0593128520


Vidare ser jag inte direkt den tydliga distinktionen som du ser mellan ovan listade rederier. Per definition så sysslar alla med kommersiell transport med fartyg över hav så alla borde falla under begreppet ”rederi”. Sen tycker jag att Stena har tydlig icke sentimental approach till sin verksamhet där man snabbt skär bort sånt som inte genererar profit för att satsa på de delar som gör – det är business som gäller om något!

/jes wrote: 16 May 2023 20:58 Det är ju just det - vem äger fartygen egentligen :?: Jag har svårt att tro att det har funnits så mycket pengar i Estland till dessa miljardinvesteringar.
Nu har jag inte sett årsredovisningen för Tallink Group, finns inte fartygen med i balansräkningen där, var finns de då? I olika bolag på Cypern, ett för varje färja kanske och i så fall vart leder spåren där? Vad säger katten? :)

Viking Line var ju också ett marknadsföringsbolag förut.
Alla fartygen ägs av Tallink Group med säte i Tallinn, Estland och ingår och redovisas som gruppens tillgångar. Tyvärr är det inte mer spännande än så och allt går att se i öppna källor. :)

Likt Stena Sfären har dock Tallink fler holdingbolag på Cypern vars uppgift tycks vara att äga fartygen men som i sin tur ägs till 100% av moderbolaget i Tallinn. Skälet till bolag på Cypern är allt som oftast att det är finansiellt gynnsamt men sen är också Cypern en större sjöfartsnation med mer utbyggd juridik och regelverk än t.ex. Estland vilket gör att det är lättare att finansiera fartyg ägda där. Kan även finnas fler fördelar inom försäkringar etc.

Tallinks tillväxt kom ju att bli lite av en intressant boom. Under tidigt 2000-tal uppvisade de baltiska länderna BNP-tillväxt med tvåsiffriga % varje år och med stundande EU medlemskap blev det väldigt lätt att låna pengar när investerare skyndade dit. Detta i kombination med finsk exportkredit och bra vinster från Helsingfors – Tallinn gjorde att man kunde investera. Jämförelsevis är väl den Estniska ekonomin >30 gånger större än den Åländska men det är ingen som ifrågasätter hur mycket pengar det finns på Åland för t.ex. Viking Lines nybyggen.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

Det finns pengar på Åland som gammal sjöfararnation men inte lika många tvättmaskiner som i Estland. :) Det finns så många dumma rykten.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Om efterfrågan och kostnadsläget blir likt det som rådde innan Covid tror jag definitivt att man också återupprättar den trafik man hade då.
Men det är nog konstaterat att så icke kommer bli fallet. Inget är som förr. Kommer heller inte att bli. Frågan är då hur man möter denna nya verklighet - det är inte särskilt tydligt som jag ser det.
Alla fartygen ägs av Tallink Group med säte i Tallinn, Estland och ingår och redovisas som gruppens tillgångar. Tyvärr är det inte mer spännande än så och allt går att se i öppna källor
Tack för klarläggandet! Då kan de som påstår att det finns skumma ägarförhållanden lägga fram konkreta bevis för det.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Har hört att trafikstarten för Silja Europa skjutits upp ånyo pga förlängd charter. Någon som kan bekräfta?
Post Reply