Page 22 of 51

Re: Framtiden för VL

Posted: 21 Jan 2023 14:46
by Jonsson
Rena affärsresenärer tror jag är och kommer förbli en ganska marginell marknad, undantag för konferensresor såklart.

Ända sedan jag började hänga på diverse olika sjöfartsforum för snart 20 år sedan (någon som kommer ihåg den riktigt gamla Landgången?) har kryssningsfärjan dödförklarats av flertalet skribenter. Visserligen byggs det inte lika många som under 80-talet men kryssningsfärjan lever kvar och fortsätter att utvecklas med tiden. Ett flertal saker talar till och med för kryssningsfärjan.

Att flyga billigt på weekends ut i Europa kan vara på väg att bli allt mindre förekommande. Priserna på flygbiljetter ökar samtidigt som många bolag är illa ute, dessutom har "flygskammen" slagit rot hos många framförallt i den yngre generationen. Den kraftiga ökningen av tågresande generellt och utbyggnaden av nattågstrafik i hela Europa kan ses som en följd av ovanstående. Lyckas färjetrafiken hitta rätt i miljöomställningen lär den generellt se ett stort uppsving också.

Pensionärerna blir allt fler, men också allt mer aktiva och kräver fler faciliteter, dessutom har flertalet av pensionärerna relativt gott ställt. Det leder givetvis till att man kan fortsätta att öka beläggningen på veckodagarna.

Helsingforslinjen har dessutom ett väldigt stort upptagningsområde i bägge ändhamnarna och generellt bra avgångstider.

Re: Framtiden för VL

Posted: 21 Jan 2023 19:07
by pepe57
Även glas bottom batteri driven U-båt är ochså ett allternativ?

Re: Framtiden för VL

Posted: 22 Jan 2023 22:12
by Trossen
Ända sedan jag började hänga på diverse olika sjöfartsforum för snart 20 år sedan (någon som kommer ihåg den riktigt gamla Landgången?) har kryssningsfärjan dödförklarats av flertalet skribenter. Visserligen byggs det inte lika många som under 80-talet men kryssningsfärjan lever kvar och fortsätter att utvecklas med tiden. Ett flertal saker talar till och med för kryssningsfärjan.
Helt enig i din analys men jag tror att framtida fartyg på rutten måste byggas efter linjen Stockholm-Helsingfors- Tallinn och omvänt. Fartygen måste mao fungera också dagtid.

Re: Framtiden för VL

Posted: 25 Jan 2023 14:37
by pepe57
Gabriella även på väg mot medelhavet,inom kort!

Re: Framtiden för VL

Posted: 25 Jan 2023 14:41
by Markmeister89
pepe57 wrote: 25 Jan 2023 14:37 Gabriella även på väg mot medelhavet,inom kort!
Och dina källor är?

Re: Framtiden för VL

Posted: 25 Jan 2023 16:48
by shwimmente
Markmeister89 wrote: 25 Jan 2023 14:41
pepe57 wrote: 25 Jan 2023 14:37 Gabriella även på väg mot medelhavet,inom kort!
Och dina källor är?
Gissar på hans mammas mosters hunds grannes farfar.

Re: Framtiden för VL

Posted: 25 Jan 2023 17:25
by Mumin
https://www.hbl.fi/artikel/6bbace32-4e9 ... e624bdd849

Vilket skulle bekräfta att VLs drag att sälja Rosella var rätt.

Re: Framtiden för VL

Posted: 26 Jan 2023 08:19
by pepe57
VL kommer ut med press release inom kort?

Re: Framtiden för VL

Posted: 26 Jan 2023 08:45
by VikingGlory
Skulle inte vara vettigt för mig. Kanske Cinderella till Helsingfors och köper Birka, men jag vet inte om Birkas potential. Jag tror inte att det skulle vara ett bra köp.
Jag gillar också Gabriella mycket mer än Cinderella. Jag hoppas att du har fel.

Re: Framtiden för VL

Posted: 26 Jan 2023 19:05
by M.H
Då har Anemos(fd Rosella) rundat Skagen. Frågan är om Mariehamn varit så här öde med så lite trafik? Man får väl gå tillbaka till tidigt 60tal för arr se en sådan gles trafik. Toppen var väl mitten av 70 talet med en massiv trafik av allehanda färjor