COLOR VIKING till salu

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: COLOR VIKING till salu

Post by Mumin »

Men vad kan denna båt bättre än den fina och välskötta Rosella?
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: COLOR VIKING till salu

Post by Risberg »

Hon tar åtskilligt fler passagerare och är fem år yngre.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: COLOR VIKING till salu

Post by /jes »

Varför ska Viking köpa nytt i dessa tider? Fem år hit eller dit spelar väl inte så stor roll, det är inte fråga om bilar. Viktigare är väl i vilket skick färjan är, underhålls- och klassningsstatus? Isklass??

Jag gissar att Viking är nöjda med sin Rosella som man har lagt ner en hel del pengar på att anpassa för sin trafik Kapellskär-Mariehamn. Med tanke på marknadsföringsinsatsernas storlek har jag svårt att tro att det råder kapacitetsbrist. Eftersom det är kortkryssning (under 22 timmar) får du inte föra iland taxfreeranson. Risken att tullen ska vara på plats i Kapellskär är liten men någon gång händer det.

Dessutom är man ju inte ensamma med kortkryssningar över Ålandshav, Eckerölinjen inte att förglömma.
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: COLOR VIKING till salu

Post by Markmeister89 »

Säger inte att Viking skulle köpa henne nu, men att hon rent storleksmässigt och konceptmässigt skulle passa för rutten Kapellskär-Mariehamn eller Grisslehamn-Eckerö.
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: COLOR VIKING till salu

Post by Markmeister89 »

/jes wrote: 05 Nov 2022 18:15 Varför ska Viking köpa nytt i dessa tider? Fem år hit eller dit spelar väl inte så stor roll, det är inte fråga om bilar. Viktigare är väl i vilket skick färjan är, underhålls- och klassningsstatus? Isklass??

Jag gissar att Viking är nöjda med sin Rosella som man har lagt ner en hel del pengar på att anpassa för sin trafik Kapellskär-Mariehamn. Med tanke på marknadsföringsinsatsernas storlek har jag svårt att tro att det råder kapacitetsbrist. Eftersom det är kortkryssning (under 22 timmar) får du inte föra iland taxfreeranson. Risken att tullen ska vara på plats i Kapellskär är liten men någon gång händer det.

Dessutom är man ju inte ensamma med kortkryssningar över Ålandshav, Eckerölinjen inte att förglömma.
Jag har arbetat på Rosella och nog handlar folk över ransongränsen i ganska stor utsträckning.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: COLOR VIKING till salu

Post by Risberg »

Markmeister89 wrote: 05 Nov 2022 18:40 Säger inte att Viking skulle köpa henne nu, men att hon rent storleksmässigt och konceptmässigt skulle passa för rutten Kapellskär-Mariehamn eller Grisslehamn-Eckerö.
Inte jag heller, jag bara svarade på frågan Men vad kan denna båt bättre än den fina och välskötta Rosella? :)
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: COLOR VIKING till salu

Post by Markmeister89 »

Risberg wrote: 05 Nov 2022 19:56
Markmeister89 wrote: 05 Nov 2022 18:40 Säger inte att Viking skulle köpa henne nu, men att hon rent storleksmässigt och konceptmässigt skulle passa för rutten Kapellskär-Mariehamn eller Grisslehamn-Eckerö.
Inte jag heller, jag bara svarade på frågan Men vad kan denna båt bättre än den fina och välskötta Rosella? :)
Mitt svar var ett generellt svar till alla som undrade typ samma.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: COLOR VIKING till salu

Post by M.H »

Color Hybrid röner nog intresse hos Viking Line och är Color Line ute på hal is rent ekonomiskt så kanske Hybrid hamnar på Ålandshav
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: COLOR VIKING till salu

Post by Risberg »

M.H wrote: 05 Nov 2022 21:52 Color Hybrid röner nog intresse hos Viking Line och är Color Line ute på hal is rent ekonomiskt så kanske Hybrid hamnar på Ålandshav
Jag tror inte att Color Line är "ute på hal is", åtminstone inte specifikt rörande Sandefjord - Strömstad-leden, utan att där rätt och slätt inte är kundunderlag för mer än två färjor, och halva underlaget väljer Fjord Line (som jag själv gjorde, när jag bodde i Oslo). Så COLOR HYBRID är nog inte till salu.

COLOR VIKING är rederiets sista färja, köpt begagnad. Nu renodlar de sin flotta; två "kryssningsfärjor" till Kiel, två "Superspeed"-färjor till Hirtshals, och en hybridfärja för Sandefjord - Strömstad, alla byggda åt Color Line.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: COLOR VIKING till salu

Post by Risberg »

COLOR VIKING på väg till Odense i detta nu.
Post Reply