Nya PETER PAN får cypriotisk flagg

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Nya PETER PAN får cypriotisk flagg

Post by Risberg »

Nya PETER PAN försågs först med hemmahamn Rostock. Så upptäckte man plötsligt att det redan fanns en (liten) tysk färja med det namnet, så då kunde man inte döpa en tyskflaggad TT-färja PETER PAN. Det problemet hade man ju inte med svenskflaggade PETER PAN. Så tillfälligt omdöptes hon JIN LIPING 99. Nu har man bestämt sig för hemmahamn Limassol för nya PETER PAN!

Det hela beror ju på att man olyckligtvis döpte om HUCKLEBERRY FINN till PETER PAN och TOM SAWYER NILS HOLGERSSON, istället för tvärtom. Därmed "släppte" man ju namnet PETER PAN för tyskflaggade färjor.

Så TT-Lines nio färjor kommer att ha följande flagg och hemmahamnar:
3 tyska; Emden ROBIN HOOD, Lübeck AKKA och Rostock NILS HOLGERSSON
2 svenska: Trelleborg HUCKLEBERRY FINN och TINKEL BELL
4 cypriotiska: Limassol TOM SAWYER, MARCO POLO, NILS DACKE och PETER PAN
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Nya PETER PAN får cypriotisk flagg

Post by /jes »

TT-Line verkar vara ett välorganiserat rederi, inte bara när det gäller punktlighet och regularitet utan också när det gäller sin egen infrastruktur. Ordnung muß sein gäller kanske inte längre. Är TT-Line fortfarande heltyskt?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Nya PETER PAN får cypriotisk flagg

Post by Risberg »

/jes wrote: 11 Nov 2022 12:38 TT-Line verkar vara ett välorganiserat rederi, inte bara när det gäller punktlighet och regularitet utan också när det gäller sin egen infrastruktur. Ordnung muß sein gäller kanske inte längre. Är TT-Line fortfarande heltyskt?
Ja, när det gäller ägandeförhållande torde det vara det. Ordnung muß sein är en historisk myt. Försök bara att resa med Deutsche Bahn – ännu värre än att försöka resa med tåg i Sverige och Norge.

Min teori är att man hade tänkt flagga om ROBIN HOOD. Det gick rykten om det när TOM SAWYER omflaggades. Så uppstod namnproblemet med PETER PAN - då flaggar man henne cypriotisk istället. TT Line har ju aldrig haft fler än tre tyska färjor, så de behöver inte sparka någon tysk besättning (då hade det blivit ett dj-a liv!). TOM SAWYER blev cypriotiskflaggad när NILS HOLGERSSON kom. En annan vild gissning är att nya PETER PAN får polsk besättning och att TT Line öppnar en ny färjeled Trelleborg - Gdynia.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Nya PETER PAN får cypriotisk flagg

Post by Mumin »

/jes wrote: 11 Nov 2022 12:38 TT-Line verkar vara ett välorganiserat rederi, inte bara när det gäller punktlighet och regularitet utan också när det gäller sin egen infrastruktur. Ordnung muß sein gäller kanske inte längre. Är TT-Line fortfarande heltyskt?
Du har så rätt. Min resa med Nils Dacke från Trelleborg till tävlingar i oktober var fruktansvärd. Frivilligt blir det inga resor med detta rederi i framtiden.
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Nya PETER PAN får cypriotisk flagg

Post by St David »

Risberg wrote: 11 Nov 2022 10:30 Så TT-Lines nio färjor kommer att ha följande flagg och hemmahamnar:
3 tyska; Emden ROBIN HOOD, Lübeck AKKA och Rostock NILS HOLGERSSON
2 svenska: Trelleborg HUCKLEBERRY FINN och TINKEL BELL
4 cypriotiska: Limassol TOM SAWYER, MARCO POLO, NILS DACKE och PETER PAN
Finns det några fördelar med att ha fartygen registrerade i olika tyska hamnar?
Jag han förstå att det finns skillander i villkor mellan olika nationer men inte innom samma nation, i detta fall Tyskland
(Är förresten fartygsregistrering en federal eller delstatlig angelägenhet i Tyskland?)

I fallet TT-Line med huvudkontor i Travemunde hadde det varit enklast att sticka ned till närmsta fartygsregisterkontor, förutsättningsvis i Lubeck och inte ända bort till Emden där man inte har något verksamhet, förutsätt att vilkoren är likvärdiga.
__________________________________________________________________________________
För övrigt, trevligt att vara tillbaka, jag var inne dagligen på Landgången, ock skrev sporadiskt som Tor Britannia.
Nu är jag St David som enhetlig digital profil på Svenskspråkiga forum. :D
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Nya PETER PAN får cypriotisk flagg

Post by Mumin »

Välkommen (tillbaka) 👍
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Nya PETER PAN får cypriotisk flagg

Post by Risberg »

St David wrote: 13 Nov 2022 18:19
Risberg wrote: 11 Nov 2022 10:30 Så TT-Lines nio färjor kommer att ha följande flagg och hemmahamnar:
3 tyska; Emden ROBIN HOOD, Lübeck AKKA och Rostock NILS HOLGERSSON
2 svenska: Trelleborg HUCKLEBERRY FINN och TINKEL BELL
4 cypriotiska: Limassol TOM SAWYER, MARCO POLO, NILS DACKE och PETER PAN
Finns det några fördelar med att ha fartygen registrerade i olika tyska hamnar? Tror inte det och förstår heller inte hvarför, dock har jag har hört något om att ROBIN HOOD egentligen skulle vara ägd av ett "annat" rederi, då i Emden, som säkert i sin tur är ägt av TT-Line. Det var så med Hurtigrutens kustfartyg ett tag också, tre av dem såldes och leasades tillbaka, rätt och slätt för att få kapital.
Jag han förstå att det finns skillander i villkor mellan olika nationer men inte innom samma nation, i detta fall Tyskland
(Är förresten fartygsregistrering en federal eller delstatlig angelägenhet i Tyskland?) Vet ej, men det skulle inte förvåna mig om det är delstatligt. Till och med corona-restriktionerna var/är ju olika från "Bundesland" till "Bundesland".

I fallet TT-Line med huvudkontor i Travemunde hadde det varit enklast att sticka ned till närmsta fartygsregisterkontor, förutsättningsvis i Lubeck och inte ända bort till Emden där man inte har något verksamhet, förutsätt att vilkoren är likvärdiga. Ja, att nya NILS HOLGERSSON fick Rostock som hemmahamn förvånar mig, kanske för att TOM SAWYER, som samtidigt Cypern-registrerades, hade det.
__________________________________________________________________________________
För övrigt, trevligt att vara tillbaka, jag var inne dagligen på Landgången, ock skrev sporadiskt som Tor Britannia.
Nu är jag St David som enhetlig digital profil på Svenskspråkiga forum. :D
Skriver som Mumin": Välkommen! Men hvad är det för konstig svart flagga med centrerat kors Du har?
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: Nya PETER PAN får cypriotisk flagg

Post by Marre »

Svart flagga med gult kors är Wales.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Nya PETER PAN får cypriotisk flagg

Post by St David »

Marre wrote: 13 Nov 2022 21:40 Svart flagga med gult kors är Wales.
Det stämmer Marre!
St David - Dewi Sant är Wales skyddshelgon. Jag har Walesiskt påbrå därav namnet. Flaggan har en svart bas, men när jag sett den på riktigt tycker jag den ser snarare marinblå ut. Oavsett den på S t Davids falggan påminner om Svenska flaggan, så jag tyckte att den passade mig.

Tackar Risberg för visat intresse. St David diskuterar historia på andra forum men här diskuterar St David helst sjöfart! :)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Nya PETER PAN får cypriotisk flagg

Post by Risberg »

Marre wrote: 13 Nov 2022 21:40 Svart flagga med gult kors är Wales.
Ser man det! Jag trodde att Wales' flagga var grön och vit med en röd drake. :o

Hjaltlands (Shetlands) flagga är för övrigt blå med vitt kors och Orkneyöarnas som den norska fast med det vita ersatt av gult (eller "omvänd" åländsk, för att uttrycka det på ett annat sätt).
Post Reply