Frakten från Finland och Estland
Posted: 08 Nov 2022 12:27
När man tittar på Tallinks volymer för frakten finns det en påfallande skillnad i utvecklingen över Finska viken, där det är rekordvolymer och den över Östersjön, där man tappar stort.
Undrar om detta enbart är ett fenomen gällande Tallink eller om det handlar om en generell utveckling?
Om det senare så skulle man kanske kunna tänka sig att mer trafik istället från Finnland/Estland numera går via Polen. Förvisso drabbas inte den genomgående frakten i någon större omfattning av Sveriges extrema dieselpriser, då man sällan tankar i Sverige. Men andra förändringar som skett kanske gynnar landvägen?
Vägarna genom Polen har ju tidigare varit ett sorgebarn, men börjar nu bli riktigt bra. Det skulle kunna vara en förklaring.
Undrar om detta enbart är ett fenomen gällande Tallink eller om det handlar om en generell utveckling?
Om det senare så skulle man kanske kunna tänka sig att mer trafik istället från Finnland/Estland numera går via Polen. Förvisso drabbas inte den genomgående frakten i någon större omfattning av Sveriges extrema dieselpriser, då man sällan tankar i Sverige. Men andra förändringar som skett kanske gynnar landvägen?
Vägarna genom Polen har ju tidigare varit ett sorgebarn, men börjar nu bli riktigt bra. Det skulle kunna vara en förklaring.