Kriegers Flak och färjesjöfarten

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Kriegers Flak och färjesjöfarten

Post by St David »

Jag funderar på hur vindkraftsutbyggnaden i södra östersjön. Främst då projekten vid Krigers Flak som ser ut att ligga mitt i farlederna mellan
Trelleborg och Travemunde/Rostock. Hur påverkar dessa TT-Line och Stena Line? Måste dom gira mot Mön (dvs ta en omväg) för att undvika vindkraftsparkerna? Eller; om man kan lita på Eniros karta, så ligger vindsnurrorna utspridda 0.5-1.0NM, så det kanske går att segla rakt igenom?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Kriegers Flak och färjesjöfarten

Post by Risberg »

St David wrote: 14 Nov 2022 20:33 Jag funderar på hur vindkraftsutbyggnaden i södra östersjön. Främst då projekten vid Krigers Flak som ser ut att ligga mitt i farlederna mellan
Trelleborg och Travemunde/Rostock. Hur påverkar dessa TT-Line och Stena Line? Måste dom gira mot Mön (dvs ta en omväg) för att undvika vindkraftsparkerna? Eller; om man kan lita på Eniros karta, så ligger vindsnurrorna utspridda 0.5-1.0NM, så det kanske går att segla rakt igenom?
De går ju ganska näre Møn redan idag. Där är två tyska vindkraftsparker rakt söder om Trelleborg, som jag ser hemifrån, om det inte är alltför disigt (jag ser också Møn), men de ser på MarineTraffics karta inte ut att ligga i vägen för hvarken färjor från Trelleborg till Rostock/Travemünde eller till Saßnitz/Świnoujście. Däremot ligger det ett par tyska vindkraftsparker sydost om den, som mer ser ut att ligga väldigt nära farleden för Ystad - Świnoujście-färjor. Ser man i Wikipedia på bilder av den planerade Kriger-utbyggnaden så skulle inte jag vilja navigera mellan vindmöllorna, i alla fall inte i blåsigt väder eller om natten (nåja, de är väl synliga på GPS och radar).
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Kriegers Flak och färjesjöfarten

Post by St David »

Tack för tipset om Maritime Traffic @Risberg !
Enligt den ser det ut som om dom seglar mot Mön (frågan är om dom gjorde detta även före vindktaftsutbyggnaden)

Nu har jag inte haft nöjet att resa med TT-Line på snart 30 år (på den tiden var det fortfarande ett nöje :P ), och man kom nära Möns Klint.
Lite längre bak i tiden, det var "die Märchenshiffe" minns en underbar sommar solnegång, vindstilla nästan purpurfärgat vatten, just vid mön.

Två punkter - ursäkta lite off-topic;
  • Jag visste inte att man kunde se till Mön från Trelleborg. Tyvärr får du vindsnurrorna på köpet :oops:
  • Hur stor del av färden Trelleborg-Travemunde kan man inte se land? Jag vill minnas som liten påg att ha varit fasinerad av en 365graders vy av horisonten, men kanske jag var på babords sida av en sydgående tur?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Kriegers Flak och färjesjöfarten

Post by Risberg »

St David wrote: 15 Nov 2022 20:06 Tack för tipset om Maritime Traffic @Risberg !
Enligt den ser det ut som om dom seglar mot Mön (frågan är om dom gjorde detta även före vindktaftsutbyggnaden)

Nu har jag inte haft nöjet att resa med TT-Line på snart 30 år (på den tiden var det fortfarande ett nöje :P ), och man kom nära Möns Klint.
Lite längre bak i tiden, det var "die Märchenshiffe" minns en underbar sommar solnegång, vindstilla nästan purpurfärgat vatten, just vid mön.

Två punkter - ursäkta lite off-topic;
  • Jag visste inte att man kunde se till Mön från Trelleborg. Tyvärr får du vindsnurrorna på köpet :oops:
Jag bor ju på 8. våningen (eller 7 trappor upp, som man skulle säga på uppsvenska). Jag har absolut ingenting emot utsikten över vindmöllorna! Men det intressanta är, att före pandemin såg jag kanske Møn ett par ggr i månaden, under pandemin nästan hvarje dag och nu c:a hvarannan-hvar tredje dag. I juni 2020 såg jag Rügen en gång.
  • Hur stor del av färden Trelleborg-Travemunde kan man inte se land? Jag vill minnas som liten påg att ha varit fasinerad av en 365graders vy av horisonten, men kanske jag var på babords sida av en sydgående tur?
Det är ganska platt på båda sidor, så när man har förlorat Møn ur sikte tar det ett tag innan man ser kärnkraftverket ivid Rostock. Sen var det så länge sedan jag åkte från Travemünde dagtid att jag faktiskt inte minns hur stor del av sträckan Rostock - Travemünde man ser/inte ser land.
Post Reply