Apropos diskusionen om St Davids flaggan (tillika min avatar) och Wales flagga.
Varmt tack för visat intresse!
Ja, Wales flagga ser ut så här

Min avatar är ett St Davids kors - eller St Davidsflaggan om man så vill.

Flaggan används främst i kyrkliga sammanhang, men även i akademiska sammanhang. St Davidsflaggan är svart med gult kors. När jag har sett den, exempelvis på Brecon Cathedral har jag upfattat bakgrundsfärgen som marinblå. Likheten med en Svensk flagga far en bidragande orsak till att jag valde denna avatar.
I fall någon undrar så är St David/Dewi Sant som levde på 500 talet, och spred kristendomen i Wales. 1e Mars tillägnas St David, tillika Wales nationaldag och St David är Wales skyddshelgon.
Det kan vara inressant att jämföra med Irland. Irländska Republikens flagga ser som bekant ut så här.

. Men det finns även en St Partriks flagga (AKA St Partrick`s Saltire)

. Den flaggan finns med i Union Jack där den representerar Irland. Med tiden har dock Irländska
Republikens flagga, blivit accepterad som Irlands nationalsmbol av i princip alla utom dom mest inbitna loyalisterna i Nordlirland. Detta till trots att flaggan först kom i allmänt bruk så sent som 1916. I exempelvis rugbysammanhang tycker jag det är märkligt att man inte kör med St Patrick`s saltire, med tanke på att man inom rugbyn alltid haft ett enda Irländskt landslag.
För övrigt jag har St Davids flaggan som avatar. Det är en

till min bakgrund. Jag är en påg uppvuxen i Skåne.

Min morfar var hel Walesisk och min Brittiska familj lever där och jag delar min tid mellan London och Wales, men besöker gärna Skandinavien och får in färjeresor!
Jag har inget bra svar på var som är hemma för mig.

(Något som jag heller inte låter oroa mig om

)
Som sagt tycker jag at St Davids flaggan påminner om den Svenska.