Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för VL

Post by St David »

VikingGlory wrote: 04 Dec 2022 23:36
St David wrote: 04 Dec 2022 22:11 Hittade denna tidtabell från 80 talet via Google, den bör ge ett svar!
https://issuu.com/matkustajalaivat.com/ ... kingen1986
Det här är verkligen väldigt intressant, tack så mycket för att du delar med dig!
Får mig fortfarande att undra hur de gjorde så liknande rutter både lönsamma året runt, men jag antar att marknaden var mycket mer aktiv innan flygen blev så billiga.
Det stora skillanden 80-talet vs idag, enligt min mening är hur på den tiden tidtabellen verkar ha varit inriktad på ruttresenärer över minikryssare.
Det syns främst från Finsk sida; avg 21.30 Viking 1985/86 vs Tallink`s 20.15 sommaren 2023.
kalle
Posts: 12
Joined: 30 Apr 2022 03:54

Re: Framtiden för VL

Post by kalle »

Aegean Speed ​​​​Lines: Mycket nära att förvärva Viking Lines Rosella


Återgången till grekisk sjöfart med ett imponerande konventionellt fartyg förbereds enligt uppgift av kvalitets Aegean Speed ​​​​Lines, som efter en kort paus på 6 månader utanför den grekiska sjöfarten dynamiskt återvänder till sjöfartsindustrin i syfte att ompositionera sig själv i västra Kykladerna som etablerade den de föregående 17 åren.

Låt oss påminna dig om att Aegean Speed ​​​​Lines, med sitt officiella tillkännagivande den 29 april 2022, hade fortsatt att avbryta sina rutter på västra Kykladerna och samtidigt sälja sin enda motorbåt SPEEDRUNNER 3 till Seajets. Sedan dess har hon arbetat metodiskt och har förmodligen hittat fartyget som tydligen kommer att representera henne på västra Kykladernas linje, som nyligen har varit "stridsbenet" mellan olika företag inom vår kustnära sjöfartsnäring. Ett faktum, som också förbereder oss för ett nära förestående "sjöstrid" i regionen, eftersom Aegean Speed ​​​​Lines förväntas "krocka" med Zante Ferries, men också med Seajets, som nyligen köpte den stora COLOR VIKING från Color Line, med avsikten att lansera den i västra Kykladerna.

Enligt uppgifter anses det vara nästan säkert att Aegean Speed ​​​​Lines har gått med på att köpa kryssningsfärjan ROSELLA från den berömda Viking Line som verkar i norra Europa. Fartyget i fråga är ett systerfartyg till Ventouris Ferries RIGEL III och trafikerar för närvarande sträckan Kapellskär–Mariehamn. Detta är visserligen ett imponerande fartyg, med utrustning och gemensamma utrymmen som linjen västra Kykladerna förvisso aldrig har sett förut. Dessutom har den 4 motorer och den nödvändiga vägen på 20 knop för bästa service av just denna linje, med dess möjliga förlängning.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

De säger på grekiska forum att Rosella kommer att sluta segla den 8 januari för att byta besättning och sedan segla till Grekland. Att lägga ner Mariehamn-Kapellskär kommer inte att gå bra på Åland. Att flytta XPRS skulle vara dumt eftersom det är lönsamt året runt.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

De säger på grekiska forum att Rosella kommer att sluta segla den 8 januari för att byta besättning och sedan segla till Grekland. Att lägga ner Mariehamn-Kapellskär kommer inte att gå bra på Åland. Att flytta XPRS skulle vara dumt eftersom det är lönsamt året runt.
Håller med! Märkligt agerande såvida fler affärer inte är på gång som vi saknar kunskap om.

Samtidigt - har VL inte alltid klagat på att rutten endast varit lönsam i juli typ?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Behöver inte finnas något mer. Om uppgiften är korrekt kan det ju vara så att man tänker att 17% av Eckerös vinst på nerdragningen och att man sannolikt får fler pick-nickare på Grace och Glory, blir värt mer än vad man själva tjänar på Rosella.

Å andra sidan är det förstås precis så här man skulle agera om det fanns något mer.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Jag tror att vi vet nu vilket fartyg som ska gå till Mariehamn-Kapellskär.

VIKING FLAGGAR IN
Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska fartygsregistret. Fartyget som inledde sin trafik 2008 har varit registrerat i Estland sedan 2014.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Vi får se. Det skulle ju också kunna vara en eftergift till facken och/eller en förberedelse inför kommande affärer.

Sådana affärer skulle kunna vara försäljning av Cinderella eller Gabriella, då får man mycket personal över. Men det skulle också kunna vara något på Eckeröspåret.

Nästa naturliga steg för en konsolidering mellan VL och Eckerö vore att XPRS såldes till Eckerö. I så fall troligen delvis betalad med nyemmiterade aktier.

En sådan affär skulle innebära att Eckerö tog över kortlinjerna både över Ålandshav och Finska viken, men att VL blev storägare. Därmed vore en konsolidering fullbordad.

Men som sagt, vi får se.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Dystra tider för VL!Lyckas med ingenting.Rörigt som i en sandlåda!
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Det är det som gör mig frustrerad. De finansiella rapporterna visar inte att de kämpar. Deras nuvarande situation är bättre än när de beställde Glory. Förvirrad av deras sätt att tänka och planer.
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Framtiden för VL

Post by Markmeister89 »

pepe57 wrote: 07 Dec 2022 13:20 Dystra tider för VL!Lyckas med ingenting.Rörigt som i en sandlåda!
Dystra?
Post Reply