Bekräftad diskriminering

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: Bekräftad diskriminering

Post by Marre »

Kan hålla med om att bokningssidan är otydlig. Borde ju stå typ ”Rabattkod gäller ej valt antal personer”.
Med TT-line är i gott (läs dåligt) sällskap. Stena skriver tex ”slutsålt” när man inte medför gående passagerare, trots att man inte sålt en enda biljett och det går att boka inkl bil.

Jag tror inte du undersökt alternativen med tåg genom Danmark tillräckligt på sista tiden. SJ kör tex nattåg från Stockholm till Hamburg med avgång Malmö runt 23.30 och är framme i Hamburg vid 6.30 på morgonen. Borde kunna vara ett alternativ. Nu är man väl som vanligt sent ute med att kunna boka. SJ har ju inte ens släppt julbiljetterna ännu.
Jo, Köpenhamn ligger på vägen från Trelleborg till Kontinenten, om man väljer tåget. Det är väl närmast en dålig bortförklaring av dig att färjeterminalen ligger nästan hemma. Du har ju trots allt max 5 minuters promenad till tåget. 😊

Sen är jag den första att hålla med om att TT-line är betydligt bekvämare, om de nu kör efter något som kan kallas planerad tidtabell. Det finns ju stor risk att avgången blir flera timmar försenad samt färjebyten etc.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Bekräftad diskriminering

Post by Risberg »

Marre wrote: 31 Oct 2022 16:02 Kan hålla med om att bokningssidan är otydlig. Borde ju stå typ ”Rabattkod gäller ej valt antal personer”.
Med TT-line är i gott (läs dåligt) sällskap. Stena skriver tex ”slutsålt” när man inte medför gående passagerare, trots att man inte sålt en enda biljett och det går att boka inkl bil.

Jag tror inte du undersökt alternativen med tåg genom Danmark tillräckligt på sista tiden. SJ kör tex nattåg från Stockholm till Hamburg med avgång Malmö runt 23.30 och är framme i Hamburg vid 6.30 på morgonen. Tills vidare endast liggvagnar - inte intressant (och därför heller inte Snälltågets Malmö - Berlin-tåg). Borde kunna vara ett alternativ. Nu är man väl som vanligt sent ute med att kunna boka. SJ har ju inte ens släppt julbiljetterna ännu.
Jo, Köpenhamn ligger på vägen från Trelleborg till Kontinenten, om man väljer tåget. Nej, järnvägen från Trelleborg till Kontinenten (för persontåg) gick över Saßnitz. Den leden är nerlagd, och där har inte gått sovvagnar sedan 2012. København ligger nordväst om Trelleborg, Kontinenten söder om. Det är väl närmast en dålig bortförklaring av dig att färjeterminalen ligger nästan hemma. Du har ju trots allt max 5 minuters promenad till tåget.😊 Tåget åt fel håll, ja. Precis som när SJ lade om Stockholm - København-förbindelserna från Malmö - København till Helsingborg - Helsingør.

Sen är jag den första att hålla med om att TT-line är betydligt bekvämare, om de nu kör efter något som kan kallas planerad tidtabell. Det finns ju stor risk att avgången blir flera timmar försenad samt färjebyten etc. Därför gav jag upp att boka över Rostock. Avgången med AKKA var sedan augusti redan flyttad från 0.15 till 01.30 och ankomsten från 7.00 till 9.00 för 12. april 2023. Tror NILS HOLGERSSON till Travemünde är säkrare, och där har jag 3 1/2 timmar på mig att hinna nödvändigt tåg till Hamburg och vidare till Brussel och London.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Bekräftad diskriminering

Post by Risberg »

P.S. 1) Tågresan hade antagligen blivit åtskilligt billigare, eftersom jag har tänkt köpa ett 10 dagar-under-två månader-Inter Rail-kort, då jag har tänkt hoppa av kryssningen i Gibraltar istället för att åka med hela vägen tillbaka till Tilbury, för att bl.a. se stationen Canfranc i Pyrenéerna
2) Hade inte DFDS lagt ner sin Esbjerg - Harwich-led hade jag naturligtvis tagit tåget över København till Esbjerg. :)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-ombokning

Post by Risberg »

Risberg wrote: 31 Oct 2022 16:25
Marre wrote: 31 Oct 2022 16:02
Sen är jag den första att hålla med om att TT-line är betydligt bekvämare, om de nu kör efter något som kan kallas planerad tidtabell. Det finns ju stor risk att avgången blir flera timmar försenad samt färjebyten etc. Därför gav jag upp att boka över Rostock. Avgången med AKKA var sedan augusti redan flyttad från 0.15 till 01.30 och ankomsten från 7.00 till 9.00 för 12. april 2023. Tror NILS HOLGERSSON till Travemünde är säkrare, och där har jag 3 1/2 timmar på mig att hinna nödvändigt tåg till Hamburg och vidare till Brussel och London.
Mycket riktigt – nu kom ett meddelande om ändrad bokning. Tack och lov visade det sig att det bara vara att NILS HOLGERSSON är utbytt mot systerfartyget PETER PAN, med samma avgångs- och ankomsttider. :)
Post Reply