Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Jonsson
Posts: 20
Joined: 17 Jan 2023 21:18

Re: Framtiden för VL

Post by Jonsson »

Rena affärsresenärer tror jag är och kommer förbli en ganska marginell marknad, undantag för konferensresor såklart.

Ända sedan jag började hänga på diverse olika sjöfartsforum för snart 20 år sedan (någon som kommer ihåg den riktigt gamla Landgången?) har kryssningsfärjan dödförklarats av flertalet skribenter. Visserligen byggs det inte lika många som under 80-talet men kryssningsfärjan lever kvar och fortsätter att utvecklas med tiden. Ett flertal saker talar till och med för kryssningsfärjan.

Att flyga billigt på weekends ut i Europa kan vara på väg att bli allt mindre förekommande. Priserna på flygbiljetter ökar samtidigt som många bolag är illa ute, dessutom har "flygskammen" slagit rot hos många framförallt i den yngre generationen. Den kraftiga ökningen av tågresande generellt och utbyggnaden av nattågstrafik i hela Europa kan ses som en följd av ovanstående. Lyckas färjetrafiken hitta rätt i miljöomställningen lär den generellt se ett stort uppsving också.

Pensionärerna blir allt fler, men också allt mer aktiva och kräver fler faciliteter, dessutom har flertalet av pensionärerna relativt gott ställt. Det leder givetvis till att man kan fortsätta att öka beläggningen på veckodagarna.

Helsingforslinjen har dessutom ett väldigt stort upptagningsområde i bägge ändhamnarna och generellt bra avgångstider.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Även glas bottom batteri driven U-båt är ochså ett allternativ?
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Ända sedan jag började hänga på diverse olika sjöfartsforum för snart 20 år sedan (någon som kommer ihåg den riktigt gamla Landgången?) har kryssningsfärjan dödförklarats av flertalet skribenter. Visserligen byggs det inte lika många som under 80-talet men kryssningsfärjan lever kvar och fortsätter att utvecklas med tiden. Ett flertal saker talar till och med för kryssningsfärjan.
Helt enig i din analys men jag tror att framtida fartyg på rutten måste byggas efter linjen Stockholm-Helsingfors- Tallinn och omvänt. Fartygen måste mao fungera också dagtid.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Gabriella även på väg mot medelhavet,inom kort!
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Framtiden för VL

Post by Markmeister89 »

pepe57 wrote: 25 Jan 2023 14:37 Gabriella även på väg mot medelhavet,inom kort!
Och dina källor är?
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: Framtiden för VL

Post by shwimmente »

Markmeister89 wrote: 25 Jan 2023 14:41
pepe57 wrote: 25 Jan 2023 14:37 Gabriella även på väg mot medelhavet,inom kort!
Och dina källor är?
Gissar på hans mammas mosters hunds grannes farfar.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Framtiden för VL

Post by Mumin »

https://www.hbl.fi/artikel/6bbace32-4e9 ... e624bdd849

Vilket skulle bekräfta att VLs drag att sälja Rosella var rätt.
I väntan på nästa båtresa...
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

VL kommer ut med press release inom kort?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Skulle inte vara vettigt för mig. Kanske Cinderella till Helsingfors och köper Birka, men jag vet inte om Birkas potential. Jag tror inte att det skulle vara ett bra köp.
Jag gillar också Gabriella mycket mer än Cinderella. Jag hoppas att du har fel.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Då har Anemos(fd Rosella) rundat Skagen. Frågan är om Mariehamn varit så här öde med så lite trafik? Man får väl gå tillbaka till tidigt 60tal för arr se en sådan gles trafik. Toppen var väl mitten av 70 talet med en massiv trafik av allehanda färjor
Post Reply