Re: Framtiden för VL
Posted: 18 Dec 2022 11:32
Jag håller med Viking line att Drotten inte passar som ersättare för Rosella. Hon är modern och snabb och har tillräcklig passagerarkapacitet och bildäck som räcker till och blir över på Ålands hav. Men sen saknar hon mängder av kriterier som jag förställer mig finns i Vikings kravspecifikation.
Drotten har endast ett restaurangtorg med något hundratal sittplatser. Skulle kunna motsvara Rosellas cafeteria.
Drotten saknar både à la carte restaurang och bufférestaurang även om utbudet på restaurangtorget kanske kan kompensera i viss mån.
Drotten har en mindre bar som inreddes i en av vilsalongerna i aktern inför trafiken på Rostock.
Drotten har mängder av vilfåtöljer, fövisso mycket bekväma, i salonger som kan mest liknas vid en buss eller med god vilja en biosalong. Skulle vilja se folk dansa i bänkraderna där eller läppja på drinken från det fällbara bordet i stolsryggen framför.
Drotten har ett butiksutrymme som väl mest kan liknas vid ett litet förråd om man jämför med den utrymmen som finns på Rosella.
I Medelhavet finns det flera färjor som är betydligt mer lämpade som sommarfärjor för trafik på Åland.
Gamla Drotten från 1972 som Viking chartrade 1982 heter idag Corsica Victoria och blir ledig nu när hon ersätts av Amorella. Corsica Victoria är förlängd och anpassad för Medelhavet men har passagerarutrymmen som säkert skulle fungera på Ålands hav en sommar. Hon saknar dock en rejäl butik, men det kanske skulle gå att ordna i hyttavdelningen eller någon vilsalong.
Gamla Thjelvar, byggd 1981 som Travemünde, har bra utrymmen. Kanske för stora bildäck. Hur standarden är idag vet jag inte, men misstänker att det mesta är oförändrat sen hon lämnade Östersjön.
Moby Line har nybyggen på gång och får då ett överskott på äldre färjor. Problemet är att de bäst lämpade, Moby Baby Two, Moby Niki och Moby Kiss är typiska sommarfärjor och behövs som bäst då i sin ordinarie trafik. Moby Vincent är då lättare att ersätta. Likaså systerfärjorna Corsica Marina Seconda och Sardinia Vera skulle kunna passa om de är tillgängliga.
Problemet med alla dessa Medelhavsfärjor är väl att de inte faller in i Vikings miljötänk utan är väl ännu större miljöbovar än Rosella.
Drotten har endast ett restaurangtorg med något hundratal sittplatser. Skulle kunna motsvara Rosellas cafeteria.
Drotten saknar både à la carte restaurang och bufférestaurang även om utbudet på restaurangtorget kanske kan kompensera i viss mån.
Drotten har en mindre bar som inreddes i en av vilsalongerna i aktern inför trafiken på Rostock.
Drotten har mängder av vilfåtöljer, fövisso mycket bekväma, i salonger som kan mest liknas vid en buss eller med god vilja en biosalong. Skulle vilja se folk dansa i bänkraderna där eller läppja på drinken från det fällbara bordet i stolsryggen framför.
Drotten har ett butiksutrymme som väl mest kan liknas vid ett litet förråd om man jämför med den utrymmen som finns på Rosella.
I Medelhavet finns det flera färjor som är betydligt mer lämpade som sommarfärjor för trafik på Åland.
Gamla Drotten från 1972 som Viking chartrade 1982 heter idag Corsica Victoria och blir ledig nu när hon ersätts av Amorella. Corsica Victoria är förlängd och anpassad för Medelhavet men har passagerarutrymmen som säkert skulle fungera på Ålands hav en sommar. Hon saknar dock en rejäl butik, men det kanske skulle gå att ordna i hyttavdelningen eller någon vilsalong.
Gamla Thjelvar, byggd 1981 som Travemünde, har bra utrymmen. Kanske för stora bildäck. Hur standarden är idag vet jag inte, men misstänker att det mesta är oförändrat sen hon lämnade Östersjön.
Moby Line har nybyggen på gång och får då ett överskott på äldre färjor. Problemet är att de bäst lämpade, Moby Baby Two, Moby Niki och Moby Kiss är typiska sommarfärjor och behövs som bäst då i sin ordinarie trafik. Moby Vincent är då lättare att ersätta. Likaså systerfärjorna Corsica Marina Seconda och Sardinia Vera skulle kunna passa om de är tillgängliga.
Problemet med alla dessa Medelhavsfärjor är väl att de inte faller in i Vikings miljötänk utan är väl ännu större miljöbovar än Rosella.