Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: Framtiden för VL

Post by shwimmente »

VikingGlory wrote: 17 Feb 2023 21:54 För rätt pris finns även Glory till salu. Han har inte rätt för han sa för en månad sedan att Gabriella är såld och ett pressmeddelande är nära förestående. Den här artikeln bekräftar att det är nonsens
Syftar du på dig själv, färjan eller båda då?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

shwimmente wrote: 18 Feb 2023 12:48
VikingGlory wrote: 17 Feb 2023 21:54 För rätt pris finns även Glory till salu. Han har inte rätt för han sa för en månad sedan att Gabriella är såld och ett pressmeddelande är nära förestående. Den här artikeln bekräftar att det är nonsens
Syftar du på dig själv, färjan eller båda då?
För rätt pris, båda! ;)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

VikingGlory wrote: 18 Feb 2023 12:52
shwimmente wrote: 18 Feb 2023 12:48
VikingGlory wrote: 17 Feb 2023 21:54 För rätt pris finns även Glory till salu. Han har inte rätt för han sa för en månad sedan att Gabriella är såld och ett pressmeddelande är nära förestående. Den här artikeln bekräftar att det är nonsens
Syftar du på dig själv, färjan eller båda då?
För rätt pris, båda! ;)
Intressant utväxling av spydigheter. :lol: Men rent språkligt hänger jag inte helt med. Här måste det vara åtminstone ett syftningsfel. Är VikingGlory och färjan (VIKING GLORY eller GABRIELLA?) nonsence för rätt pris?! :roll:
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Nu har jag lyssnat igenom Ålands handels senaste podd angående Viking Lines bokslut. Intressant lyssning om man är intresserad av sjöfart. Mycket relevanta frågor och jag tycker man fick bra svar på det mesta. Bra jobbat av Ålands Handel! Tack!

Den enda frågan som man inte riktigt lyckades formulera var den om hur Viking ser på Tallinks ev. återkomst på Åbo. Kommer dom tillbaka och i så fall när? Man var inne på detta med Finnlines men jag saknade fler frågor kring just Tallink och hur deras charter av flottan påverkar Vikings resultat. Monopolställningen på Åbo - hur länge består den?

https://handel.ax/podden/
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Framtiden för VL

Post by weatherc »

Risberg wrote: 18 Feb 2023 13:00 Intressant utväxling av spydigheter. :lol: Men rent språkligt hänger jag inte helt med. Här måste det vara åtminstone ett syftningsfel. Är VikingGlory och färjan (VIKING GLORY eller GABRIELLA?) nonsence för rätt pris?! :roll:
Allt är till salu om priset det rätta, gäller alla företag, inte bara rederier. Om nån kommer och erbjuder säg 250 miljoner för en 100 miljoners färja är den såld i samma sekund. Möjligheten att så skulle hända är ju minimal, men den finns alltid.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

weatherc wrote: 18 Feb 2023 13:48
Risberg wrote: 18 Feb 2023 13:00 Intressant utväxling av spydigheter. :lol: Men rent språkligt hänger jag inte helt med. Här måste det vara åtminstone ett syftningsfel. Är VikingGlory och färjan (VIKING GLORY eller GABRIELLA?) nonsence för rätt pris?! :roll:
Allt är till salu om priset det rätta, gäller alla företag, inte bara rederier. Om nån kommer och erbjuder säg 250 miljoner för en 100 miljoners färja är den såld i samma sekund. Möjligheten att så skulle hända är ju minimal, men den finns alltid.
Det förstår jag också, jag tillät mig bara att märka ord. Och det kunde ju se ut som vår ärade medlem VikingGlory också var till salu, om priset var det rätta. Man kan ju undra som hvad? :lol: Men rent språkligt kom syftningen att gälla nonsens ,eftersom det uppenbart var det medlem schwimmente frågade om, inte hvad som var till salu. :D
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Poängen är att Pepe57 har sagt sedan den 24 januari att Gabriella är såld till ett företag i Medelhavet. När folk frågade honom sa han att pressmeddelandet kommer att finnas där inom kort.

Sedan började hela situationen med katten och allt.
Jan Hanses har bokstavligen bekräftat att inget sådant pågår. Är det verkligen någon som tror att om Gabriella redan är såld eller det pågår avancerade förhandlingar så skulle han ha sagt vad han sa igår?

De är nöjda med Gabriella, hennes höst och vinter har varit över förväntan. Kommer rätt bud kommer hon att säljas, men Viking kan inte se det hända.
Detta gäller varje fartyg, om ett företag kommer in och erbjuder 300 miljoner för Glory så är hon borta.
Jan hanses, av alla, har bekräftat att det här forumets rykten om den genomförda försäljningen av Gabriella inte är korrekta. Medan människor som ifrågasatte Pepe57 och hans källa blev skämtade av honom. Det är poängen.

Ja, ett företag kan plötsligt komma in och bjuda 35 miljoner på Gabriella och hon är borta. Tydligen gillar greker att betala för mycket för färjor. Detta kan hända när som helst. Men ryktet som spreds här den 24 januari är inget annat än falskt.
Sannolikheten att se både Gabriella och Cinderella göra Helsingforslinjen på sommaren är säkerligen 99 %
Last edited by VikingGlory on 18 Feb 2023 14:17, edited 1 time in total.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

VikingGlory wrote: 18 Feb 2023 14:11
Sannolikheten att se både Gabriella och Askungen göra Helsingforslinjen på sommaren är säkerligen 99 %
ASKUNGEN? :?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Risberg wrote: 18 Feb 2023 14:14
VikingGlory wrote: 18 Feb 2023 14:11
Sannolikheten att se både Gabriella och Askungen göra Helsingforslinjen på sommaren är säkerligen 99 %
ASKUNGEN? :?
Svenska är mitt tredje språk, ibland behöver jag hjälp av Google translate och Cinderella blev Askungen ;).
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Grannens hund sade,Han är inte dum som begär?Han är dum som betalar överpris?Har aldrig jag el Katten sett Serenade el Symphony på
någon mäklar lista?Vad som kommer till överlåtelse tiderna Rosella var klar inom 4 veckor,varför skulle grekerna väntat i 6-7mån?När jag t.e.x.
beställer en ny bil har bilarna kommit från tyskland till finland inom en månad.Nu när jag beställde ny bil,om jag skulle ha valt Audi skulle jag
hamnat vänta mellan 8-12mån p.g.a. komponent brist,så jag valde en MB,med leveranstid 3mån!Gabriella har väl inte brist på några komponenter,orsaken var att i.o.m. att de inte har någon ersättare på Hel-Sto och vågade inte lämna rutan tom detta var orsaken att de backade till köpet!
Post Reply