weatherc wrote: ↑30 Oct 2022 22:01
Vad är det för fel med det?
Felet är om man helt nekar ensamma resenärer att boka hytt, i hopp om att man får fullbokat alla kojer.
Enkel marknadsekonomi där priset används för att locka den kundgrupp man är intresserad av.
Jadå, det behöver Du inte belära oss om, men det gör ju inte saken bättre. Red
erierna är inga välgörenhetsinrättningar utan deras uppgift att maksimera vinsten.
Ett transportföretags uppgift är att erbjuda transporter. Det var en våldsam halleluja-sång till extrem vinstmaximering!
En delsträcke-resenär köper garanterat mindre ombord än en kryssare, dvs kryssarens initiala biljettpris har mindre betydelse för totala inkomsten.
Oj, så fel Du har. Och så började denna tråden om TT-Lines påstående att fartyget var fullbokat, när den reella sanningen var att rabattkoden inte gällde för passagerare utan fordon, hvilket den minsta anständighet hade krävt var det beskedet man borde fått. Och just TT-Line har ytterst få kryssningsresenärer, särskilt en onsdag i april. Dessutom finns ingen garanti för att det kommer en ny delsträcke-resenär för resten av resan när den första kliver av, så den första måste i princip täcka kostnaden för hela resan.
Som sagt, TT-Line har ytterst få kryssningsresenärer, så "hela resan" är en väg, som således inte är en "delsträcka". Åker man med TT-Line till Trelleborg, är det inte ens säkert att färjan går tillbaka till den hamn man åkte från! Stockholm - Finlands-båtarna är undantag! En grupp köper också med största sannolikhet mer ombord än en enkel resenär.
Nåväl, hytterna är inte för grupper utan två personer, max en familj. Och som redan nämnt, jag har otaliga gånger suttit på Oslo - København-båtarna och kunnat konstatera att familjen skrik och skrän vid bordet bredvid haft en mindre totalnota än jag ensam.
Och så har ju naturligtvis biljettpriset stor betydelse för den resenär som väljer kryssningen, och det är lika rimligt att anta att kryssningsresenären generellt är litet sparsam ombord, som att ensamresenären, som är van vid att det kostar, gärna unnar sig en god middag på resan. Så är man mer intresserad av den förstnämnda kundgruppen kan det mycket väl vara på falska premisser. Men TT-Line visade ju åtminstone den anständigheten, när jag först tog kontakt och klagade, att ge mig den rabatt, som gällde för passagerare med fordon. Huvudpoängen för mig var dock inte rabatten, utan att det hade varit en katastrof för mig om jag inte hade kunnat ta färjan överhuvudtaget den 12. april, för att komma till Tilbury den 13., då jag har bokat en kryssning från Tilbury den 14.
Hurtigruten, däremot, försökte att blockera bokande av enkelhytt, när de introducerade de nya åttiotalsskeppen MIDNATSOL, NARVIK och VESTERÅLEN. Jag försökte genom NSB resebyrå boka en enkelhytt på M/S NARVIK från Svolvær till Trondheim 1984, som en del av en resa Narvik - Svolvær - Trondheim - Oslo - København - Esbjerg - Harwich - Tilbury - Montreal. Resebyrån ringde tillbaka och meddelade gladeligen att de bokat koj i tvåmanshytt.
Ikke interessant, svarade jag och ringde själv Hurtigruten. Följande dialoger utspann sig:
Jeg ønsker å boke en enelugar fra Svolvær til Trondheim den (kommer inte ihåg datumet, men det var en söndag i september).
Nei, enelugarene er fullboket.
Hvordan kan de være det, når, såvidt jeg vet, der ikke er rene enelugarer på NARVIK?
Då fick jag prata med hennes chef:
Jeg ønsker å boke en enelugar fra Svolvær til Trondheim den.....
Nei, vi ønsker helst ikke å boke enelugarer på de nye skipene.
La meg gjøre det fullstendig klart at dette er en del av en reise fra Narvik til København, og alternativet til enelugar Svolvær - Trondheim er ikke køy i dobbeltlugar Svolvær - Trondheim, men tog hele veien fra Narvik til København
Jag fick enkelhytt.
Till slut startade jag denna tråden som en konsumentupplysning till andra ensamresenärer utan fordon i detta forum, och det är för mig något obegripligt hvarför vissa i detta forum har sådant behov att försvara rederiernas agerande.