Page 24 of 51

Re: Framtiden för VL

Posted: 30 Jan 2023 19:53
by Mistluren
VikingGlory wrote: 30 Jan 2023 19:24 Eckerö öppna för et storre samarbete med Viking!

https://alandsradio.ax/aland-idag/reder ... iking-line
Värt att lyssna på tycker jag. Men han säger ju inte så mycket mer än att han kan avvakta och att han gör det. Synd att man inte frågade något om Birka Stockholm.

Men två saker säger han i varje fall. Att om det blir riktigt fullbokat kan man åka med Finnlines. Dvs han tycker inte att det behövs något ytterligare fartyg mellan Sverige och Åland. Å andra sidan nämner han att det kanske skulle vara bra med ytterligare ett fartyg över Finska viken.

Så på sätt och vis är han tydlig med vad han vill. Men några initiativ vill han inte kännas vid.

Re: Framtiden för VL

Posted: 30 Jan 2023 20:38
by Jonsson
Ja inte mycket blev sagt trots en intervjutid på 15 minuter. Nästan mer intressant att de inte fått tag i Jan Hanses, även om det säkert har helt naturliga orsaker även det.

Att ett fartyg är nog för kortrutten mellan Sverige och Åland är nog vet vi att både Eckerö och Viking är rörande överens om, däremot är man inte överens över vilka hamnar som ska trafikeras. Den stora vinsten vid ett samarbete/sammanslagning skulle bli på Helsingfors-Tallinn där Tallink är lika stora, om inte ännu större, än Eckerö och Viking tillsammans.

Birka har nog i sammanhanget tämligen ringa betydelse, även om det inte är omöjligt att Viking skulle aktivera henne vid ett övertagande av hela Eckerö.

Vikings inköp i Eckerö är knappast en slump utan kom nog ganska naturligt när man grekerna hörde av sig och ville köpa Rosella. Med sig i bakhuvudet hade man osämjan bland Eckerös ägare och fick ett bra pris för aktierna.

Viking håller sina kort tätt intill just nu, det blir spännamde att se vad de spelar ut.

Re: Framtiden för VL

Posted: 30 Jan 2023 22:35
by Mistluren
Frågan är om man inte sitter i en liknande situation igen med Gabriella?

Kanske vill man först ha en deal med Eckerö beträffande XPRS öde i västra hamnen innan man lämnar Skatudden?

Re: Framtiden för VL

Posted: 31 Jan 2023 15:19
by /jes
Viking Line visar genom åren stort tålamod och väntar tills konkurrenterna ger upp. Säkert granskar man kontinuerligt konkurrenternas balansräkningar och kassaflödesanalyser med lupp och bestämmer sig för att vänta och se. Så löser det sig till sist. :)

Eckerö och Vikings starka förankring på Åland gör att handlingsfriheten trots allt är begränsad medan Tallinks finansiärer förmodligen inte har den sortens bindningar utan väntar kanske på första bästa tillfälle att frigöra sitt investerade kapital.

Re: Framtiden för VL

Posted: 31 Jan 2023 20:04
by pepe57
Är det inte VL som i främsta hand har frigjort sitt kapital med att sälja sina fartyg och fortsättning fortsätter?Såsom sjöfartsrådet R.i.p. Gunnar Eklund
uttalade är inte lönsamt att döda en mjölkande ko,men det är detta vis VL agerar?Tallink chartrar får lite inkomster men har kvar sitt tonnage!Att
beställa någonting nytt tar i alla fall fyra år,byta ägg mot ägg är inte heller klokt?Hur det ser ut med balansräkningar har jag inte koll på?

Re: Framtiden för VL

Posted: 31 Jan 2023 21:24
by Jonsson
https://alandsradio.ax/aland-idag/vikin ... blir-mogen

Vikings svar på gårdagens intervju med Eckerö, tyvärr är man som svensk begränsad till de enstaka citat som framgår i texten. Ska man försöka sig på någon tolkning utifrån det kan man se det som att Viking ser att tiden är mogen för samarbete när man tagit över aktiemajoriteten i Eckerö, men att det inte är en snabb process.

Fortsättning följer...

Re: Framtiden för VL

Posted: 31 Jan 2023 22:20
by St David
Är det inte så att Helsingfors Stad vill samla Tallin trafiken, inklusive Viking Lines till Västra hamnen? (Skatudden skulle då bli en Stockholms terminal)
En ev flytt till västra hamnen skulle utgöra en drivkraft för en samordning, rent ut av fussion Ekerö - Viking på Finska viken.

Re: Framtiden för VL

Posted: 01 Feb 2023 07:52
by Mistluren
Vet inte riktigt vad Helsingfors stad vill egentligen. Vet de ens själva? Men ur rederierna synvinkel är det förstås bäst att ha sin verksamhet samlad oavsett linje. I VLs fall lite mer då man ju ibland använder Stockholmsbåtarna för någon tur till Tallinn. Men om Gabriella säljs och man tänker sig någon form av sammarbete med Eckerö blir den rimliga konsekvensen att man lämnar Skatudden.

Vad gäller Hansens uttalande så har han ju satt dig i positionen att han måste ta initiativen. För Eckerös del blir det ju enklare att avvakta med Birka Stockholm upplagd med Rosella borta eftersom man förmodligen tjänar rätt bra på Grisslehamn-Eckerö nu. Tolkar Hansens uttalande som att försöker förminska och låta bli att låtsas om den problematiken.

VL vill nog egentligen så snart som möjligt få till en lösning som gör att man inte riskerar att Birka kommer i trafik för någon annan, så snart man plocket bort Cinderella.

Re: Framtiden för VL

Posted: 01 Feb 2023 09:33
by St David
Mistluren wrote: 01 Feb 2023 07:52 VL vill nog egentligen så snart som möjligt få till en lösning som gör att man inte riskerar att Birka kommer i trafik för någon annan, så snart man plocket bort Cinderella.
Mycket intressant vinkel! Att ett av Vikings incitamente att gå in i Ekerö kan vara att låsa Birka så att hon inte kommer tillbaka i en trafik där hon konkuterar med Viking Line. (Tror dock Vikings slutmål är ett uppköp av Ekerö)

Re: Framtiden för VL

Posted: 01 Feb 2023 09:38
by St David
Mistluren wrote: 01 Feb 2023 07:52 Vet inte riktigt vad Helsingfors stad vill egentligen. Vet de ens själva? Men ur rederierna synvinkel är det förstås bäst att ha sin verksamhet samlad oavsett linje. I VLs fall lite mer då man ju ibland använder Stockholmsbåtarna för någon tur till Tallinn. Men om Gabriella säljs och man tänker sig någon form av sammarbete med Eckerö blir den rimliga konsekvensen att man lämnar Skatudden.
Off topic: Det knepiga med sådana här projekt är att det finns för många rörliga delar så att det drar ut på tiden och ev rinner ut i sanden.
Siljas (som skall ev flytta till Skatudden) intressen, Viking (finns dom kvar /vill dom ha en delad terminal).
Och den minst lika kniviga frågan om vad man skall göra med nuvarande Olympiatermial området, där det säkert finns otaliga intressenter
om vad som skall byggas där och vem som skall betala för allt ovasnstående.