Page 3 of 51

Re: Framtiden för VL

Posted: 11 Oct 2022 12:56
by /jes
/jes wrote: 11 Oct 2022 12:02 Tja, min resa med Viking Glory ikväll kostar 260 kronor för insides hytt men kostade på mig tillägg för utsides, 200 kronor extra för utsides, totalt 460 kronor för två personer. Rabattcheck på 20 € i taxfree ingår! Okej, kampanjerbjudande som slutar på torsdag för resenärer som åkt tidigare. :)

Tallinks VD sa i pressmeddelandet om utchartringen av Silja Europa och Galaxy att det är mycket bättre affär att hyra ut fartygen än att använda dem i egen drift. Ett budskap till aktiemarknaden, men knappast till hemmamarknaden, resenärerna.

Har volymerna minskat på Helsingfors-Tallinn? Månadssiffror september??

Märkligt, vi står inför en vargavinter, kanske i dubbel bemärkelse, och i forumet drömmer man om utökad trafik, nyinvesteringar. Befinner vi oss på samma planet? :roll:

Re: Framtiden för VL

Posted: 11 Oct 2022 13:52
by /jes
Raderat! Slarv!

Re: Framtiden för VL

Posted: 11 Oct 2022 18:29
by Markmeister89
Mistluren wrote: 11 Oct 2022 12:44 Tallink passagerare Helsingfors-Tallinn
Sept 2019: 377 000
Sept 2022: 240 000

Som synes en bytydande nedgång i volym samtidigt som man inte har kunnat dra ner kapaciteten. Tvärt om kommer den att öka.

På övriga linjer har man förstås också volymtapp, men där har ändå beläggningen ökat tack vare en ännu större kapacitetsneddragning.

Det var ju ett intressant erbjudande du fått till Glory. Men det bevisar väl bara ännu en gång att nyhetens behag är på upphällningen och att man nu försöker suga ut det sista genom prisdifferensiering mot de som ännu inte åkt med henne.

Dock ligger det pris du fått fortfarande betdligt högre än vad som gällde på Amorella. Hon var ju i praktiken helt gratis så här års. Du måste ju ändå betala en 50-lapp netto + hyttillägg...
Erbjudandet har funnits hela sommaren och fartyget har varit fullbelagd nästintill konstant, men inte av dygnskryssare utan främst av ruttresenärer och picknick-kryssare.

Re: Framtiden för VL

Posted: 11 Oct 2022 19:45
by Mistluren
Men om hon verkligen blir full av dagskryssare är hon ju feldimensionerad. Att ha utrymme för passagerare utan hytt dagtid kostar nästan inget, men genererar betydande ombordförsäljning.

Re: Framtiden för VL

Posted: 28 Oct 2022 13:25
by pepe57
Magnusson wrote: 26 Sep 2022 11:02 I samband med VLs försäljning av tonnage, är det spännande att diskutera vad som komma skall. Saken har diskuterats i andra trådar, men det kanske kan vara på sin plats att samla spekulationer i en och samma tråd.

Under vintern nöjer sig VL, så vitt jag vet, att köra endast med Gabriella på linjen Helsingfors - Stockholm. Ett fartyg på den linjen kommer nog vara otillräckligt under högsäsong 2023. Frågan är vad VL hittar på? Köper de Tallinks helsingforssyrror och säljer Gabriella? Kan kanske Cinderella vara ett bra alternativ och samtidigt köpa Birka och sätta in henne på Åland? Köpa "tillbaka" Silja Europa, det skulle vara riktigt kul. Eller så fortsätter man köra med endast Gabriella och "släpper" således Helsingforslinjen.

Det är en riktigt spännande framtid, om än något oroande....

Re: Framtiden för VL

Posted: 28 Oct 2022 13:31
by pepe57
Såsom jag ser på VL:s framtid:Innom fem år finns bara kvar för VL:s del STHLM-MAR och MAR-KAP som understöds av öriket Åland ev någon stugby?

Re: Framtiden för VL

Posted: 28 Oct 2022 13:32
by pepe57
Risberg wrote: 01 Oct 2022 00:22
M.H wrote: 30 Sep 2022 23:28 Hur går det för Color Line nuförtiden? Color Fantasy skulle vara något.
Tror knappast att hvarken COLOR FANTASY eller COLOR MAGIC är tillgängliga. Båda krävs för att upprätthålla daglig avgång. 8-)

Re: Framtiden för VL

Posted: 28 Oct 2022 13:35
by pepe57
Med vilka medel skulle VL köpa någonting från varken Tallink el Color line det är ju alldeles galet och spekulera med sådana greijer ?Det behöv pängar?

Re: Framtiden för VL

Posted: 28 Oct 2022 15:56
by Markmeister89
Nya siffror för Viking Line och det ser ljust ut.
Screenshot_2022-10-28-15-53-47-859_com.facebook.katana.jpg
https://www.sjofart.ax/nyheter/viking-v ... r-vinsten/

Re: Framtiden för VL

Posted: 28 Oct 2022 16:43
by Mumin
Jag läste en del om VL idag och även de senaste dagarna. Dom gör bra ifrån sig och det skall bli spännande, vilken lösning dom kommer med inför nästa sommar speciellt för Hel-Sto. Det var på kanten av för lite kapacitet sommaren 2022.

Tallink tycks också klara sig någorlunda, där fanns en intressant artikel i Kauppalehti några dagar sedan.