Page 25 of 51

Re: Framtiden för VL

Posted: 01 Feb 2023 13:10
by /jes
Vilken är den tänkta målgruppen för eventuell trafik med Birka? Det gick väl inte så bra redan före pandemin? Vilka investeringar i mångmiljonklassen krävs för att göra Birka körbar och inte minst attraktiv igen? Koncept - lugna båten för pensionärer med gammeldans/dansbandsmusik?? Hur ser den kalkylen ut?

Eftersom Birka tycks vara "osäljbar" i dagens läge kan man undra till vilket värde båten är upptagen i balansräkningen? Kan det vara samma problematik som för Tallink? Kanske är hon obelånad men oavsett vilket sjunker värdet på Birka för varje dag som går och kostnaden för att sätta henne i trafik stiger motsvarande.

Re: Framtiden för VL

Posted: 01 Feb 2023 14:31
by Mistluren
Birka har ungefär samma utbud som Glory. Knappast en slump då VL antagligen tänkte sig att ta passagerare från Birka.

I dagens situation blir det dock ett problem. Tar man bort Cinderella i förhoppningen att passagerarna skall välja Glory, skulle det vara ganska enkelt för Eckerö att gå in och konkurrera med Glory. Bättre avgångstid och i princip samma utbud.

Re: Framtiden för VL

Posted: 01 Feb 2023 15:10
by Jonsson
/jes wrote: 01 Feb 2023 13:10 Eftersom Birka tycks vara "osäljbar" i dagens läge kan man undra till vilket värde båten är upptagen i balansräkningen? Kan det vara samma problematik som för Tallink? Kanske är hon obelånad men oavsett vilket sjunker värdet på Birka för varje dag som går och kostnaden för att sätta henne i trafik stiger motsvarande.
Birka är värderad till 50 miljoner Euro i Eckerös balansräkning, detta efter att man inför 2022 gjorde en nedskrivning från 82 miljoner Euro. Hon är uppenbarligen fortfarande för högt värderad så det blir spännande att se ifall man kommer göra ytterligare en nedskrivning i år, bokslutet lär komma inom en månad..

Re: Framtiden för VL

Posted: 01 Feb 2023 15:26
by VikingGlory
Birka är uppenbarligen ett fartyg fullt av designbrister. De kunde ha gjort ett mycket bättre jobb. Jag är förvånad över att de tackade nej till Vikings erbjudanden, uppenbarligen av arrogans. Nu kan de sälja henne för högst skrotpris. Om Viking ändå går för henne, vilket skulle förvåna mig mycket, kan de ha väldigt mycket tur.

Jag tror att Viking inte behöver frukta en återkomst av Birka även om Cinderella lämnar. Jag tycker helt enkelt att Eckerö saknar ekonomin för att göra det.

Jag blev förvånad över hur bra Cinderella klarar sig, hennes passagerarantal är väldigt högt. Jag kan inte se Viking ta bort henne från dessa kryssningsscheman för mer än högsäsongen i Helsingfors. Tidtabellen för Glory är verkligen inte idealisk för kryssare men ändå ok.
Det är därför jag skulle bli så förvånad om Gabriella lämnar, de verkar ha ett väl fungerande system nu.
Men tills vidare håller sig det nära förestående pressmeddelandet som förutspåddes här borta ;).

Re: Framtiden för VL

Posted: 01 Feb 2023 17:02
by /jes
Jonsson wrote: 01 Feb 2023 15:10
/jes wrote: 01 Feb 2023 13:10 Eftersom Birka tycks vara "osäljbar" i dagens läge kan man undra till vilket värde båten är upptagen i balansräkningen? Kan det vara samma problematik som för Tallink? Kanske är hon obelånad men oavsett vilket sjunker värdet på Birka för varje dag som går och kostnaden för att sätta henne i trafik stiger motsvarande.
Birka är värderad till 50 miljoner Euro i Eckerös balansräkning, detta efter att man inför 2022 gjorde en nedskrivning från 82 miljoner Euro. Hon är uppenbarligen fortfarande för högt värderad så det blir spännande att se ifall man kommer göra ytterligare en nedskrivning i år, bokslutet lär komma inom en månad..
Svårt att vissla här ...

Re: Framtiden för VL

Posted: 02 Feb 2023 08:36
by pepe57
Enkel matematik:Birka som musee fartyg i Mariehamn med Pommern matchar bra i statsbilden efter det behövs inga mer balansräkningar,bara att
sälja inträdes biljetter?

Re: Framtiden för VL

Posted: 02 Feb 2023 09:16
by Risberg
pepe57 wrote: 02 Feb 2023 08:36 Enkel matematik:Birka som musee fartyg i Mariehamn med Pommern matchar bra i statsbilden efter det behövs inga mer balansräkningar,bara att
sälja inträdes biljetter?
Det är många nittonhundratalsfartyg och -färjor, som skulle bli liggande som musei- och/eller hotell- & restaurantfartyg, men som bara fick kort tid som det, eller aldrig blev det. Här är bara några exempel:
MALMÔHUS (1945), skulle bli teaterskepp i Oslo, men blev aldrig det
MIDNATSOL (1949), sjönk på Frederiksstads varv innan hon hann bli hotellskepp
HÅKON JARL (1952), låg några år som hotellskepp i Oslo (jag har bott där två ggr), hamnade sedan i Belgien och möjligtvis senare England
DRONNING INGRID/SJÆLLAND (1951), låg som restaurant i København ett tag, men skrootades sedan
KONG FREDERIK IX (1954), skrotades

Däremot lyckades man rädda FINNMARKEN (1956), genom att dra upp henne på land, och till slut bygga en byggnad runt henne.

Re: Framtiden för VL

Posted: 02 Feb 2023 15:06
by pepe57
Vlbörjar sammarbets förhandlingarna gällande landorganisationerna i Finland och Sverige(berör ejEstland)Sammarbets förhandlingarna genomförs
med VIKING andan eventuellt 23 personer får packa väskan och gå?Flottan och personalen minskar?Vad finns kvar om 5 år?

Re: Framtiden för VL

Posted: 02 Feb 2023 17:54
by shwimmente
pepe57 wrote: 02 Feb 2023 15:06 Vlbörjar sammarbets förhandlingarna gällande landorganisationerna i Finland och Sverige(berör ejEstland)Sammarbets förhandlingarna genomförs
med VIKING andan eventuellt 23 personer får packa väskan och gå?Flottan och personalen minskar?Vad finns kvar om 5 år?
Enligt säkra källor till mig så har katten fått anställning av VL och ger nu ledningen svar för framtiden.

Re: Framtiden för VL

Posted: 02 Feb 2023 19:28
by VikingGlory
Jag tror att Viking kommer att drivas av katter om fem år.