Re: Framtiden för VL
Posted: 21 Jan 2023 14:46
Rena affärsresenärer tror jag är och kommer förbli en ganska marginell marknad, undantag för konferensresor såklart.
Ända sedan jag började hänga på diverse olika sjöfartsforum för snart 20 år sedan (någon som kommer ihåg den riktigt gamla Landgången?) har kryssningsfärjan dödförklarats av flertalet skribenter. Visserligen byggs det inte lika många som under 80-talet men kryssningsfärjan lever kvar och fortsätter att utvecklas med tiden. Ett flertal saker talar till och med för kryssningsfärjan.
Att flyga billigt på weekends ut i Europa kan vara på väg att bli allt mindre förekommande. Priserna på flygbiljetter ökar samtidigt som många bolag är illa ute, dessutom har "flygskammen" slagit rot hos många framförallt i den yngre generationen. Den kraftiga ökningen av tågresande generellt och utbyggnaden av nattågstrafik i hela Europa kan ses som en följd av ovanstående. Lyckas färjetrafiken hitta rätt i miljöomställningen lär den generellt se ett stort uppsving också.
Pensionärerna blir allt fler, men också allt mer aktiva och kräver fler faciliteter, dessutom har flertalet av pensionärerna relativt gott ställt. Det leder givetvis till att man kan fortsätta att öka beläggningen på veckodagarna.
Helsingforslinjen har dessutom ett väldigt stort upptagningsområde i bägge ändhamnarna och generellt bra avgångstider.
Ända sedan jag började hänga på diverse olika sjöfartsforum för snart 20 år sedan (någon som kommer ihåg den riktigt gamla Landgången?) har kryssningsfärjan dödförklarats av flertalet skribenter. Visserligen byggs det inte lika många som under 80-talet men kryssningsfärjan lever kvar och fortsätter att utvecklas med tiden. Ett flertal saker talar till och med för kryssningsfärjan.
Att flyga billigt på weekends ut i Europa kan vara på väg att bli allt mindre förekommande. Priserna på flygbiljetter ökar samtidigt som många bolag är illa ute, dessutom har "flygskammen" slagit rot hos många framförallt i den yngre generationen. Den kraftiga ökningen av tågresande generellt och utbyggnaden av nattågstrafik i hela Europa kan ses som en följd av ovanstående. Lyckas färjetrafiken hitta rätt i miljöomställningen lär den generellt se ett stort uppsving också.
Pensionärerna blir allt fler, men också allt mer aktiva och kräver fler faciliteter, dessutom har flertalet av pensionärerna relativt gott ställt. Det leder givetvis till att man kan fortsätta att öka beläggningen på veckodagarna.
Helsingforslinjen har dessutom ett väldigt stort upptagningsområde i bägge ändhamnarna och generellt bra avgångstider.